Vieläkös joku jaksaa qb:sta innostua? Vähissä tuntuu olevan ne jotka vielä jaksavat sillä mitään tehdä. No, onhan syykin selvä ja kun FreeBasic tuossa juuri tuli niin loputkin vähistä qb tekijöistä siirtyvät pois.
Itse kait näpertelen hamaan loppuun saakka qb:lla. Uutta kieltä ei ainakaan nyt jaksa alkaa treenaamaan ja kun ohjelmoiminen on lähinnä harrastusta ja ajan kulua niin ei ole oikein intoakaan.
Niin että jos joku vielä samoilla linjoilla menee niin ilmoitelkaas. Olis kiva tietää onko vielä muitakin ettei olisi niin yksinäinen olo täällä =)
Joo, onhan tuolla aina joskus joku qb kysymys toisinaan mutta onko ne kysyjät sitten vain qb:lla tekeviä vai onko kyse esim. ohjelman osasta tekemisestä qb:lla tms.
Itse ainaskin vielä innostun qb:sta. :)
Onhan se kivaa näpertää jotain. Mutta jos tarvitaan lisää tehoa, se on pakko siirtyä käyttämään muita konsteja, jos tosiaankaan ei meinaa tuo muisti riittää :/
Ja samahan se oli, että qb:lla tuli aloitettua:
cls
print "pöö"
Taitaa lukeutua niihin eikoihin ohjelmiin mitä on tehnyt. :D
Joo, muistihan se monesti tulee vastaan qb:lla. Onneksi siihen on noita poppakonsteja joilla pääsee rajojen yli.
Grafiikan rajoitukset ei mua pahemmin vaivaa. Niillä 255 merkillä joita käytän eivät graffa puolen rajat tule vastaan =)
Minä en ainakaan ole luopunut QBasicista. Viimeksi eilen tuli mieleeni pari hyvää ohjelmaideaa, jotka ehkä aikanaan päätyvät tänne koodivinkeiksi. Tietenkään QBasic ei kykene kaikkeen samaan kuin jotkut uudemmat ohjelmointivälineet. Mutta uudet yrittäjät eivät pääse lähellekään QBasicin tunnelmaa. Toivottavasti QBasic ei katoa kuvioista vielä pitkään aikaan.
Antti Laaksonen kirjoitti:
...Mutta uudet yrittäjät eivät pääse lähellekään QBasicin tunnelmaa. Toivottavasti QBasic ei katoa kuvioista vielä pitkään aikaan.
Niinpä, jotenkin nuo muut tökkivät osaksi myös siksi että ne eivät anna samaa fiilistä kuin qbasic auetessaan. Jos vaikka VB:n editori olisi tyyliltään QB:a apinoiva voisinkin innostua. =)
Qb ei kait ihan kokonaan tule katoamaan, ulkomaisia ja ainoastaan QB:lle omistettuja sivustoja on vielä muutamia. Tosin nekin panostavat yhä enemmän ja enemmän tuohon Free Basiciin jonka siis eräs qb guru on luonut. Käytännössä sama kuin qb mutta toimii windowsissa ja nuo qb:n rajat on ylitetty.
Ehkä siitä sitten seuraava kieli jota innostuu värkkäämään, ei tiedä sanoa.
Mutta mukava kuulla että putkan suunnitelmissa on jatkaa Qb:n tukemista =)
Tavoitteena ei ole luopua QB:stä. Ei todellakaan. Aloitin ohjelmoinnin sillä ja lopetan ohjelmoinnin sillä. Toivon, että tämä päätös tulee pitämään. Jos en voi ohjelmoida QB:llä, pidätän henkeä kunnes muutun siniseksi. :) Ei vaisinkaan. QB:n jälkeen tuo free basic olisi ehkä se loogisin.
Ainiin... Commodore Basic on kans kiva.
Mikä ihmeen free basic? o_O
Joo, no tuleehan sillä qb:llä välillä tehtyä jotain roskaa.
Vähemmälle tuo QB:n kanssa värkkääminen on (ikävä kyllä) viime aikoina jäänyt mutta kyllä sillä aina pieniä apuohjelmia tulee tehtyä :) Eiköhän tässä joskus taas tylsistyksen iskiessä innostu värkkäilemään jotain "hardcorempaa".
Mahtaakohan pitää paikkaansa, että QB-ohjelmoijat olisivat muka massaryntäyksellä siirtyneet FreeBasicin käyttöön? Aika ihmeellistä nimittäin, ettei mikään aiemmista yrittäjistä (QB:n "korvaajista") ole moista ilmiötä aikaan saanut.
En ole QB:llä, mutta TP:llä kylläkin DOSissa, ja fiilis on varmasti aika samanlainen molemmilla. On se ihan eri juttu kuin nykyiset Windows-ympäristöt.
fawkz. No ainakin Qbasic News, Qbasic.com jne sivuilla on itse qb:ta koskevat foorumit hiljentyneet totaalisesti ja sen sijaan samoilla sivustoilla olevat Free Basic foorumit taas ovat varsin ahkerassa käytössä. Toki aina jotain aloittelijoita tai sitten muutamia vanhoja partoja vielä qb:lla jatkaa mutta kyllä uskomaton kato kävi qb väestössä free basicin julkaisun aikoihin.
Eihän se paha juttu ole. Free Basic on käytännössä qb mutta windows yhteensopivana. Toki uusia käskyjä yms tämä on tuonut mukanaan.
Pari demoa olen päässyt katsomaan jotka siis tuolla free basicilla on toteutettu ja pakko myöntää että entiset "qb korvaajat" ovat totaalisesti eri luokkaa.
Tällä hetkellä suurin asia mikä tökkii etten Free Basicilla mitään vielä tee on se ettei siihen saa omaa erillistä IDE:ä eli koodaaminen pitää tehdä jollain muulla ohjelmalla (esim. notepad) ja kääntää erikseen kääntäjällä. Toki on jo projektista kerrottu jossa on tark. tehdä qb:ta apinoiva editori joka kääntää ja ajaa lennossa koodit aina.
Tämä projekti kun valmistuu niin tiedossa on taas katoa qb käyttäjistä, niistä mitä on jäljellä.
Kyllä minä ainakin Qbasicilla koodaan ku en sitäkää vielä mitenkää maailman parhaiten osaa.
kyl mäkin käytän quickbasiccia kunnes kuukahdan(kyllä mä muitakin kielii alan opettelee mut quickbasic on silti se numero 1)
QBasicia lähinnä käytän edelleen. Tähän asti se on riittänyt ihan hyvin siihen, mitä olen halunnut värkätä.
QB news sivustolla alkoivat keräämään nimiä että mikkisofta laskisi qbasicin "irti". Tiedä onnistuuko mutta voihan sitä aina yrittää.
QB news topiikki menee täällä.
http://forum.qbasicnews.com/viewtopic.php?t=5404
Halukkaat pääsee kirjoittamaan suoraan tästä.
http://www.petitiononline.com/qbasicp/petition.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.