Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: ASCII peli (c++)

Sivun loppuun

haamukuva [21.01.2005 15:04:27]

#

Pystyykö kääntäjän mukana tulleilla kirjastoilla väsäämään pelin? Esimerkiksi, pelissä on yksi huone jossa pelaaja voisi liikkua.

sqwiik [21.01.2005 15:08:23]

#

Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.

haamukuva [21.01.2005 15:09:48]

#

Tiedättekö onko tästä missään esimerkkiä ?
Haluaisin tietää enemmän tuosta tekniikasta.

remontti-reiska [21.01.2005 15:33:26]

#

http://www.cc65.org/doc/funcref-11.html
http://www.cplusplus.com/ref
Coniota ei välttämättä ole jokaisessa kääntäjässä tai ainakaan kokonaisena.

AdeRide [22.01.2005 23:36:22]

#

www.gametutorials.com

Tuolta löytyy osio, jossa on huippu ohjeita ASCII pelien tekemiseen...

Game Tutorials osio, joka löytyy C++ osion alta...

Komodo [23.01.2005 21:41:04]

#

sqwiik kirjoitti:

Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.

gotoxy() muistaakseni pelkästään Borlandin ominaisuus, muiden kääntäjien coniossa sitä ei taida olla.

Heikki [23.01.2005 21:45:29]

#

Kannattaa lukaista putkan ncurses-opas

Deewiant [23.01.2005 21:53:57]

#

Heikki kirjoitti:

Kannattaa lukaista putkan ncurses-opas

Mutta mikään curses ei (useimmiten) tule kääntäjän mukana.

sqwiik [24.01.2005 00:41:50]

#

Komodo kirjoitti:

sqwiik kirjoitti:

Helposti :) Standardikirjastoissa on funktiot kirjoittamiseen ja syötön lukemiseen. Muuta ei periaatteessa tarvitse, mutta getch() ja gotoxy() ovat hyvä lisä.

gotoxy() muistaakseni pelkästään Borlandin ominaisuus, muiden kääntäjien coniossa sitä ei taida olla.

Niinpä, mutta sanoinkin että se on hyvä lisä :)
Oikea koodari ei sellaista tarvitse vaan muokkaa suoraan stdout:ia. fseek on kaunis funktio :)

Metabolix [24.01.2005 09:00:20]

#

Oikea koodari tekee ns. konsoliohjelmat DOS-kääntäjällä ja käyttää suoraa muistinosoitusta. Värejäkin saa helpommalla :)

dungeon86 [25.01.2005 12:34:48]

#

Ladatkaa DJGPP ja Allegro! Saatte aikaan loistavaa grafiikkaa! Ja kunnon näppäimistöhandlerit... Tosin tekstin syöttö on aika takkuista...
Osaako kukaan muuten sanoa, että miksei Allegron grafiikkatiloissa toimi standardikirjaston syöttöfunktiot?
kuten scanf tai getch...

remontti-reiska [05.02.2005 16:31:13]

#

Allegro, joka nykymaailmassa on kuolemassa DOS:n mukana, tuskin enää on varteenotettava vaihtoehto. SDL ja DirectX on nykymaailman pelikirjastot.

thefox [05.02.2005 17:21:22]

#

Miten niin Allegro on muka "kuolemassa DOS:n mukana"? Aivan mainiostihan se toimii Windowsinkin päällä (unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia). Mutta DJGPP:n käytöstä voisi kyllä melkein jo pikkuhiljaa luopua :)

dungeon86: siksi, koska standardikirjaston syöttöfunktiot eivät tiedä mitään Allegrosta.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen: ei kannata lähteä kiduttamaan itseänsä sillä, että yrittää vääntää peliä pelkästään standardikirjaston päälle.

Linkku [05.02.2005 17:48:47]

#

fawkz kirjoitti:

(unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia)..

Mikäs tämä Linsux oikein on? Joku uusi käyttöjärjestelmä? Voitko pistää kyseisen tuotteen kotisivun osoitteen, jotta voin hakea lisää tietoa?

Metabolix [05.02.2005 18:27:00]

#

remontti-reiska kirjoitti:

SDL ja DirectX on nykymaailman pelikirjastot.

Jaa? Mitäs OpenGL ja OpenAL sitten ovat?

thefox [06.02.2005 03:09:24]

#

Linkku kirjoitti:

fawkz kirjoitti:

(unohtamatta muita käyttöjärjestelmiä, kuten Linsuxia)..

Mikäs tämä Linsux oikein on? Joku uusi käyttöjärjestelmä? Voitko pistää kyseisen tuotteen kotisivun osoitteen, jotta voin hakea lisää tietoa?

Linsux on vain tuollainen leikkimielinen nimi Linuxista :)

haamukuva [06.02.2005 13:12:58]

#

Juuh, sainkin jo jonkinlaisen harjoitusmoottorin rakennettuu
pelkän iostreamin ja conion avulla.
Piti vain miettiä vähäisen omilla aivoilla. :)

esakom [06.02.2005 16:07:13]

#

eikös OpenAL ole 3D-äänikirjasto?

remontti-reiska [06.02.2005 16:12:59]

#

Metabolix: Ääni- ja grafiikkakirjastoja?

Metabolix [06.02.2005 17:55:35]

#

Mutta mikä estää tekemästä niillä pelin? Tuo aiempi kommenttisi vaikutti vähän siltä, että "DirectX ja SDL ovat tulevaisuus, muut kuolkoot pois!" Tai sitten vain olen vainoharhainen.

remontti-reiska [06.02.2005 19:58:21]

#

Aiempi kommenttini on enemmän ja vähemmän omaa mielipidettäni.

malkkis [07.02.2005 18:39:22]

#

Mitä varten ne DOS-ohjelmat on nykyään konsoli ohjelmia vai oonko mä ymmärtäny väärin (itte oon jämähtäny win 98iin)

Blaze [07.02.2005 18:54:10]

#

DOS-ohjelma ja konsoliohjelma on kaks ihan eri asiaa.

DOS-ohjelma on DOS:ssa pyörivä (yleensä) 16-bittinen ohjelma, kun taas "konsoliohjelma" on natiivi 32-bittinen Windows-ohjelma.

malkkis [07.02.2005 19:23:07]

#

thx


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta