Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Roolipeliengine

dungeon86 [08.02.2005 14:55:26]

#

Kertokaapa te mitä kaikkea roolipelienginen teossa pitää ottaa huomioon. Itse tiedän ainakin nämä:

Tausta ladataan erikseen kentälle.
Ladataan erillinen näkymätön sprite bufferi, jonka avulla ei pystytä kulkemaan läpi maski objektien.

Toinen tapa:

Ladataan kentän tiedot tietueesta, joka sisältää seuraavat asiat:

Kentän koko
Paletin nimi
Ruutujen koko
Objektien sijainnit

Lisäksi jokaisella objektilla on kaksi Bitmappia joista toinen on tausta ja toinen maski.

Kertokaa miten itse toteuttaisitte rpg enginen.

Huom! Kirjoitan itse sitä C:llä!

Meitsi [08.02.2005 14:59:04]

#

Graffat DirectX:llä tai OpenGL:lällä koska ne ovat (luullakseni) nopeimmat.

dungeon86 [08.02.2005 15:03:41]

#

Itse en käytä mitään rajapintaa, työkaluna on vain Allegro.

Juice [08.02.2005 19:07:23]

#

dungeon86 kirjoitti:

Itse en käytä mitään rajapintaa, työkaluna on vain Allegro.

Mikäs se Allegro on ellei rajapinta sinun ja näytönohjaimen välillä ;)
Itse tekisin SDL:llä.

dungeon86 [09.02.2005 10:55:59]

#

SDL kirjastoja ei varmaankaan pysty asentamaan DJGPP:lle? Pysyn vielä kuitenkin DJGPP:n ja Allegro:n käytössä jonkin aikaa. Mutta itse asiaan: miten te toteuttaisitte RPG moottorin?

Meitsi [09.02.2005 11:15:48]

#

Kentät, tilet, ukkelit, esineet tms. omissa tiedostoissaan joihin kannattaisi suunnitella jokin selkeä rakenne, vaikkapa jotakin tähän tyyliin:

[esine1] {taika=10; hinta=20;}
[esine2] {taika=30; hinta=15;}

Kun nuo ovat selkeästyi tiedostoissa, niitä voi pelin pelaaja muokata, mutta voithan tehdä niin että laitat vaikka kaikki esineet yhteen tiedostoon jonka laitat zip paketiksi ja muutat tiedostopäätteen, niin ne eivät ole ihan _suoraan_ muutettavissa, mutta tarvittaessa kuitenkin voi helposti päästä niihin käsiksi.

nomic [09.02.2005 18:59:20]

#

Inventorin kun tein omaan peliin, niin aluksi luodaan taulukko, jossa on esineen nimet ja kuinka monta kpl mitäkin. Esimerkiksi:
Sieni 4kpl
Potioni 14kpl
Jne...

Ja kun nää kaks asiaa on taulukossa, asia on jo ok.
Sen jälkeen, siihen aina tarkistus, että tarkastelee tyhjät kohdat veke ja tallennetaan uudestaan siistiksi.

Sitten kun valitaan jokin esine, niin haetaan esineen nimellä tiedosto, joka olisi esimerkiksi: "Potioni.itm"
Sen sisällä on taas tietueena vaikutuksista.
Nimi, Hinta(Myynti sitten joku 25-35%), Tyyppi(esim parannus), Mihin vaikuttaa(näitä voi listaa enemmänkin. esimerkiksi taiat, vahvuus, nopeus jne...) ja tätä kun jatkaa, niin tulee monipuolisempaa tai "syvempää" :)

Ja varmaan jotkin eri modet on hyvä asettaa. Esimerkiksi; kun olet inventorissa, et pysty siinä tilassa kävelemään pelissä. Kun olet kaupungissa, ei tule taisteluita jne... :)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta