(En keksinyt parempaa otsikkoa)
Miten saisi tehtyä ylhäältäpäin kuvattuun autopeliin auton realistisuutta eli perän heittely, renkaiden sutiminen(runtiminen), kiihdytys ja törmäys?
Ohjelmoimalla.
Esimerkiksi tuota perän heittelyä voisi lähteä tekemään niin, että päätät kuinka suuri voima saa perän heittämään ja käännöksissä lasket sivulle suuntautuvan voiman, ja jos se on tarpeeksi suuri niin muutat auton kulmaa/perän koordinaattia tms.
Liian iso kysymys vastattavaksi, ainakaan helppoa ei tule olemaan kaikkien noiden tekeminen.
Lähtökohtana voidaan pitää sitä, että mikään pelaajan komento(esim. kaasutus, kääntyminen, jarrutus jne.) ei vaikuta suoraan auton sijaintiin.
Ajattele homma niin, että sinulla on erinäisiä voimia, jotka osoittavat eri suuntiin(moottori, kitkat jne.). Sitten vain lasket yhteen nämä voimat(vektorit!) ja tästä saadun tuloksen perusteella muutat auton nopeutta/liiketilaa.
Profiilisi perusteella veikkaisin, että sana vektori ei sano sinulle vielä mitään(tai no mistä minä voin tietää millainen nero olet tai kuinka innostunut olet (ollut) itseopiskelemaan matematikkaa/fysiikkaa.
(tässä välissä luen viestisi uudestaan...)
Ei, ei, ei. Menee hankalaksi(omasta mielestäni). Jos et ole todellinen tulevaisuuden fyysikko, en usko, että onnistut tuolla koulutus tasollo tekemään tuota perän heittelehtimistä(muut voit saada helpostikin). Siihen tarvittaisiin tietoa, joka opetetaan koulussa vasta lukiossa, fysiikan 5:llä kurssilla :(
(Tarkoitan siis voimien kahvoja/vipuja(siis (voiman)vektorin kohtisuoraa etäisyyttä kappaleen massakeskipisteestä))
Älä kuitenkaan lannistu! Voithan yrittää googlettaa jonkin asiaa käsittelevän sivun, josta voit sitten opetella.
Joo aina voi opetella esimerkistä.
Fysiikkan tuntemusta varmasti vaatii tuollainen. En tiedä kuinka realistisesti useimmissa peleissä tuollainen on tehty, mutta voisihan sitä kokeilla jotain niinkin todenmukaista, että kaasun painaminen vaikuttaa moottooriin, moottori vaikuttaa voimalla renkaisiin, ja renkaiden ja maan välinen kitkavoima vaikuttaa autoon, joka vaikuttaa auton kiihtyvyyteen, joka puolestaan auton nopeuteen, ja nopeus sitten auton sijaintiin. :)
Ei välttämättä kovin helppoa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.