Olisikohan kellään muulla käyttöä rss-feedille ohjelmointiputkassa? Olisi kiva jos esimerkiksi keskusteluista olisi rss-feedi, voisin vaikka tehdä ohjelman joka aina hälyttelee jos tulee itseä kiinnostavasta aiheesta viesti. Kyseinen juttu kun ei varmasti olisi teknisesti mikään vaikea toteuttaa...
Mullahan ois, mutta eri asia mitä sitten saa RSS-feedinä? Itse keksin:
Uusimmat koodivinkit
Uusimmat kommentit
Uusimmat aiheet
Uusimmat uutiset
No muita ei oikein sitten olekkaan. Tai en ainakaan keksinyt.
Ja tuommonen hälytteliä on aika helppo tehdä Visual Basicilla ja joillain XML kirjastolla.
RSS lukija mulla oiskin jo tehtynä (sellainen ihan yksinkertainen). Uutisia se lukee ihan kivasti. Kun vain sais feedit putkasta, niin ois mielenkiintoista luettavaakin...
Tässä ois nyt semmonen juttu, että ihmiset konffii RSS-lukijansa päivittelemään aina tyyliin 10 sekunnin välein, mikä toimii tehokkaana DDOS-hyökkäyksenä kun kaikki putkikset päivittelee ja muutenkaan Laaksosen Antilla ei käsittääkseni ole mitenkään liian iso tuo saliittu siirtomäärä/aikayksikkö, mitä turhat päivittelyt kuluttavat turhaan.
Olen itse tehnyt pienimuotoisen screen scraping-tekniikka käyttävän tiedonhakijan, joka haki em. tietoja Putkasta, mutta hylkäsin projektin juuri tämän seikan takia.
Voihan joku piruuttaan laittaa ihan normaalisivunkin latautumaan jatkuvasti. Ei RSS siinä eroa tee. Kai sitä voisi silti kokeilla, kun RSS-feedin käyttäjiä olisi kuitenkin varmaan vain ehkä kymmeniä. Jos vie liikaa kaistaa, niin lopettaa sen sitten. Siten näkisi todellisen tilanteen. Ei kai kokeilu hallaa tee?
RSS:ää on ehdotettu ennenkin, ja monella olisi sille varmaan myös käyttöä. Siirtokaista on tosin nykyään aika tiukilla, mutta eiköhän tähän juttuun jokin ratkaisu löydy...
Hyvä Laaksonen, kaikki on ratkaistavissa kun tahtoa löytyy... Jos joutuu ostamaan lisää kaistaa, niin se tietty maksaa. Näytti että tuolla int2000:lla pystyy sitä kuitenkin ihan kohtuu hintaan saamaan. Ja putkan liikennemäärä tullee joka tapauksessa vain kasvamaan. Jos Laaksonen edes harkitset asiaa, olen otettu...
Laita RSS-feedi MBNet-kotisivuillesi? Pikainen PHP-skripti hoitaa sen päivityksen 'Putkasta käsin aina tarvittaessa. Mikrobitillä kuitenkin kaistaa riittää, parin kibitavun XML-tiedosto ei tunnu missään.
no jos tuo päivitys tahti olisi esim 1 min / rss lukija, niin:
10 kb * käyttäjät(100) * minuutit(60) * tunnit(12) * päivät(30) = 21600000 kb = 21600 mb = 21,6 GB / Kuukausi.
Vain pällit pitää RSS-lukijaa minuutilla. Itselläni tiheimmin päivittyvä feedi päivittyy kerran tunnissa ja vain silloin, kun kone ja selain on päällä (mikä ei todellakaan ole 24/7).
Hyvin sanottu, Blaze. Tuskinpa monel rss-feedit päivittyy jos kone eio päällä ;). Saisihan siihen päivitykseen laitettua jonkin aikarajan. Putkalla loppui kaista tuossa viikko sitten roundabout, nollautuko se kuu vai ostikko Laaksonen lisää kaistaa?
Ja tuskin löytyisi edes noin montaa käyttäjää RSS-feedille.
Tuo ei ollut laskettu 24h vaan 12h.
Uutisista ei tarvitse tehdä RSS feediä, koska niitä ei muutenkaan tule niin usein.
Laskelmieni mukaan uusimmat koodivinkit / kommentit / aiheet -tiedosto veisi ~350 tavua siirtokaistaa. Ilman pakkausta ~500 tavua.
Ja luulenpa että tätä RSS-feediä tulee käyttämään korkeintaan 30 henkilöä.
Lasketaanpa uusiksi, tällä kertaa vähän pienemmällä tiedostolla, vähemmillä käyttäjillä, ja tunninvälisellä päivitysajalla:
1024 tavua * 50 käyttäjää * 12 tuntia * 30 päivää = 18 432 000 tavua = 18 000 kibitavua = 17.578125 mebitavua.
Ja tuo ei ole paljon kuukaudessa.
Luultavasti RSS:llä pääsisi jopa vähemmällä kuin nykyisellä systeemillä. Otetaan esimerkiksi tämä sivu, jonka koko (sillä hetkellä kuin itse luin tätä) oli 19,4 kB tai keskustelun etusivu, joka oli 13,5 kB.
Oikeita lukuja en tiedä, mutta oletetaan keskivertoputkalaiseksi henkilö, joka käy putkassa keskimäärin 2-3 kertaa päivässä ja lataa joka käyntikerralla etusivun 2 kertaa ja muita sivuja yhteensä 10 kertaa. Näistä tulisi yhteensä n. 30 * 2 * (2 * 14 kB + 10 * 20 kB) = 13,4 MB/käyttäjä/kuukausi.
Eli siis tähän verrattuna RSS-feed luultavasti ei toisi suurestikaan lisää kaistankulutusta nykyiseen verrattuna. Järkevimpien henkilöiden kohdalla kaistankäyttö saattaisi parhaassa tapauksessa jopa vähentyä hieman.
Jos siirtokaista on ongelma niin se voidaan kiertää reitityksellä. Esimerkiksi minun domainilla jossa on rajoittamaton siirtokaista (Futuronin extramini). Eli Putka antaisi feedin josta se haetaan vaikka 20min välein omille sivuilleni josta sitä sitten tarjoillaan käyttäjille. Näin kaistaa kuluisi Putkassa mitätön määrä.
Kaistaa voisi tosiaan säästyä, kun feedin laittaa toiselle palvelimelle (onhan noita vaihtoehtoja), jonne tiedot lähetetään putkasta vaikka aina, kun jotakin tapahtuu (mitä nyt turhaan ajastimia tähän sotkemaan, eihän Putkaan kuitenkaan tule kuin 59.2 viestiä/päivä, nykyisin ehkä pari enemmän). Minulla ainakin on tapana latailla tuota etusivua yhtenään. Hitusen raskaampi vaihtoehto olisi siirtää koko keskustelun etusivu toiselle palvelimelle aina välillä. Helpostihan nuo kaikki PHP:llä menisivät.
JTS kirjoitti:
Jos siirtokaista on ongelma niin se voidaan kiertää reitityksellä. Esimerkiksi minun domainilla jossa on rajoittamaton siirtokaista (Futuronin extramini). Eli Putka antaisi feedin josta se haetaan vaikka 20min välein omille sivuilleni josta sitä sitten tarjoillaan käyttäjille. Näin kaistaa kuluisi Putkassa mitätön määrä.
Offtopiciksi menee, mutta minkälaisia kokemuksia sinulla on Futuronin palveluista?
Kokemukset tähän mennessä positiivisiä (about 4vkoa ollut nyt domain). Toimii nopeasti (toista luokkaa kuin Int2000 joka oli ennen), Cpanel välissä hidastelee mutta itse sivut toimivat salamannopeasti. Tosin melko uusihan tuo on ettei varmaan vielä ole ahdettu servereitä niin täyteen kuin tullaan laittamaan.
Asiakaspalvelu on ollut nopeaa ja toimivaa, halusin muuttaa Whois-tietoja ja mm. sen takia olen yhteyttä siihen suuntaan pitämään. Aina on tullut alle päivässä, yleensä muutamassa tunnissa, asiallinen vastus kysymyksiini. Voin suositella.
Miksi kaikki tuota liikennemäärää kauhistelevat? Olisi kai mahdollista tehdä systeemi, joka päästää yksittäisestä ip-osoiteesta lukemaan feediä vain vaikkapa kerran tai pari tunnissa. Idea olisi ihan hyvä muuten.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.