Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linuxit

Sivun loppuun

p-p [12.02.2005 21:59:20]

#

Mikä linux on hyvä aloittelijalle? Kaverini isoveli ehdotti mandrakea ekaksi ja kehityksen jälkeen gentoota. Tahtoisin kuitenkin kuulla teidän putkalaisten eli asiantuntijoiden mielipiteen asiasta. :D Ja sen pitäisi pyöriä koneella jossa on 466 MhZ prossu ja 4 GB kovalevytilaa.

Latska [12.02.2005 22:02:56]

#

Tästä on viime aikoina ollut kauheasti keskustelua. Olisit käyttänyt hakua.

Itse suosittelen Xandros desktoppia, joka tosin on ehkä liian aloittelijamainen ja ei hyvä, jos satut omistamaan USB -modeemin. Tuo mandrako sopii (kai) hyvin myös.

Draiz [12.02.2005 22:03:12]

#

Näitä aiheita on netissä jo liikaakin...

Ensimmäiseksi Linuxiksi voisin sanoa juuri tuon Mandraken.
Sen jälkeen voikin siirtyä muihin distroihin, koska jos englannintaito riittää ja osaat lukea tarkasti manuaalia, minkä tahansa Linuxin asentaminen onnistuu.

tomaattigeeni [13.02.2005 01:08:08]

#

Fedora Core, edistyneemmälle Gentoo tai Debian.

Metabolix [13.02.2005 01:23:51]

#

Gentoon paha puoli on se, että sen asennus kestää nähtävästi aika kauan (yleensä pari vuorokautta, uudella 64-bittisellä huippukoneella selviää päivässä), jos haluaa saada siitä mahdollisimman hyvän eli kääntää sen itse. Kyllä siitä silti tyhmempikin ohjeiden kanssa selviää, kun vain tekee niinkuin käsketään.

Heikki [13.02.2005 02:06:29]

#

Itse voisin kokemuksesta suositella SuSE:a, mikäli englanninkielisyys ei tuota ongelmia (joitan käännöksiä toki löytyy ihan paketinhallinnalla mutta niin "finskaa" että ei sitä viitsi käyttää).

Muista hyviä ovat Mandrake ja Fedora Core 3. Mandrakessa ehkäpä huonoin puoli on se kaupallisuus, esim. automaattipäivitykset ja ohjelmien asennus netistä paketinhallinnalla (haku, riippuvuudet jne) ei onnistu. Fedorasta taas en pitänyt, koska se syystä tai toisesta oli melko hidas koneellani, kenties siitä olisi jotenkin päässyt yli...

SuSE:ssa taas on mukavasti automaattiset päivitykset, NVIDIA:n näytönohjaimen ajurin saa asennettua graafisesti ilman kernelin kääntämistä (tosin itselläni ei ole ollut aivan ongelmatonta). Pakettien asennus ja asetusten teko onnistuu kätevästi YaST:illa. Ainoa haittapuoli SuSE:ssa (ilmainen 9.1) on se, että esim. kääntäjä ja siihen liittyvät työkalut (esim. automake) eivät tule asennuslveyllä vaan ne on asennettava käsin, tämä tosin ei ole iso homma käyttäen SuSE:n paketinhallintaa.

Gentoo on maineeltaan gurujen distro, graafisia asetustyökaluja ei ole ja Gentoon asennus ei kysele, sitä käsketään. Tästä syystä en sitä suosittelisi.

Debian on itselläni pyörinyt mukavasti serverissä, mutta työpöydälleni siitä ei ole ollut, en ole viitsinyt säätää...

Ps. Jos sinulla on ATI:n näytönohjain, sen ajurien toimintaan saattaminen riippuu kuun ja Jupiterin asemasta.

Edit. siis 466mhz kone... taitaapi olla SuSE (tai siis sen käyttämä KDE) oletuksena melko raskas tuolle kokoonpanolle, riippuu vähän paljonko on muistia. Myös melkoinen kiintolevysyöppö se on, perusasennus vie n. 1.5gt. Debiani voisi mennä pieneen tilaan ja ei olisi varmaankaan oletuksena niin raskas, eli sitä voisit myös kokeilla.

Sharph [13.02.2005 07:22:35]

#

Ei Gentoon asentamisessa kahta vuorokautta mene mene edes mun 300MHz128Mt-servukoneella. Vähän päälle vuorokausi. Suurin osa siitä ajasta on kuitenkin odottelua. 2.6GHz 512M desktoppikoneella siinä menee alle vuorokausi.

p-p [13.02.2005 13:35:38]

#

Entä onko joku kuullut semmoisesta kuin "Best Linux 2000" linuxista. Isoveljeni on ostanut semmoisen aikoja sitten mutta en tykännyt(en silloin osannut käyttää. :D Olin noin 8v. :D) Toimi silloin ainakin 700 MhZ koneella.

KeKimmo [13.02.2005 14:08:21]

#

Itse aloitin Mandrakella mutta siirryin Gentoohon, jota pidän helpompana. Myös ATIn ajurit toimivat tässä oikein hyvin.

Metabolix [13.02.2005 15:15:20]

#

Sharph kirjoitti:

Ei Gentoon asentamisessa kahta vuorokautta mene mene edes mun 300MHz128Mt-servukoneella.

Ja mitkä mahtoivat olla asetukset, millaisia optimointeja, mitä kaikkia ohjelmia jne? Serveripaketti on varmaan muutenkin vähän pienempi käännettävä kuin koko Gentoo KDE:llä ja kaikilla saatavilla apuohjelmilla. No, alan kohta asentaa, kerron sitten, kauanko kesti. (Athlon 2GHz, 512Mt)

pwc [13.02.2005 15:46:48]

#

Itse kokeilin vaikka mitä Mandrakesta Slackwareen, ja lopulta löysin hyvän distron, ja windowsia en enää käytä. Ubuntu Linux, http://www.ubuntulinux.org. Se on debian-pohjainen, joten pakettienhallintajärjestelmä on apt ja .debit toimivat, alienin avulla saa .rpm:t käännettyä, jos tarvetta löytyy. Suosittelen. ATIn ajurit pelittää.

p-p [13.02.2005 15:48:07]

#

Niin noista ajureista... NVIDIAn ajurit pitäis pelittää.

aWW [13.02.2005 17:05:11]

#

katsele nämä jakeluversiot ja valitse sopivin->
http://www.linuxsoft.cz/en/distro_list.php?id_kategory=1

Heikki [13.02.2005 17:40:40]

#

p-p kirjoitti:

Niin noista ajureista... NVIDIAn ajurit pitäis pelittää.

Olen kaikilla kokeilemillani jakeluversioilla saanut NVIDIA:n ajurit toimimaan. NVIDIA on ATI:a selkeästi edellä Linux-ajureissa.

ezuli [13.02.2005 17:44:44]

#

Nykyiset ATIn ajurit toimii ainakin Susessa melko mukavasti.

p-p [13.02.2005 18:07:48]

#

Ja nyt ohjelmointikysymyksiä:
Onko linux hyvä ohjelmoinnille?
Onko oppaita linux ohjelmoinnille?
Onko paljon ilmaisia kirjastoja C ohjelmoijalle?
Onko mahdollista saada VB toimimaan windows emulaatiolla?

aWW [13.02.2005 18:17:50]

#

p-p kirjoitti:

Ja nyt ohjelmointikysymyksiä:
Onko linux hyvä ohjelmoinnille?

KYLLÄ!

p-p kirjoitti:

Onko oppaita linux ohjelmoinnille?

vaikka miten paljon, käytä googlea

p-p kirjoitti:

Onko paljon ilmaisia kirjastoja C ohjelmoijalle?

kyllä

Metabolix [13.02.2005 18:25:40]

#

lainaus:

Onko mahdollista saada VB toimimaan windows emulaatiolla?

Ainakin periaatteessa. Lataa Wine ja kokeile.

Minä [14.02.2005 11:37:47]

#

Itse olen tuota Xandros Desktopia käyttänyt. Hyvin toimii. Helppo ja kuitenkin ihan toimiva systeemi! Aattelin että tuossa hiihtolomalla voisi huvikseen testailla jotain vähän 'tuntemattomampia' distroja.

lainaus:

Ainakin periaatteessa. Lataa Wine ja kokeile.

Sain tuon Xandrosin 3.0 Businnes version äskettäin. Mukana tuli joku Wine/Cedega-tyylinen kaupallinen ohjelma ja oli pakko kokeilla. Hain Mikkosoftan sivuilta uusimman IE:n ja asensin. Siinä vaiheessa tipuin penkiltä kun tuli ilmoitus "simuloidaan windowsin uudelleen käynnistymisen" :) Hyvin toimii IE.. Windows Update ei vaan wörki :D

Heikki [15.02.2005 07:15:08]

#

p-p kirjoitti:

Ja nyt ohjelmointikysymyksiä:
Onko linux hyvä ohjelmoinnille?
Onko oppaita linux ohjelmoinnille?

Linux on hyvä ohjelmointiin, et saa sitä kaatumaan huonolla koodilla niin helposti, ja lisäksi lähes jokaisen distron mukana tulee jo valmiiksi kehitystyökalut. Makefilet yms. auttavat koodausta huomattavasti. Lisäksi KDevelop on hyvä IDE.

Opas Linux-ohjelmointiin (esim. Makefilejen tekoon) löytyy osoitteesta http://www.flug.fi/ohjeita/linux-ohjelmointi.html. Tosin esim. KDevelop hoitaa Makefilet yms. automaattisesti.

Minä: Jos kyseessä on kaupallinen ohjelma, on kyseessä oletettavasti Cedega/WineX (sama ohjelma), jolla toimivat myös 3d-pelit (uudetkin mikäli päivität sen).

Linkku [15.02.2005 08:26:27]

#

Itse suosittelen Debian Sargea. Asennus on helppo jne. Se on nyt työpöytäkäytössä eikä ole missään ollut mitään ongelmaa.

Ohjelmointiin sopii mainiosti KDevelop3, jonka saa apt:llä. Ja kun latasin http://nehe.gamedev.net/ yhden paketin (SDL&OpenGL) niin se kääntyi heti ilman että mitään piti asentaa.

p-p [15.02.2005 19:17:46]

#

Asensin linuxin ja en tykännyt... Mielestäni vintoosat on parempii... Ja nyt tuli ongelma ku en tiiä miten linuxi poistetaa :(...

Meitsi [15.02.2005 19:23:49]

#

p-p kirjoitti:

Asensin linuxin ja en tykännyt... Mielestäni vintoosat on parempii... Ja nyt tuli ongelma ku en tiiä miten linuxi poistetaa :(...

Olisit käyttäny Knoppixia.

efteri [15.02.2005 19:34:38]

#

Tässä suosituksia:

IT Linux 2002 Lataus: http://www.raimokoski.com/
[paian donload ja sieltä itlinux 2002...]

tai mandrake http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=29
[siitä otat jotain]

Poisto:

No se voidaan poistaa biosista jos on hyvä bioska tai sitten ähh no en muista kirjoitan sen huomenna tänne nyt ei tule mieleen koitan muistella ...

Suominen90 [15.02.2005 20:16:27]

#

Linuxin poistamisen voi tehä windows xp:n asennuksessa kun valitaan osiota mihin asennetaan

TeeVee [15.02.2005 20:21:42]

#

Fedora Core 3

Helppo distro. Asennus on yksinkertainen, siinä painetaan vain next painiketta ja homma luistaa kuin rasvattu. Vähän täytyy valita kieltä, verkkokorttia (DHCP:n ansiosta tämä on helppoa), kiintolevyn osiointia ja mitä haluat asentaa siihen.

Asennuksen mukana tulee valtavat määrät ohjelmia. Suosittelen, että jätät pois OpenOfficen. Siinä säästät aikaa asennuksesta ja säästät samalla aimoannoksen kiintolevytilaa. Aloittelijallekin suosittelen valitsemaan itse asennettavat paketit. Muuten ei työpöytäympäristöön tule ohjelmointityökaluja mukaan ;)

Oletus työpöytäympäristö on Gnome. On myöskin mahdollisuus valita KDE. Kyseiset työpöytäympäristöt kuormittavat kuitenkin tietokonetta melkoisen paljon. Ikkunamanageriksi voisi käydä Fluxbox (http://www.fluxbox.org) tai IceWM (googleta). Muistaakseni asennus osaa asentaa myös jonkin kevyemmän ikkunointiohjelman, nimeä en valitettavasti muista.


Debian
Eroja Fedoraan on mm. APT paketinhallintajärjestelmä. Se on suurin ero. APT on silti käytännöllisempi kuin RPM (makuasia). Debianilla on kuitenkin vaikeastiasennettava maine. Mutta nyt on tulossa siihen muutos! Uusin Debian (Sarge, unstable) omaa kuitenkin todella hyvän installerin. Siis kun vertaa aikaisempaan installeriin, :) nykyinen installer on huomattavasti mukavempi. Asennus on kohtuullisen nopea. Jos omistat kiinteän ja nopean internetyhteyden voit ladata Debianin kotisivuilta netinstall levyn, jolla saat ladattua asennuksen aikana tarvittavat paketit.


^Tiedot niistä mistä tiedän jotain.

p-p [16.02.2005 18:07:41]

#

Paljon hikeä ja tuskaa... :D Sain kuin sainkin linuxin pois koneestani, ja en enää IKINÄ laita MITÄÄN linuxia koneeseeni... :D Kauhein käyttöjärjestelmä mitä olla ja voi.

Latska [16.02.2005 18:27:02]

#

Älä tuomitse yhden distribuution perusteella.

KimmoKM [16.02.2005 18:36:52]

#

Kun sanot vain "linux", niin minun mieleeni tulee että puhut pelkästä kernelistä. Pelkkää kerneliä on varsin vaieka käyttää.

Minkä distron asensit ja mitä ongelmia siinä oli?

ajv [16.02.2005 19:33:45]

#

p-p kirjoitti:

Paljon hikeä ja tuskaa... :D Sain kuin sainkin linuxin pois koneestani, ja en enää IKINÄ laita MITÄÄN linuxia koneeseeni... :D Kauhein käyttöjärjestelmä mitä olla ja voi.

Toiset tykkää äidistä - toiset tyttärestä :) Ite asensin ~ 1,5 kk sitten Fedora Core 3:n ja se oli siinä. Windowsia en ole sen jälkeen juurikaan käyttänyt, vaikka xp:kin vielä tallella on. En kyllä voi väittää, että Linux kaikille sopisi. Säätämistä riittää aina aika-ajoin. Ja se säätäminen ei aina ole yhtä yksinkertaista kun windowsin puolella - ainakaan alottelijalle :)

Metabolix [16.02.2005 20:01:47]

#

Ei ehkä yksinkertaista, mutta minä mieluummin säädän vaikka vaikeasti kuin tyydyn tuohon Windows-tyyliseen lopputulokseen "se on näin ja sitä ei saa muuttaa, koska meidän mielestämme tämä on käyttäjälle parempi vaihtoehto."

p-p [16.02.2005 21:21:23]

#

Metabolix kirjoitti:

Ei ehkä yksinkertaista, mutta minä mieluummin säädän vaikka vaikeasti kuin tyydyn tuohon Windows-tyyliseen lopputulokseen "se on näin ja sitä ei saa muuttaa, koska meidän mielestämme tämä on käyttäjälle parempi vaihtoehto."

Tuo on kyllä täysin totta, mutta itse pidän valmiiksi säädetyistä asetuksista kuin linuxin kauheastä säätämisestä. Linuxilla pitää olla vähän kehittyneempi näissä tietokoneen säädöistä...

Linkku [16.02.2005 21:23:36]

#

ajv kirjoitti:

p-p kirjoitti:

Paljon hikeä ja tuskaa... :D Sain kuin sainkin linuxin pois koneestani, ja en enää IKINÄ laita MITÄÄN linuxia koneeseeni... :D Kauhein käyttöjärjestelmä mitä olla ja voi.

Toiset tykkää äidistä - toiset tyttärestä :) Ite asensin ~ 1,5 kk sitten Fedora Core 3:n ja se oli siinä. Windowsia en ole sen jälkeen juurikaan käyttänyt, vaikka xp:kin vielä tallella on. En kyllä voi väittää, että Linux kaikille sopisi. Säätämistä riittää aina aika-ajoin. Ja se säätäminen ei aina ole yhtä yksinkertaista kun windowsin puolella - ainakaan alottelijalle :)

Vähän sama ongelma :/ Kun Debianin sai asennettua XP:n puolella ei ole muuta tehty kun siirretty musiikkia minidisc-soittimeen.

juhaz [16.02.2005 21:52:35]

#

Tykkään enemmän Ubuntusta ja Xandrosista kuin FC3:sta, mutta kaikesta huolimatta koneeseen on asennettu FC3 ja Windows XP. Windows XP:hen olen asentanut vmwaren ja vmwareen Ubuntun ja Xandrosin, mutta kyllä sitä tulee silti eniten käytettyä FC3:sta.

cj [17.02.2005 08:23:40]

#

No joo... vastauksii on varmaa yhtä paljo ku on linuxejakin :) Ite alotin mandrakella, mutta jos koneessa ei oo paljoo tehoo nii ASP voi sopii iha hyvin. Ainakin mun veli tykkää siitä.

Sharph [17.02.2005 14:42:28]

#

Ehkä et pitänyt jonkun yhden windowmanagerin ulkoasusta? Vaihda toiseen! Mahdollisuuksia on paljon. Itse tykkään IceWM:stä. Linux ei ole niinkuin windows, jossa voi valita vaan ne systeemit mitä microsoft on sinulle antanut. Voit tehdä tässä vaikka itse oman ikkunamankelin. Voit saada monet näyttämään jopa Windowseilta.

TeeVee [18.02.2005 08:06:25]

#

Mitä ongelmia p-p koit ja minkä distron kanssa? Olen asentanut linuxeja 12 kertaa ennenkuin sain sen toimimaan. Aina on jokin bugittanut. Mutta idea on juuri se, onnistumisen tunne!

Kun esim, onnistut asentamaan linuxin ja pääset käyttämään, ensimmäinen kerta tuntui hienolta, koska olin taistellut aikaisemmin 11 kertaa asennuksen kanssa ja jotain oli aina mennyt pieleen. Älä luovuta ^_^

PS:Kokeneempi voisi sanoa mistä saa Debian Sargen netinstall levyn? Kokeilin ladata sitä debianin kotisivuilta, mutta mistään en löytänyt md5sumia ja asennuskin bugasi. Kellään tietoa kyseisen levyn md5sumista ja mistä levyn saisi ladattua kätevästi? Lataisin sen mielelläni BitTorrentilla.

tomaattigeeni [04.03.2005 18:45:40]

#

http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/rc2/
Tuolla Sargen netinstall levy ja md5-häshi

TeeVee [05.03.2005 09:15:22]

#

tomaattigeeni kirjoitti:

http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/rc2/
Tuolla Sargen netinstall levy ja md5-häshi

Kiitoksia. Md5-häshi oli se, jota kaipasin enemmän kuin mahdollisuutta ladata torrentilla. Kuormittaa vähän enemmän Debianin palvelimia, mutta onhan tuo image kohtuullisen pieni.


PS:Ohi aiheen meni hieman, pahoittelut.

juhaz [05.03.2005 20:30:02]

#

apt-get on mahdollista saada myös Red Hattiin / Fedoraan tai en tiedä mitä toimintoa niinkuin tarkoitettiin, mutta itselläni ainakin on FC3:ssa niin, että kun komentorivillä kirjoitan apt-get install ohjelman-nimi niin se ohjelma asentuu.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta