Pystyykö kääntäjän mukana tulleilla kirjastoilla väsäämään pelin? Esimerkiksi, pelissä on yksi huone jossa pelaaja voisi liikkua.
Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.
Tiedättekö onko tästä missään esimerkkiä ?
Haluaisin tietää enemmän tuosta tekniikasta.
http://www.cc65.org/doc/funcref-11.html
http://www.cplusplus.com/ref
Coniota ei välttämättä ole jokaisessa kääntäjässä tai ainakaan kokonaisena.
www.gametutorials.com
Tuolta löytyy osio, jossa on huippu ohjeita ASCII pelien tekemiseen...
Game Tutorials osio, joka löytyy C++ osion alta...
sqwiik kirjoitti:
Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.
gotoxy() muistaakseni pelkästään Borlandin ominaisuus, muiden kääntäjien coniossa sitä ei taida olla.
Kannattaa lukaista putkan ncurses-opas
Heikki kirjoitti:
Kannattaa lukaista putkan ncurses-opas
Mutta mikään curses ei (useimmiten) tule kääntäjän mukana.
Komodo kirjoitti:
sqwiik kirjoitti:
Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.
gotoxy() muistaakseni pelkästään Borlandin ominaisuus, muiden kääntäjien coniossa sitä ei taida olla.
Niinpä, mutta sanoinkin että se on hyvä lisä :)
Oikea koodari ei sellaista tarvitse vaan muokkaa suoraan stdout:ia. fseek on kaunis funktio :)
Oikea koodari tekee ns. konsoliohjelmat DOS-kääntäjällä ja käyttää suoraa muistinosoitusta. Värejäkin saa helpommalla :)
Ladatkaa DJGPP ja Allegro! Saatte aikaan loistavaa grafiikkaa! Ja kunnon näppäimistöhandlerit... Tosin tekstin syöttö on aika takkuista...
Osaako kukaan muuten sanoa, että miksei Allegron grafiikkatiloissa toimi standardikirjaston syöttöfunktiot?
kuten scanf tai getch...
Allegro, joka nykymaailmassa on kuolemassa DOS:n mukana, tuskin enää on varteenotettava vaihtoehto. SDL ja DirectX on nykymaailman pelikirjastot.
Miten niin Allegro on muka "kuolemassa DOS:n mukana"? Aivan mainiostihan se toimii Windowsinkin päällä (unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia). Mutta DJGPP:n käytöstä voisi kyllä melkein jo pikkuhiljaa luopua :)
dungeon86: siksi, koska standardikirjaston syöttöfunktiot eivät tiedä mitään Allegrosta.
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen: ei kannata lähteä kiduttamaan itseänsä sillä, että yrittää vääntää peliä pelkästään standardikirjaston päälle.
fawkz kirjoitti:
(unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia)..
Mikäs tämä Linsux oikein on? Joku uusi käyttöjärjestelmä? Voitko pistää kyseisen tuotteen kotisivun osoitteen, jotta voin hakea lisää tietoa?
remontti-reiska kirjoitti:
SDL ja DirectX on nykymaailman pelikirjastot.
Jaa? Mitäs OpenGL ja OpenAL sitten ovat?
Linkku kirjoitti:
fawkz kirjoitti:
(unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia)..
Mikäs tämä Linsux oikein on? Joku uusi käyttöjärjestelmä? Voitko pistää kyseisen tuotteen kotisivun osoitteen, jotta voin hakea lisää tietoa?
Linsux on vain tuollainen leikkimielinen nimi Linuxista :)
Juuh, sainkin jo jonkinlaisen harjoitusmoottorin rakennettuu
pelkän iostreamin ja conion avulla.
Piti vain miettiä vähäisen omilla aivoilla. :)
eikös OpenAL ole 3D-äänikirjasto?
Metabolix: Ääni- ja grafiikkakirjastoja?
Mutta mikä estää tekemästä niillä pelin? Tuo aiempi kommenttisi vaikutti vähän siltä, että "DirectX ja SDL ovat tulevaisuus, muut kuolkoot pois!" Tai sitten vain olen vainoharhainen.
Aiempi kommenttini on enemmän ja vähemmän omaa mielipidettäni.
Mitä varten ne DOS-ohjelmat on nykyään konsoli ohjelmia vai oonko mä ymmärtäny väärin (itte oon jämähtäny win 98iin)
DOS-ohjelma ja konsoliohjelma on kaks ihan eri asiaa.
DOS-ohjelma on DOS:ssa pyörivä (yleensä) 16-bittinen ohjelma, kun taas "konsoliohjelma" on natiivi 32-bittinen Windows-ohjelma.
thx
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.