Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Erkki Saaressa 1.0.0

Sivun loppuun

sqwiik [08.01.2005 21:24:15]

#

Eli tämä ikuisuusprojekti pääsi sittenkin ylitse betavaiheestaan :D Tarkemmat tiedot pelistä ovat readme.txt:ssä, mutta laitetaan vielä tännekin:

* Peli on valmis, eikä siihen tule enää muutoksia.
* Esineitä kertyi sitten lähemmäs 200. Whoa.
* Tehtäviä on sellainen 20-25 (en muista tarkkaa lukua)
* Pelin VOI päästä läpi.
* Erikoiskykyjä on paljon enemmän kuin viime versiossa :)

Tarina on lopultakin saatu kuntoon, lisäksi pelissä on useita historiaa valottavia kirjoja. Myöskin pelissä on zoomaustoiminto jonka avulla kenttää voi katsella hieman laajemmin. Kommentteja vastaanotetaan mielihyvin :)

Ja itse pelin voi ladata tästä.

Niin, ja pelatessa suositellaan emulaattoria (dosbox, freedos tjs.)

EDIT - osoite kuntoon.

efteri [08.01.2005 21:57:04]

#

Vihdoin tätä on odotettu :)

Muokkaus: Pari pientä bugia löysin näin nopeasti näyttä siltä että ei Xp:ssä tämä peli kovin hyvin toimi sulkee tuota peli koko ajan :/

Nyt varmaan RB-project kin alkaa sulamaan jäistä kun nyt tämä on tässä vaiheessa!
:D

Gaxx [08.01.2005 22:15:45]

#

Onnittelut valmistumisesta, kieltämättä hyvä peli! On tullut tahkottua aikasempia versioita vähän reilumman puoleisestikin ja nyt sitten tätä valmista...

Pelin sulkemisen jälkeen näkyvässä konsoli-ikkunassa kummittelee kuitenkin edelleen tuo "Erkki v. 0.8.5" :)

sqwiik [08.01.2005 22:26:04]

#

0.8.5 on enginen versionumero, en sitten laittanut minnekään itse pelin versionumeroa kun se kerran lukee readme.txt:ssä.

EDIT - pikaisen laskun jälkeen...
...erilaisia esineitä on 212 (joista 71 aseita)
...80 erilaistra oliota (joista 23 uniikkeja)
...20 loitsua (joista vain 17 voi oppia normaalisti)
...21 eri kykyä (joista vain 4 hahmoluokasta)

Gaxx [08.01.2005 22:36:19]

#

sqwiik kirjoitti:

0.8.5 on enginen versionumero, en sitten laittanut minnekään itse pelin versionumeroa kun se kerran lukee readme.txt:ssä.

Niinpä tietysti! Erkki, ei Erkki saaressa :)

tuomas [08.01.2005 22:53:04]

#

Tosiaan, tuo nyt hieman kaatuilee xp:ssä. Pitää testata jollain vanhemmalla koneella :) btw, mitenkäs kauan tämän valmistuminen sitten oikein kesti loppujen lopuksi? Hienoa työtä.

sqwiik [08.01.2005 22:55:44]

#

Yhteensä työtunnit (jos olisin siis tehnyt 8h/päivä) laskien, aikaa kertyy sellainen 4-6 kuukautta (koska engine rakentui pikkuhiljaa tarpeen mukaan mikä ilmeni koodatessa enkä välillä koodannut muutaman päivän välein lainkaan - Real Life on olemassa, minullekin).

EDIT - muutama tyop.

Draiz [08.01.2005 23:01:15]

#

Kannattaa myös xp:ssä kokeilla erilaisia yhteensopivuustiloja, jos se sitten toimisi.

Antti Laaksonen [09.01.2005 00:03:38]

#

Yritin käynnistää pelin 486:lla (33 MHz) aidossa DOSissa, mutta tuli "Page fault"-ilmoitus alkuvalintojen jälkeen. Kuitenkin Windowsista käsin peli rupesi toimimaan ihan hyvin samaisella koneella.

Valikossa oleva Credits-kohta ei näköjään toimi. :)

Muuta vikaa en mainiosta (kuten ennenkin) pelistä löytänyt. Täytyy tutustua Erkkiin joskus ajan kanssa, sillä tunnelma on tässä pelissä kohdallaan. Viimeisin pelini päättyi lyhyeen, kun satuin käymään yhden kaupunkilaisen kimppuun, jolloin koko muu väki lähti minun perääni. :)

sqwiik [09.01.2005 11:43:07]

#

Page fault-virhe johtuu ilmeisesti siitä, että peli on kaikilta osin 32-bittinen. Noin vanha kone on taas ilmeisesti 16-bit, joten virhe saataa johtua siitä...

Muistinpas juuri itsekin tuon credits-kohdan :) No, jääköön tyhjäksi vielä joksikin aikaa (kunnes tulee suurempia korjattavia tapauksia).

Metabolix [09.01.2005 11:57:57]

#

Kyllä 32-bittinen suojattu tila on kai ollut olemassa 386i:stä asti, ja jos peli kerran käynnistyy... Ja kuten Antti sanoi, samassa koneessa Windowsista toimi.

sqwiik [09.01.2005 12:04:22]

#

Hömm... siinä tapauksessa: Antti, missä vaiheesa se page fault tuli? Minkä valintojen jälkeen (hahmoluokka)? Ja mitä tarkkaan ottaen valitsit? Helpottaa suuresti debuggausta.

Metabolix [09.01.2005 12:07:00]

#

Testasinpa minäkin Virtual PC:ssä, MS-DOS 5.0, muistaakseni. Page Fault tuli, kun valitsin hahmoluokan. Sama ruutu tulee näkyviin riippumatta siitä, minkä luokan valitsee. Kaikki rekisterien sisällöt ja muut ovat aina täysin identtiset esimerkkiin, luokasta riippumatta.

Antti Laaksonen [09.01.2005 12:14:47]

#

Virhe tulee hahmonvalinnan jälkeen valinnasta riippumatta.

Tämmöinen ilmoitus tulee: http://koti.mbnet.fi/pllk/muut/erkkiv.txt

Metabolix [09.01.2005 12:34:05]

#

Toisen kaatumisen sain aikaan pelaamalla windowsissa (2k) ilman emulaattoreita. Menin Erkillä luolaan (alempaan niistä koloista, vai onko se sama paikka?), tappelin aikani, löysin portaat alas ja painoin niiden kohdalla enteriä. En tiedä, mitä kävi, mutta peli hävisi :) Kai siinä jokin samantapainen virheruutu vilahti... Eikö Erkin ole tarkoituskaan toimia kunnolla ilman jotakin DosEmua tai vastaavaa vai onko siinä yhä bugeja?

sqwiik [09.01.2005 13:15:52]

#

Luolastovirhe on tuttu, se johtuu W2K:n perusemulaattorin vajavuudesta. Syy on yhä hämärän peitossa, mutta ES toimii kunnon emulaattorilla mainiosti.

Koodia katsellessani, muistialuevirhettä ei pitäisi ilmaantua hahmonvalinnan jälkeen.

Kokeilkaa aloittaa peli pikavalinnalla S ja kertokaa, toistuuko virheilmoitus. Jos ei, luulen tietäväni mistä etsiä syytä.

Antti Laaksonen [09.01.2005 13:20:39]

#

Sama virheilmoitus tulee, vaikka parametrina on S.

Gaxx [09.01.2005 13:40:49]

#

Olen saanut sellaisen käsityksen, että DOS:ssa ei voida osoittaa yhtäaikaa kuin 64kt:n verran muistia. Pitääkö paikkansa ja voisiko tämä ongelma johtua siitä? Vai tuleeko virheilmoituksessa silloin joku "overflow" tai vastaava?

Metabolix [09.01.2005 13:53:35]

#

Ei aivan sama virhe, fs-alkuinen rivi on muuttunut:

Nyt:   fs: sel=008f  base=0001db10  limit=0000ffff
Ennen: fs: sel=00bf  base=00000000  limit=0010ffff

Jos tuolla nyt mitään merkitystä on.

Blaze [09.01.2005 15:30:06]

#

Kokeilinpas uteliaisuuttani VMwarella. DOS:ssa (6.22) tuo kaatu mullaki (samannäkönen virhe, ku tuo Metabolixin eka).
Tuon S-vivun kans tulee prikulleen samannäkönen.

Windows 3.11:ssä tuntuis toimivan OK.

sqwiik [09.01.2005 15:36:28]

#

Antti: parametriksi ei riitä pelkkä S, vaan sen perässä tulee olla hahmoluokan tunnus sillä S on pika-aloitus (S=Start) eli parametrina jokin seuraavista: SR, SO, SM, SP. Eli tämä parametri ohittaa suoraan hahmonvalintalomakkeet ym. Tuleeko tätä parametria käytettäessä virhe?

Lukekaa se readme.txt...

Blaze [09.01.2005 15:41:43]

#

Tosimiehet ei koskaan lue manuaalia ^^;;

Mut ei tuo tosiaan vieläkään lähe käyntiin, sama kuin Metabolixilla.

sqwiik [09.01.2005 15:53:06]

#

Ah tadaa, löysinpäs virheen - vika taitaa johtua siitä, että peli luo useita tiedostoja pelin ajaksi (mm. viittaukset ja indeksit tallennetaan jatkuvasti siirryttäessä paikasta (kentästä) toiseen), ja pelin alussa suoritetaan ensimmäinen tällainen siirtymä ('tyhjästä' saareen) eli peli kaatuu siihen, ellei ohjelmalla ole oikeuksia luoda/poistaa tiedostoja. Tähän kaatuu ainakin win2k:n perusemulaattori.

Metabolix [09.01.2005 16:08:03]

#

Tuskin tuo DOSissa kuitenkaan haittaa..? Dos-ohjelmahan saa yleensä tehdä mitä haluaa. Win 3.1 auttoi asiaa, ainakin pääsin saarelle. (Eipä tuota kuitenkaan MS Virtual PC:llä voi pelata, kun ei siinä tahdo graafinen pystyvyys riittää DOSia emuloidessa...)

thefox [09.01.2005 18:43:01]

#

Näkyy olevan tuo kaatumisosoite (eip:n arvo) sama jokaisessa edellä annetuista virheilmoituksista. Eli sama koodi on aiheuttanut kaikki virheet. Esim. disassemblerilla voisi koettaa löytää vastaavaa lähdekoodia. Jos peli olisi käännetty rivinumerointi-debugasetuksella olisi se erittäin helppoa :)

sqwiik [10.01.2005 17:24:33]

#

Luulisin ratkaisseeni ongelman. Muunsin indeksinhallinnan dynaamiseksi, joten tämän pitäisi ainakin kaiken järjen mukaan toimia :/

Erkki Saaressa 1.0.0 versio 2

Metabolix [10.01.2005 17:45:14]

#

Ei, Page Fault silti. Vähän eri lukuja kuitenkin.

sqwiik [10.01.2005 17:55:13]

#

Eli toisin sanoen virhe ei johdu tiedostoista. Sinänsä ärsyttävää, sillä hahmonvalinnan jälkeen ei ole mitään koodia joka aiheuttaisi muistivirhettä. Paneudun takaisin tutkijankammiooni koodia tulkitsemaan.

EDIT - Väsäsin testiversion, jossa viestein kerrotaan miten tapahtumat etenevät. Joku Win2k:ta käyttävä voisi kertoa mikä on viimeisin viesti ennen kaatumista. Zipissä on siis pelkkä .EXE:
https://www.ohjelmointiputka.net/projektit/erkki/testi.zip

Antti Laaksonen [10.01.2005 18:56:40]

#

Viimeinen näkyviin tuleva ilmoitus on "Aloitetaan kentän indeksointi". Sitten kun painaa Enteriä, niin peli kaatuu. Tämä siis aidossa DOSissa.

sqwiik [10.01.2005 19:21:45]

#

Päivitin testiversiota hieman edelleen. Muuttuuko viimeinen viesti, vai onko edelleen sama?
https://www.ohjelmointiputka.net/projektit/erkki/testi.zip

Blaze [10.01.2005 19:29:01]

#

Niin kummassa tätä nyt pitää testata, W2k:ssa, vai DOS:ssa? :)

sqwiik [10.01.2005 19:29:36]

#

Mielellään sekä että.

Antti Laaksonen [10.01.2005 19:40:14]

#

Nyt tulee jo "Hahmo alustettu". Sen jälkeen vilahtaa vielä joku toinen teksti, mutta sitä ei ehdi lukea, koska peli kaatuu.

sqwiik [10.01.2005 20:02:56]

#

Päivitin testi.zip:n uudelleen. Miltäs nyt näyttää (kirous sille etten omista useampaa käyttistä)

Antti Laaksonen [10.01.2005 20:17:16]

#

Nyt peli toimii (DOSissa)! Mistä kenkä puristi? :)

sqwiik [10.01.2005 20:22:39]

#

Olion (CREATURESTACK) kopioinnissa kentältä erilliseen olioon (CopyCreature). Näyttäisi siltä, että W2K+XP eivät pitäneet tavastani laskea datataulukon pituutta (se napataan nyt suoraan kentältä). Laitan sen version jakelupakettiin, niin katsotaan toimiiko vielä :D

Erkki Saaressa versio 3

Blaze [10.01.2005 22:54:48]

#

No nyt vaikuttais hyvältä. En saanu kaatumaan sen paremmin DOS:lla, ku W2k:llakaan.

sqwiik [10.01.2005 22:58:59]

#

Jes Jes Jes! Löytyihän se vika siis :)

sqwiik [15.01.2005 23:38:42]

#

No-niin, nyt peli toimii hieman paremmin. Optimoin engineä raa'alla kädellä pitkin ja poikin, ja sainkin sen paljon yhdenmukaisemmaksi. Nyt kaikki esineet voidaan esitellä yhdellä ainoalla rakenteella, ja niiden datan modifointi on enginepuolella melko helppoa (ellei osaa käyttää funktioita tehokkaasti). Engine on melko hyvin kommentoitu, ja sen voi ladata oputkan puolelta. Se ei ole mikään käännä-käytä-engine, vaan se on iso läjä funktioita joita voi käyttää roolipelin teossa (LOS, esineet, vahingoittaminen, olio/esinelinkitys, varastot jne). Mikään ei tietenkään estä rakentamasta jotain osaa itse, sillä mitkään osat eivät ole juurikaan riippuvaisia toisistaan (paitsi varastonluokka esineluokasta ja sen määritteistä).

Huh, tulipa engineasiaa :)

Pelin voi ladata tästä

Ja jos haluaa mulkaista itse moottorin koodia (versio 0.8.5, oliofunktio vielä erottamatta pääkoodista) niin tästä.

sqwiik [16.01.2005 18:40:47]

#

Jos joku on havainnut rahankäyttöbugin kaupassa asioidessa, niin sitä ei ole enää. Johtui enginen uusitusta rahankäsittelystä.

Mielipiteitä pelistä voi yhä kirjoittaa tänne, mutta ideoita ei vastaanoteta enää. Sen sijaan voi kommentoida engineä jos haluaa sitä katsoa, linkit yllä.

sqwiik [24.01.2005 22:55:51]

#

Versio 1.0.1 rustattu valmiiksi (pääasiassa sen takia että uudistin ja yhdenmukaistin enginen olionkäsittelyn - sama käsittely oli se sitten dynaaminen tai staattinen).

Peli on periaatteessa saanut lisää kaksi (2) ominaisuutta:
* Vaikeustason valinta
* Wizard-moodi

Vaikeustaso vaikuttaa peliin melko voimakkaasti; loppupahikset ovat ainakin näennäisesti helpompi voittaa. Vaikeammalla taas (laiskuus iski - copypaste readme.txt:stä):

readme.txt kirjoitti:

*Pelin vaikeustaso sanelee itse asiassa vain yhden ehdon:
Vaikeammalla moodilla vastustajat kehittyvät Erkin mukana,
jolloin Erkillä on aina arvoisensa vastus. Kokemuksesta
saadut pisteet myös tuplataan pelin päätyttyä.
Helpommalla vastustajat siis eivät kehity, eikä
pisteitäkään kerry kovin helposti.

Huijausmoodin taas voitte lukea readme.txt:stä.

Kaikki palaute otetaan yhä yhtä innokkaasti vastaan, antaa palaa... (ja jos pelin grafiikka ei miellytä, voitte vapaasti piirtää omat tilet - DATA-kansion kimppuun käy).

Pelin voi ladata osoitteesta:
https://www.ohjelmointiputka.net/projektit/erkki/erkki101.zip

Pelin pitäisi kaiken järjen mukaan toimia Win-puolella; jos ei kuitenkaan toimi niin kertokaa mihin kaatuu ja missä vaiheessa.

Kiitoksia palautteesta jo etukäteen (ja kiitoksia edellisestäkin palautteesta).

Peli ei todennäköisesti enää kehity tämän jälkeen; keskityn enginen esinepuolen parantelemiseen.

Huom! Kaikki tämä aika on mennyt pääasiallisesti enginen koodaamiseen; 1.0.1 pelistä on päivitetty enginen uuteen kuosiin 2 tunnissa.

Ja jep, tämä on copy-paste siitä viestistä jonka postasin suomipelit.com:iin. Ei jaksa kirjoittaa uudelleen samaa asiaa :)

sqwiik [02.02.2005 19:31:31]

#

Korjasin peliä vielä edemmäs, sillä 1.0.1:ssä oli vieläkin muutama pikkuinen bugi/korjattava asia. Pientä muutosten listaa:

* Golemhengen tehtävän näppäinbugi korjattu (esti pelin läpipääsyn)
* Kykypisteitä voi sijoittaa enemmän
* Vaikeaa pelimuotoa rukattu hiemasen
* Näkökenttäbugi korjattu (näki tutkimattomien kasvien läpi)
* Korjattu artifaktien käsittelyä
* Paniikkikönttäys ei enää surmaa viattomia sivustakatsojia (Ritarin myöhemmän tason erikoiskyky)

Kysymyksiä saa toki esittää...

Erkki saaressa 1.0.1

sqwiik [02.02.2005 21:35:18]

#

Pah, muokkausaika ummessa. Korjasin vielä druidin tehtävän, siitä oli jäänyt yksi vitaali lauseke (kerroksenvaihto) pois. Kannattaa siis ladata nyt uudestaan.

sqwiik [04.02.2005 19:57:33]

#

Jiihaa - heksapostitus....

Korjasin muutamat tänään ilmitulleet epäkohdat pelissä:
* pcityn kauppiaan potkiminen ei enää johda NULL-rahoihin tai esineiden absurdiin jakamiseen
* ritarin tason 30 kykyä rukattu
* uimisen käärön saatavuus parempi
* korjattu muutama näppäinbugi, jotka ei-mahdollistivat kaksi tehtävää
* 2 uutta salapaikkaa

Osoite on yhä sama: Erkki Saaressa 1.0.1

Cinen [15.02.2005 23:36:26]

#

hmmm...

Not Found
The requested URL /projektit/erkki/erkki101.zip was not found on this server.

Mutta missä on Erkki??

Blaze [16.02.2005 08:13:26]

#

Projektisivulta löytyy uusi osoite: https://www.ohjelmointiputka.net/projektit/erkki/erkki101c.zip


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta