Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Betatestausta kännykkäsähköpostille

Sivun loppuun

Pyry [04.01.2005 20:11:47]

#

Tässä tuli lomapäivien aikana koodattua valmiiksi j2me-sähköpostisovellus nokialaisille. Nyt pitäisi tehdä vähän betatestausta ennen tuotoksen julkaisua yleisemmin, joten jos intoa riittää, voisitte ladata sovelluksen, testailla sitä jonkin aikaa ja tulla kertomaan tänne mahdolliset bugit + muut käyttöä haittaavat asiat.

Puhelimelta vaaditaan seuraavat ominaisuudet, jotta sovellus toimisi:
* MIDP 1.0 ja CLDC 1.0 -tuki (voi toimia MIDP 2.0 puhelimissa, muttei testattu)
* GPRS tai GSM-data -yhteys

Itse olen testailun hoitanut nokian 5100 -mallilla, joten sovellus toimii todennäköisesti vastaavissa (kuten 3100) nokialaisissa puhelimissa. Minua kiinnostaisi myös tietää, missä muissa eri valmistajien malleissa sovellus toimii.

Koska nokia ei jostain syystä ole nähnyt tarpeelliseksi toteuttaa socket-tukea s40 puhelimissaan, täytyy sähköpostit siis lukea ja lähettää http-protokollan avulla. Tähän hommaan tein php-scriptin, joka toimii tavallaan proxynä sähköpostipalvelimen (huom. testattu vain imap-protokollalla) ja puhelimen välillä. Jos haluat testata scriptiä omalla palvelimellasi, voit ladata sen osoitteesta http://nkey.homelinux.org/misc/nproxy.php?source (samalla voit varmistua, etten vakoile sähköpostejasi) tai käyttää palvelimellani sijaitsevaa proxyä, jota pidän avoimena pari viikkoa betatestausta varten (eli siis näpyttelet proxyn osoitteeksi http://nkey.homelinux.org/misc/nproxy.php).

Sovelluksen voi ladata puhelimen wap-selaimella osoitteesta http://nkey.homelinux.org/misc/nMail.jad (tai vaihtoehtoisesti jos käytät infrapunaa/kaapelia sovelluksen asentamiseen, löytyy jar-paketti muuttamalla osoitteesta päätteen).

Jos lähdekoodi kiinnostaa, sen saa osoitteesta http://nkey.homelinux.org/misc/nMail.tar.bz2

Toivoisin siis bugiraportteja ja pienehköjä parannusehdotuksia tähän viestiketjuun.

PS. Ethän käsittele tärkeitä posteja beta-vaiheessa olevalla sovelluksella :)

Bill Keltanen [06.01.2005 09:01:21]

#

Miksei symbian.. Symbianilla saa paljon hienompaa ja enemmän mahollisuuksia. Katotaan tossa kun lasku tulee, ettei tuu enempää :D. Nyt jo 15? ainakin GPRS:ästä. Ja voihan tota emuloida Wireless Toolkitillä

edit: ja toihan pitäisi toimia kaikissa kännyköissä, jotka tukee javaa, muttei ole SYMBIAN-kännyköitä eli s60

Pyry [06.01.2005 11:03:25]

#

Valitettavasti minulla ei ole Symbian-kännykkää sovelluskehitystä varten, muuten en olisi joutunut tekemään tuota proxyä. Alkaisi olla aika ostaa uusi kännykkä... mutta ne maksavat :(

Kyllä tuota WTK:lla emuloi, mutta ainakin linuxissa 2.1 bugaa jotain ihmettä POST-muuttujien kanssa, joten kannattaa emuloida mieluummin nokian tarjoamilla emulaattoreilla (mutta *** nokia ei tarjoa niitä linuxille).

makeuu [26.01.2005 14:51:33]

#

Mulla toimii hyvin.

Linkku [26.01.2005 15:41:14]

#

Mites on, onko 3220 s40-puhelin? Itse olen yrittänyt socketteja käyttää siinä mutta ei ole toiminut.

Blaze [26.01.2005 17:00:07]

#

6820:lla saan "java.lang.Exception: response code 404".
Saattaa tosin johtua siitä, että tuo koulun IMAP vaatii salatun yhteyden.

Juice [26.01.2005 18:29:19]

#

Linkku kirjoitti:

Mites on, onko 3220 s40-puhelin? Itse olen yrittänyt socketteja käyttää siinä mutta ei ole toiminut.

Siltä näyttää. http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/3220/tarkka_tuoteseloste.html

Meitsi [26.01.2005 19:11:09]

#

Pyry kirjoitti:

Valitettavasti minulla ei ole Symbian-kännykkää sovelluskehitystä varten, muuten en olisi joutunut tekemään tuota proxyä. Alkaisi olla aika ostaa uusi kännykkä... mutta ne maksavat :(

Kyllä tuota WTK:lla emuloi, mutta ainakin linuxissa 2.1 bugaa jotain ihmettä POST-muuttujien kanssa, joten kannattaa emuloida mieluummin nokian tarjoamilla emulaattoreilla (mutta *** nokia ei tarjoa niitä linuxille).

Nokian Symbian-toolkitissä tulee s60 emulaattori. Katteleppa mikrobitistä kun siellä oli joskus symppari ohjelmoinnista...

renni [27.01.2005 02:02:41]

#

Miksi tehdä Symbianilla. Sille on moisia ohjelmia jo pilvin pimein mutta S40:lle ei juurikaan, ainakaan hyviä. Lisäksi noita S40:siä on maailmalla paljon.

Bill Keltanen [29.01.2005 08:55:55]

#

Pyry, Nokia 6600 ~300€. Tosi hyvä känny kaikkeen. Paitsi jos pelaa N-Gagen pelejä, tikulla ei kyllä kovin kivaa hommaa :O. Testaan vielä mun kännyllä tota.

edit: ja sen takia symbianille, paljo nopeampaa ja voi ronkkia filuja, käyttää kameraa jne. Javalla ei pysty paljon muuta tekemään ku käyttämään nettiä ja pelaamaan pelejä.

edit: hyvin toimii mun 6600:ssa. mbnetin postista hotmailiin. hieno ohjelma, jos siihen nyt vielä saisi jotenkin värejä tjsp.. :)

edit: mutta se häiritsee, kun painaa sitä tikkua, ei tapahu mitään ku java ei tue sitä :C

kayttaja-2791 [29.01.2005 10:31:59]

#

Ainakin Nokian Symbian puhelimissa tulee matkassa hyvä email softa, joten ainakin kilpailu sillä saralla on kovaa.

Meitsi [29.01.2005 11:10:04]

#

Mulla ainakin n-gagessa tuntuu java pelit/ohjelmat jotenkin tosi hitailta. EN tiedä mistä johtuu / onko normaalia / luulenko vain...

Bill Keltanen [30.01.2005 08:52:09]

#

Mulla ne muuttuu hitaaksi kun lähettää jotain 20Mt juttuja bluetoothilla.. Muuten on nopea känny. N-Gagen pelitkin toimii hyvin ;)

edit: kokeilin eilen illalla 6600 omaa mailijuttuja ni ei se edes hakenu niitä posteja :O

Pyry [30.01.2005 16:30:35]

#

(Jeps... jeps, tämä ketju on siis viimein saanut huomiota osakseen. Ei ole tullutkaan vierailtua täällä muutamaan päivään...)

Meitsi kirjoitti:

Nokian Symbian-toolkitissä tulee s60 emulaattori. Katteleppa mikrobitistä kun siellä oli joskus symppari ohjelmoinnista...

Pienen etsimisen jälkeen tosiaankin löysin Forum Nokiasta linux-version s40 SDK:lle, tosin ei ainakaan silloin suostunut asentumaan SuSE:lle (seriaali ei mennyt millään läpi, voisihan sitä testata uudestaan nyt kun alustana on Gentoo).

Tässä omissa testauksissa on tullut havaittua, että viestien poistaminen bugaa jotenkin (jos poistaa viimeisen viestin, poistuu myös ensimmäinen), joten suosittelen olemaan käyttämättä sitä toimintoa. Vika liittyy jotenkin PHP:n imap-laajennokseen, joten jos joku omaa tietoa viestien poistamisesta imap-protokollalla, voisi jakaa sen kanssani :)

Ja sitten, säädänkö omalla palvelimella olevan proxyn yksityiseksi, vai onko täällä niitä, jotka aikovat käyttää tuota kyseistä ohjelmaa myöhemminkin?

makeuu [30.01.2005 17:20:07]

#

Yksi juttu on sellanen josta en oikeen tykkää..

Kun lataa viestiä/poistaa niin se on vain eikä tiedä että onko se poistamassa tai avaamassa.. Tulisi mielummin että "Poistetaan" tai "Avataan". :)

Latska [30.01.2005 17:35:18]

#

Tää ei ilmeisesti toimi 3510i -teinipuhelimella.. Se on ikävää.. Muuten testaisin mielelläni.

Pyry [30.01.2005 23:14:45]

#

makeuu kirjoitti:

Kun lataa viestiä/poistaa niin se on vain eikä tiedä että onko se poistamassa tai avaamassa.. Tulisi mielummin että "Poistetaan" tai "Avataan". :)

Tuon voisi kieltämättä tehdä (mutta muistathan, mitä sanoin siitä poistamisesta :).

Tuon 3510i:n java-tuesta en tiedä, mutta ainakin näyttö saattaa aiheuttaa ongelmia. Testaan sitä huomenissa äipän puhelimella ja ilmoitan sitten.

Latska [31.01.2005 00:48:33]

#

Ohjelma toimi, mutta lähetysvaiheessa rupesi heittämään jotain "Your browser sent a request that this server could not understand" Ehkä tämä johtuu epäsopivasta ajasta ja että pistin ehkä proxyn väärin..

Pyry [31.01.2005 16:13:29]

#

Latska kirjoitti:

Ohjelma toimi, mutta lähetysvaiheessa rupesi heittämään jotain "Your browser sent a request that this server could not understand" Ehkä tämä johtuu epäsopivasta ajasta ja että pistin ehkä proxyn väärin..

Itsellä tuli jo asetusten laittamisen jälkeen 400:sta palvelimelta. Vika on joko 3510i:n kummallisessa http-implementaatiossa tai sitten oma post-datan muotoilu ei toimi. En saanut jostain syystä Etherealilla napattua puhelimen lähettämää dataa, joten vika saattaa olla myös Soneran WAP-palvelussa. Eli siis ei toimi.

Bill Keltanen [01.02.2005 12:22:50]

#

tai eri wap-versio kuin esim 6600?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta