outo kysymys mutta tekisi mieli tietää?
riippuu ihan millä ja minkälaisen aiot tehdä. :D Mutta siis kyllä voi! :D Esim. Java on kiva tähän, no ehkä myös Flash.
entäs sitten miten käy jos sitä vaikka yrittäisi java scriptillä?
xmetal kirjoitti:
entäs sitten miten käy jos sitä vaikka yrittäisi java scriptillä?
Ei mitään mukavaa.
Kyllä java scriptillä onnistuu pelin tekeminen... Eikä se niin kauheeta ole. Olen itse tehnyt yhden pelin java scriptillä... Tekemällä oppii ;)
Kyllä voi
JavaScriptillä ei hääppöisiä nettipelejä tehdä, koska pelaajat eivät voi mitenkään vaikuttaa keskenään. Ei top-listaa, ei mitään, vain yhdellä koneella suoritettava skripti.
Java on parempi vaihtoehto kuin Php. Php ei edes ole suunniteltu mihinkään kunnon nettipelien tekemiseen.
Javalla tai flashilla.Ei kannata yrittää javascriptillä
Ei Flashilla. Kaikilla ei ole pluggaria.
No ei kaikilla ole JVM:ääkään :)
Kun jostain pelistä on kyse, niin minusta ei oo kohtuutonta vaatia plugaria, mutta informationaalisen sivun pitää aina toimia perusselaimella.
Kyllähän JS:llä saa aika paljon aikaan, muttei se kuitenkaan PHP:tä voita.
Flashillä mokoman kehitykseen uppoaa tolkuttomasti rahaa ja aikaa, keskittymistä, ja kysymyksestäsi voi päätellä, että haluat vain kokeilla onnistuuko se, ja heti ensimmäisen vastoinkäymisen jälkeen tuomitset tekotavan käyttökelvottomaksi.
Javalla taas... no, ei puhuta siitä. :P
Ei Flashin osaaminen huono asia ole joten pelin tekeminen sillä voi olla hyvää oppia. Huippu Flash osaajia ei ole paljon ja tuntipalkat varmaan sadan euron paikkeilla.
Itse en Kuitenkaan Flashistä niin kauheasti välitä.
MasaVista kirjoitti:
JavaScriptillä ei hääppöisiä nettipelejä tehdä, koska pelaajat eivät voi mitenkään vaikuttaa keskenään. Ei top-listaa, ei mitään, vain yhdellä koneella suoritettava skripti.
Ei java sriptillä yksinään mutta php:n ja js:n yhdistelmällä onnistuu myös top-lista :P
makas kirjoitti:
Ei java sriptillä yksinään mutta php:n ja js:n yhdistelmällä onnistuu myös top-lista :P
Totta, mutta viittasinkin pelkän JavaScriptin käyttöön. Itse suosittelisin myös Javan tai Flashin käyttöä. Nämä siis ovat selaimessa toteutettuun peliin sopivia. Kunnon peleihin soveltuu C++.
Selaimessa pelattavien pelien tekemiseen soveltuvat parhaiten Java ja Flash. Jos taas haluat tehdä verkkopelin, joka toimii omana ohjelmanaan (ei siis selaimessa), niin siihen käy melkein mikä tahansa kieli.
Itse tykkään koodata enimmäkseen javalla, vaikka jotkin muut kielet olisivatkin parempia jonkin tietyn asian toteuttamiseen.
Esimerkiksi socketien avulla serverille yhdistäminen käy javalla yhdellä rivillä (sisältää vain yhdistämisen, ei socketin kuuntelua tai datan lähettämistä). Muista kielistä en tiedä kuinka helppoa/hankalaa verkon käyttäminen on.
Flash on mielestäni parempi kuin java, koska ainakin omalla koneellani java apletin avaaminen "melkein" kaataa selaimen. En tiedä mistä johtuu, mutta tuosta pääsee eroon kun odottelee jonkun aikaa jotta selain "tokenee" ja apletti käynnistyy
Ei se kaada selainta vaan jökittää aivan ARRRRmottomasti, itse olen siitä aina syyttänyt Sunin Java Consolea.
Meitsi kirjoitti:
Flash on mielestäni parempi kuin java, koska ainakin omalla koneellani java apletin avaaminen "melkein" kaataa selaimen. En tiedä mistä johtuu, mutta tuosta pääsee eroon kun odottelee jonkun aikaa jotta selain "tokenee" ja apletti käynnistyy
Hmm.. totta, itellä ei sentään kaada, mutta ratisee välillä niin perkeleesti tuo kone.
Java on pahasta, hyi.
Minä en ole moista ongelmaa huomannut (kävin juuri testaamassa varmuuden vuoksi).
Joka tapauksessa, käytettävä väline riippuu täysin siitä, mitä sillä halutaan saada aikaan. Flashin hyvä puoli on se, että näyttävää tavaraa taitaa saada aika helposti vaikkapa Javaan verrattuna, ja Javalla taas voi muilta osin saada aikaan paljon enemmän ja mutkikkaampia asioita (ja tietyllä asteella se menee grafiikoissakin Flashin ohi, mutta tuskin pienessä pelissä vielä). Moninpeli taitaakin olla jo pakko tehdä noista vaihtoehdoista Javalla (vai?).
Hyviä esimerkkejä ovat esim. Jippii-pelit (Java) ja Älypää sekä kaikki pienet addiktiiviset nettipelit (Flash). Siltä pohjalta voi lähteä miettimään, kumpaa haluaa käyttää.
Voi flashillakin tehdä moninpelejä. Shockwave on muuten kanssa yksi vaihtoehto. Tietenkin yksi ratkaisu olisi ActiveX-kontrolli-peli mutta se olisi huono ratkaisu.
Pelin saat tehtyä vaikka CSS:llä :) Seuraavan linkin takaa löytyy Stu Nichollsin mainio esimerkki CSS:n mahdollisuuksista: http://www.stunicholls.myby.co.uk/menu/amazing.
Woah, aika uskomaton :)
*bookmarked*
Mutta kait se ois netissäkin ihan mukava pelata yksin-pelinä vai?Kiitos muuten vielä kaikille vastaajille nyt ainakin tiedän mahdollisuudet:)Meinaan siis jos teen sen javascriptillä?
xmetal kirjoitti:
Meinaan siis jos teen sen javascriptillä?
Uskomatonta, JS haukutaan lyttyyn ja jätkä vielä tekee sillä, sussa on asennetta :)
Ei JS:llä nettipeliä voi tehdä, (jos moninpeli tarkoittaa nettipeliä).
kiitos muuten juicelle tuosta kommentista!:)
Juice kirjoitti:
Ei Flashilla. Kaikilla ei ole pluggaria.
No sitten hankitaa plugin.
antti92 kirjoitti:
No sitten hankitaa plugin.
Se on yleensä turhake. Flashilla ei tehdä paljoa muuta kuin huonoja pelejä. Ei kaikkien asioiden takia kannata pluggareita ja runtimeja hankkia.
Juice kirjoitti:
Se on yleensä turhake. Flashilla ei tehdä paljoa muuta kuin huonoja pelejä. Ei kaikkien asioiden takia kannata pluggareita ja runtimeja hankkia.
En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa. Flash on oiva väline selaimella pelattavan pelin tekemiseen ja jotka peliä haluavat pelata, luonnollisesti hommaavat sen pluginin. Hieman sama kuin tietokone ja kuvankäsittelyohjelma. Kuvankäsittelyohjelma on peli ja tietokone tuo vaadittu plugin... jotka haluavat manipuloida kuviaan, hommaavat luonnollisesti ensin tietokoneen. Ne joita ei kiinnosta, jättävät tietysti tietokoneen hankkimatta.
Ei se sen kummempaa ole.
remontti-reiska kirjoitti:
Java on parempi vaihtoehto kuin Php. Php ei edes ole suunniteltu mihinkään kunnon nettipelien tekemiseen.
Jepjep, mutta PHP:llä pystyy tekemään todella addiktoivia tekstipohjaisia pelejä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.