Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointikisa koodari.netissä

Sivun loppuun

Latska [31.01.2005 22:08:52]

#

Koodari.net -ohjelmointilehti päätti jo viime vuoden puolella, että jonkinlainen ohjelmointikisa pitää järjestää. Tänään se kisa sitten sai alkunsa.

Kisan aiheena on älypeli, ja tämän kyseisen kilpailun kesto on kahdeksan (8) viikkoa. Tarkempia tietoja saa tästä.

Kommentteja & kysymyksiä saa antaa Tähän viestiketjuun, koodarin omaan kysymyksiä varten tehtyyn ketjuun eli tähän ja kysellä ja kommentoida voi myös kanavalla #koodari IRCnetissä.

Metabolix [31.01.2005 22:21:09]

#

Deewiant [31.01.2005 22:21:43]

#

Eli kokonaan uusi älypeli, esim. jokin lisäjippo esim. shakkiin ei kelpaa?

Ja tuo "grafiikkakirjastot" varmaan tarkoittaa mitä tahansa vapaita kirjastoja? Tai ainakin grafiikka- ja äänikirjastoja...

Voisi tuohon vaikka jotain pientä tehdäkin jos idean saa.

tuomas [31.01.2005 22:52:20]

#

Kyllä, kaikkia vapaita kirjastoja saa käyttää.

Metabolix: Jonkunlainen raja tullaan kyllä vetämään, tarkennan sääntöjä vielä huomenna lisää. Tuo rajanveto onkin yksi vaikea asia, joten lisää vielä muutaman kohdan sääntöihin siitäkin. Tuota 3,2 ja 1p järjestelmää on ehdottanut muutama muukin, joten taidamme vaihtaa sen sellaiseksi.

Ja kyllähän noita hyviä älypelejä riittää kun alkaa tarpeeksi miettimään, Rubiikin kuutio, palapelit, shakit, ristinollat, mainitsemasi go, erilaiset "järjestelypelit", yms. päättelykykyä tarvitsevat pelit.

Deewiant [31.01.2005 23:01:42]

#

tuomas kirjoitti:

Ja kyllähän noita hyviä älypelejä riittää kun alkaa tarpeeksi miettimään, Rubiikin kuutio, palapelit, shakit, ristinollat, mainitsemasi go, erilaiset "järjestelypelit", yms. päättelykykyä tarvitsevat pelit.

Saako tässä nyt siis uudelleenimplementoida esimerkiksi erään noista, vai pitääkö keksiä jotain täysin omaa?

Metabolix kirjoitti:

Ovathan esim. strategiapelitkin sikäli älypelejä, että niiden voittaminen perustuu enemmänkin suunnitteluun ja muuhun ajatteluun kuin pelaajan fyysisiin kykyihin (reflekseihin), kuten taas räiskintäpeleissä.

Huomautan että tuo pätee vain vuoropohjaisissa strategioissa. Reaaliaikaisissa homma on pelkkää mikromanagerointia - valitaan yksitellen, mitkä yksiköt hyökkäävät mitäkin kohtaan.

tuomas [31.01.2005 23:06:10]

#

Älypelin ei tarvitse olla mikään täysin oma, vanhojen tuttujen pelien tekeminen on sallittua. Eli kyllä saat "uudelleenimplementoida" haluamasi pelin.

renni [01.02.2005 01:20:25]

#

Miksi kisa on älyttömästi rajattu Windowsille? Älykkäät älypelit tehdään tietenkin hieman älyllisemmällä käyttiksellä tai käyttisriippumattomasti. Entä miksi pitää olla käännetty binääriksi? Tämähän sulkee mm. kaikki skriptikielet pois.

tomaattigeeni [01.02.2005 01:34:39]

#

renni kirjoitti:

Miksi kisa on älyttömästi rajattu Windowsille?

Järjestäjillä ei ehkä oo muita käyttiksiä käytössä

renni kirjoitti:

Entä miksi pitää olla käännetty binääriksi?

Jotta järjestäjien on helppo kattoa millanen tapaus on kyseessä ;)

Latska [01.02.2005 02:39:43]

#

Minulta kyllä Linuxikin löytyisi. Pitäisi vain buuttia, ja sitähän minä en tahdo. :)

renni [01.02.2005 03:35:08]

#

Kaipa järjestäjät sitten tiedostavat binäärien aiheuttaman riskin koneilleen. Etenkin jos kisaohjelmien testailuun ei voida käyttää erillistä puhdasta ja netistä irrotettua konetta.

tuomas [01.02.2005 08:28:29]

#

Mikäli joku esim pelinsä tekee linuksilla ylläpito kyllä kääntää siitä binäärit windowsille (C / C++).
No, sallitaan nyt skriptikieletkin sitten mukaan jos sellaisilla ohjelmoivia kerta löytyy.. päivitän kilpailusivun tänään.

ZcMander [01.02.2005 09:37:07]

#

Hyväksytäänkö ASCII pelit ja korttipelit? Ja jos linux puolella ohjelmoi ASCII:tä niin silloin tulee Ncurses libraryt mukaan ja otsikko tiedosto ncurses.h taasen windowssilla PDcurses ja siihen pitää olla curses.h joten miten tuon toteutus onnistuu? pitääkö ifdeffeillä? Ainiin kysehän os siis C++:sta.

Gwaur [01.02.2005 09:42:06]

#

Jees, keksin jo hyvän peli-idean. :)

tuomas [01.02.2005 16:33:43]

#

Niin sitä pitää gwaur :)
Hmm.. No, esimerkiksi pokeri korttipeleistä ei minun mielestäni ole varsinainen älypeli (ei tarvitse kuin kunnon tuuria ja pokkaa.)
Mikäli teet korttipelin jossa joutuu päätä käyttämään niin sopii. ASCII peli sopii myös, kunhan se on älypeli.
Zcmander: jos osaat, niin tee kummatkin versiot :) Ylläpito kyllä yrittää parhaansa mukaan saada linuksilla tehdyt pelit toimimaan myös windowsilla.

Deewiant [01.02.2005 16:37:25]

#

tuomas kirjoitti:

No, esimerkiksi pokeri korttipeleistä ei minun mielestäni ole varsinainen älypeli (ei tarvitse kuin kunnon tuuria ja pokkaa.

Oikeastaan pokeri on hemmetinmoinen taitopeli. Älypeliksi en minäkään sitä sanoisi, lähinnä analyysipeliksi tjms. Olitpa millainen tuurihaukka tahansa, jos menet pelaamaan johonkin kansainväliseen pokerimestaruuteen turpiin tulee armotta. Esimerkiksi tämä leffa antaa kelvon kuvan siitä, millaista se ammattilaispiireissä on.

aWW [01.02.2005 17:00:30]

#

en tiennytkään ,että Matt Damon on esiintynyt tällaisessa leffassa -> http://www.imdb.com/gallery/ss/0128442/Ss/0128442/fcstil_0097.jpg?path=gallery&path_key­=0128442

BlueByte [06.02.2005 18:31:42]

#

käykö älypeliksi joku the lost vikings tapanen tasohyppely/puzzle?

Latska [08.02.2005 00:29:25]

#

Hmm... Jos siinä vaaditaan älyä enemmän, kuin sorminäppäryyttä, niin sanoisin, että käy. Mitähän mieltä tuomas on..

tuomas [08.02.2005 08:05:20]

#

Aika lailla samaa mieltä. vastasin tuohon bluebyten lähettämään kysymykseen myös koodari.netin keskustelualuuelle, jonne bluebyte oli saman viestin lähettänyt..

BlueByte [09.02.2005 16:00:44]

#

ketkä on tuomareita?

aWW [09.02.2005 16:03:53]

#

kävijät->
" Voittaja ratkaistaan kävijä-äänestyksellä, jossa jokaisella on yksi ääni (yksi ääni = 1 piste). "

tuomas [09.02.2005 18:46:03]

#

tuo tieto olikin unohtunut päivittää, eli yleisön pyynnöstä jokainen kävijä saa antaa kolmelle pelille pisteitä (3,2 ja 1 pistettä, laittaen 3 parasta peliä parhaus järjestykseen.)

renni [11.02.2005 13:35:59]

#

Pitäisikö kaikkien kävijöiden siis ladata ohjelmien binäärit koneilleen mahdollisten virusten ja troijalaisten höystämänä ja kokeilla niitä?

Latska [11.02.2005 16:29:22]

#

Tuskin kukaan niin sadistinen olisi, että tuuppaisi jotain haittakoodia mukaan.

renni [11.02.2005 16:51:19]

#

Tämähän ois just oiva tilaisuus moiselle. Ja kuten tiedämme, tilaisuus tekee...

tuomas [11.02.2005 17:00:49]

#

lukekaapas päivitetty sivu. eli lähdekoodi vaaditaan sen tarkastusta varten, eli paskan lähetys ei onnistu ja ylläpito testaa joka ohjelman ennen julkaisua..

aWW [11.02.2005 17:48:27]

#

=( (=olen surullinen)

aWW [10.03.2005 14:50:39]

#

Minä luultavasti osallistun UKod'in alfa-versiolla kilpailuun.

Ongelmana on, että käytän linuksia, kun taas peli on tehty windowsille.

Se henkilö, joka kääntää ohjelman saa nimensa alfa-versioon, onko halukkaita?

Lisää tietoa projektista saat täältä-> http://www.stwasm.org/UKoD.html

edit->
ei mitään enää, halukas löytyi

tuomas [31.03.2005 21:02:50]

#

Potkasempa ketjua, toivottavasti ei haittaa.
Lataus- ja äänestys sivut ovat nyt julki (http://www.koodari.net/kilpailu).

vipemype [31.03.2005 21:40:48]

#

Olisi varmaan ihan kiva saada jonkinlaiset screenshotit peleistä.

T.M. [31.03.2005 22:00:20]

#

Metabolix kirjoitti:

Missä mahtaa mennä raja "älypelin" ja muiden pelejen välillä?

Hmm.. no älypeleissä ei ainakaan saisi olla tuuria tai ajoitusta mukana (eli ei pidä napsuttaa hiirellä mahdollisimman hyvillä reflekseillä johonkin), ja pelaaja on ainoa joka voi vaikuttaa ukkojen liikkumiseen (jos niitä on), eli ukoilla ei saa olla itsenäistä tekoälyä.

Älypeleissä on ideana ratkaista jokin ongelma.

Strategiapeleissä ei ole juuri mitään ratkaistavaa ongelmaa, paitsi vastustajan tuhoaminen.. joka ei ole kovin älyllisesti haastava.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta