Niin,jostain kumman syystä ihmiset eivät pääse omalle web-serverilleni.
Minulla on julkinen ip,ja palomuuria ei käytössä ollenkaan.
Eikös apachen conf-tiedostossa jotenkin sallita yhteydet ip-kohtaisesti?Miten saisin conf-tiedoston sillä tavalla että se sallisi kaikkien pääsyn sivuilleni.Voisiko joku jeesata?Missä kohtaa conf-tiedostoa nämä määritellään.
Niin ja alustana on windows2000 pro
No siis, yleensä apache ei määrää kuka pääsee palvelimelle ja kuka ei. Se on enemmän palomuurin tehtävä seurata internet liikennettä.
Enivei, kaikkein yksinkertaisimmillaan sinun pitää määrittää
ServerName x.x.x.x
ja
DocumentRoot "/var/www/htdocs"
ServerAdmin on hyvä määrittää myös, ja katso että apache:n käyttämällä käyttäjällä on oikein tuohon dokumentroot polkuun. Miten määrität tämän käyttäjän, joku muu osaa varmaan sanoa. Itse en pyöritä apache:a Windowsissa.
Perusasenuksella tuon pitäisi ihan riittää. Tosin ihmisten pitää kirjoittaa URL:ksi sinun koneesi IP numero, jotta yhteys onnistuu.
Toivottavasti en unohtanut mitään.
Vaikka palomuuria ei olisikaan käytössä, voi esimerkiksi ulkoisen adsl- tai kaapelimodeemiboksin NAT (mikäli kytketty päälle) estää yhteydet. Mikäli siis omistat jonkinlaisen ulkoisen boksin, muista reitittää sisääntuleva TCP-portti 80 sisäiseen ip-osoitteeseesi.
Ja muista heittää polttopullo palveluntarjoajasi toimipisteen ikkunasta sisään, mikäli nämä eivät halua luovuttaa boksin salasanaa ko. toimenpidettä varten ilman 60e lisämaksua (vuokraboksin lunastus itselle).
Jooh, näin meillä Kokkolassa. Jos joku päivä näette uutisissa jonku sekopään tuhoamassa KoPun toimitiloja, niin älkää välittäkö, se oon minä.
Päinvastoin monien luuloja myös Apache pystyy säätelemään asiakkaiden käyttäytymistä.
Kyseessä on Apachen moduli mod_access. Kuvaus suoraan Apachen kotisivuilta: "Provides access control based on client hostname, IP address, or other characteristics of the client request".
Tuon kanssa saakin sitten aikaa menemään mukavasti...nimimerkillä kokemusta on. :S Toki Apachessa on monia muitakin säätönipukoita joilla voidaan tehdä lähes mitä vaan. Mutta jos ei ole Apachen perustoimintakaan vielä hanskassa, niin kannattaa antaa näiden monien nipukoiden ja nappuloiden olla toistaiseksi ja opetella Apachen perusjutut ensin...
Kiitos paljon vinkeistä/neuvoista.Sain kuin sainkin homman toimimaan,huomasin että conf-tiedost. oli allowed tilassa vain minun ip:ni,vaihdoin siihen allow all,ja homma pelittää ihan ok....niin ja access.lokista huomasin sitten virheilmoitukset jne.mutta kiitoksia anyway
Offtopikkia, mutta kumminkin... Miksi ihmeessä et käytä palomuuria? Varsinkin kun kyseessä on windoze :/
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.