Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: GRUB bugaa _pahasti_

Sivun loppuun

TeeVee [28.12.2004 12:51:06]

#

Hei!
Fedora Core 3 asennuksessa jo ehdein hihkasta "se onnistui". No ei todellakaan. Ongelma on, että olin säätänyt GRUB:in boottaamaan winXP:hen. Tottakai, kun minä olen asentanut sen, se ei toiminut kuin väliaikaisesti. Siis GRUB bugaa pahasti!

Heittää erroria:
---
ERROR 18:Selected cylinder exceeds maxium supported by BIOS

---
GNU GRUB on versiossa 0.95 tietokoneessani.
Eli voisiko joku _hieman_ auttaa? Itse yritin lukea GRUB:in manuaalia, mutta en saanut siitä _mitään_ selkoa.


T:Teemu
PS:Kirjoitan hikiseltä kakkoskoneelta pentium 200mhZ

Metabolix [28.12.2004 16:25:28]

#

Itsellänikin on ihan säännöllisesti ollut ongelmia boottiloaderien kanssa. Suosittelen LILOa, jos suinkin mahdollista.

GRUBista en tiedä, mutta voin kuitenkin auttaa (?) sen verran, että jos haluat bootata Windowsiin ja omistat WinXP:n CD:n, boottaa siitä korjauskonsoliin ja korjaa sieltä käsin (muistaakseni fixmbr-komento, tarkista vielä helpistä). Tämän jälkeen Fedora Core pitää varmaankin asentaa uudestaan ainakin lataajan osalta (ellet onnistu boottaamaan jotenkin muuten). Jos asennus on hyvin suunniteltu, se voi todeta, että tiedostot löytyvät jo, ja asennus on hetkessä ohi.

TeeVee [28.12.2004 16:42:34]

#

Mitä eroa lilolla ja grubilla on? Onko lilo pidemmälleviety (siis virheitä saatu karsittua)? Yritetään mennä windowsiin korjaamaan fixmbr komennolla.

EDIT:*kiitän ja kumarran* asia oli selvästi helpompi mitä pienet aivoni ajattelivat. Yritän asentaa Fedoran uudelleen LILO käynnistysohjelmalla(sen niminenkö se on?).

mikaelh [28.12.2004 17:04:05]

#

Miltä näyttää sinun grub.conf tiedostosi?

GRUBin manuaali kertoo vähän lisää tuosta virheilmoituksesta:

18 : Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
     This error is returned when a read is attempted at a linear block
     address beyond the end of the BIOS translated area. This generally
     happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for
     (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general).

Arvaan, että Windowsin osiosi on jossain pitkälle levyä, joten GRUB ei pysty sitä lukemaan. Jos grubin konffissa käytetään komentoa root, korvaa se komennolla rootnoverify.

 -- Command: rootnoverify device [hdbias]
     Similar to `root' (*note root::), but don't attempt to mount the
     partition. This is useful for when an OS is outside of the area of
     the disk that GRUB can read, but setting the correct root device
     is still desired. Note that the items mentioned in `root' above
     which derived from attempting the mount will _not_ work correctly.

Monet distribuutiot suosivat jo GRUBia ja syystäkin. GRUB on paljon LILOa "fiksumpi". Se osaa lukea montaa erilaista tiedostojärjestelmää, sen saa boottamaan monenlaisia käyttöjärjestelmiä ja siinä on oma mini-shell, jolla voi selvittää ongelmia.

Ja tässä vielä esimerkki, jota käytän itse Windows 2000:n käynnistämiseen:

title Windows 2000 Professional
        rootnoverify (hd0,2)
        makeactive
        chainloader +1

Metabolix [28.12.2004 17:26:57]

#

LILO sisältää graafisenkin valikon, kun taas GRUB oli muistaakseni vain tekstipohjainen. Siksi LILO. Tuo ylläoleva neuvo taitaa olla juuri se, mitä tarvitset GRUBin toimintaan.

TeeVee [28.12.2004 18:08:29]

#

Kyllä GRUBissakin on graafinen valikko ettei sen puoleen.

Metabolix [28.12.2004 18:14:50]

#

Ai, se on kehittynyt :) No mutta LILO on joka tapauksessa toiminut aivan täysin kun vain on jaksanut olla leikkimättä Partition Magicilla.

Bill Keltanen [29.12.2004 08:27:34]

#

Joo lilo toimii. SuSEn ja win2k lataa ihan nätisti. Pystyy säätämään susen puolelta sitä järjestystä, missä ne käyttikset siinä valikossa on, mikä on oletus jne.

arcatan [29.12.2004 08:55:28]

#

TeeVee kirjoitti:

Mitä eroa lilolla ja grubilla on? Onko lilo pidemmälleviety (siis virheitä saatu karsittua)? Yritetään mennä windowsiin korjaamaan fixmbr komennolla.

Sanoisinko näin, että GRUB on kehittyneempi, mutta LILO puolestaan toimii varmemmin. Metodi, jolla ne löytävät kernelin on erilainen, ja käsittääkseni LILO:n menetelmä on varmempi, mutta vastaavasti LILO on asennettava uusiksi mbr:ään joka kerta kun haluaa muuttaa sen asetuksia. Itse olen aina käyttänyt GRUBia ja hyvin on toiminut.

TeeVee [30.12.2004 12:15:22]

#

Heh, en tiedä miksi GRUB ei minulla suostunut toimimaan. Kun kerta winXP:n laittaminen mbr:äksi on niin helppoa, taidanpa kokeilla ns päivittää Fedoran asennusta (laittaa ohjelmointityökäluja), eli asentaa GRUB uudelleen. Itse en vielä(kään) ymmärrä mikä sekosi GRUB:issa, mutta antaa olla. Onhan sitten GRUB:in graafinen valikko varma? Windowsin pahuudet ovat syövyttäneet minut ja pingviini yrittää pelastaa minut siltä :D

Heikki [30.12.2004 12:45:45]

#

Itselläni on ollut GRUB:in kanssa sellaisia ongelmia, että jos käynnistän Partition Magicin (ei edes tarvitse tehdä mitään), sekoaa GRUB täysin. Kun käynnistän koneen, GRUB:in valikko ei tulekkaan vaan ainoastaan konsoli, jolla en ole onnistunut tekemään mitään.

No nyt uuden kiintolevyn kanssa suunnittelin osiot siten, ettei tarvitsisi enään osioida, ja GRUB toimisi.

Onko tuo ongelma yleinen GRUB:in kanssa? Entä LILO:lla?

Metabolix [30.12.2004 14:18:20]

#

LILOn olen saanut sekoamaan niin, että se vaan printaa ruudulle "09 09 09 09 09 " jne. Pariin kertaan on päässyt käymään, mutta muistelisin, että olen joka kerta Partition Magicilla tehnyt suurempia muutoksia osiointeihin (en yleensä availe PM:ää ihan huvikseni). Ehkäpä joskus tulee aika, jolloin nuo kaikki toimivat hyvin.

TeeVee [30.12.2004 14:49:23]

#

Jaaha, ota nyt sitten selvää kumpi kannattaa asentaa :)
Jos distrot suosittelevat GRUBin käyttöä, niin kai se on parempi. Itse en vaan vielä(kään) ymmärrä mitä sähläsin GRUBin kanssa. Enkä ymmärrä lainkaan mitään GRUBin konsolista, mutta toivottavasti se ei mene sinne konsoliin enää...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta