Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vinyylilevyt

Sivun loppuun

ttuoppi [23.01.2005 21:02:08]

#

Meikäläinen on aika hifisti, ja olen ajatellut vinyylilevysoittimen hankkimista. En ole itse kuullut vinyylilevyn ääntä, mutta paljon on puhetta liikkellä että vinyylin ääni vastaa melkein live-konserttia ja neulan sekä levyn kuluminen riippuvat ihan laitteistosta. Netistä löysin about 140e hintaisen uuden soittimen, jonka ajattelin ostaa. Tarttisin vähän teidän mielipiteitänne/tietojanne.

Mielipiteenne, CD vs Vinyyli (LP)?
Millainen laitteisto olisi paras (merkki, hintahaarukka)?
Mistä voi tilata vinyylilevyjä?

EDIT: Löysin yhden sivun jolta löytää vi**sti vinyylejä :O http://kauppa.ukinmusiikki.fi/

Latska [24.01.2005 02:35:57]

#

Kyllä vinyylin soundi menee aika lailla 80-luvun CD:stä tai halvasta c-kasetista. Siellä saattaa olla jotain ratinaa taustalla, mutta muuten kuuntelukokemus on nautittava.

Juice [24.01.2005 19:04:25]

#

ttuoppi kirjoitti:

En ole itse kuullut vinyylilevyn ääntä

Täh? Mihin suuntaan maailma on menossa? Vinyylin ääni ei ole kovin puhdas, mutta sitäkin tunnelmallisempi.

Vinyyli pesee CD:n tunnelmassa ja nostalgiassa, CD laadussa.

Vinyyli on kerrassaan ihana, eikä vähiten loistavan äänensä vuoksi.

renni [24.01.2005 20:08:46]

#

Korjataan nyt sen verran että kyllä se vinyylin ääni voi olla puhdaskin. Ei niitä levyjä ole pakko naarmuttaa ja liata.
Laadusta verrattuna CD:hen voidaan myös olla montaa eri mieltä, vinyyli pystyy tarkempaan toistoon ja laajempaan taajuuskaistaan.

JoreSoft [25.01.2005 08:24:59]

#

Kuuntelija joka on tottunut kuuntelemaan MP3-filuja, osaa arvostaa Vinyylin dynamiikkaa, joka väkisinkin joudutaan digitaalisessa muunnoksessa rajoittamaan aika kapeaksi.
Suosittelen hankkimaan kunnollisen soittimen.
Jos ostat divarista levyjä, tarkista aina levyn pinta ettei ole naarmuinen, siten vältyt ikäviltä yllätyksiltä ja neula kestää kauemmin.

aconitum [25.01.2005 10:12:04]

#

Yksi pirun hyvä vaihtoehto olisi vaikkapa ProJect Mark II levysoitin. Todella hyvä soitin, hintaa n.250e mutta sen voi tingata alemmas...
Ostin itse tuollaisen ja on kyllä ihan eri sfääreistä kuin vanha, josta meni hihna ja koneisto.

Kannattaa myös huomioida että joudut tod. näk. ostamaan esivahvistimen tuohon levysoittimen ja vahvarin väliin.
n.20e

Ja vinyylien tilauksesta vielä, kai olet tietoinen niistä jesse hintasista postikuluista.

Only vinyl is real!

GorkkiusSuuri [28.01.2005 21:02:28]

#

Vinyyleissä kivointa on kuunnella ihan soittimen vierestä jolloin musa kuuluu hiljasella vaikka ei oliskaa volyymit päällä. Kyllähän vinyyleistä hyvä ääni kuuluu jos ne on hyvin pidetty.

E.K.Virtanen [28.01.2005 21:20:24]

#

On noita vinyylejä vielä parisen sataa ja soitinkin löytyy.
Cd on ainakin mun laitteilla toistettuna ääneltään parempi mutta jos haluaa nauttia musiikista niin LP on ainoa vaihtoehto =) pois lukien akan bon jovit =D

remontti-reiska [28.01.2005 21:48:05]

#

Meni muutossa ainoa viinyylisoitin. Tosin, eipä siitä olisi ollut mitään hyötyäkään. Viinyylilevyjä ei ole meillä ollut ainakaan 13 vuoteen. Kyllä sitä voisi sen tunnelman joskus kokea...

jideko [05.02.2005 09:00:31]

#

Vinyylilevyja tulee soitettua aivan liian vahan. Levyjen rahinahan kuuluu asiaan, sehan vain luo lisaa tunnelmaa. Mutta onhan se niin etta liika on liikaa(siis tuossa rahinassa).
Vanhemmissa vahvareissa on kylla yleensa levarille sisaantulo, joten esivahvaria ei silloin tarvitse.

Huippulaatuisella levarisoittimella ei tee yhtaan mitaan jos on K-marketin alennushyllylta ostettu vahvari. Eli kannattaa panostaa myos muihin osiin kuin itse soittimeen.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta