Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Strategiapelin teko

Sivun loppuun

SysRq868 [22.12.2004 14:15:55]

#

Milläköhän ohjelmointikielellä olisi paras tehdä jokin Age Of Empires/Age Of Mythlogy/Empire Earth -tyyppinen strategiapeli, eli kaupunki pystyyn, kerätään luonnonvaroja (puuta, kultaa, kiveä, lihaa), joukot kasaan ja eikun vihollinen tasaseks. Mieluiten jokin ilmainen editori sille vielä...

Onko mukaantulijoita? Nimiehdotuksia? Kiitos.

EDIT:Typo hunting season.

Gaxx [22.12.2004 14:31:47]

#

Ohjelmointikieleksi suosittelen sitä, jonka osaat tarpeeksi hyvin, jotta voisit toteuttaa tuollaisen pelin. Jos olet väsäämässä turhan nopeaa ja väkivaltaista 3D strategia räiskintää, suosittelisin valitsemaan jonkin nopeaa koodia tekevän kääntäjän(kai nyt sanoin oikein?) ja DirectX tai OpenGL siihen päälle. Age of Empiresin teko onnistuu kylläkin vaikkapa VB:llä jos käytät grafiikan piirtoon jotain nopeampaa, kuin sen omia piirtohommia(esim. DirectX tai OpenGL).

Jos et ole ohjelmoinut kovin paljoa, en suosittelisi aloittaa tämäntyyppistä projectia, sillä tuon tapaisen peli saattaminen edes kohtalaiselle tasolle ei tule olemaan helppoa. Olen itse monesti ajatellut aloittaa tuon tapaisen pelin, mutta jo suunnitteluvaiheessa olen törmännyt itselleni lähes ylitsepääsemättömiin ongelmiin.

Metabolix [22.12.2004 14:33:18]

#

Luonnollisesti kaikkein paras taitaisi olla C tai C++. Pascalillakin siitä saisi riittävän nopean, mutta grafiikkakirjastoja ei niin helposti löydy. Järkevistä vaihtoehdoista taitavat jäädä jäljelle vielä VB, joka on kuitenkin hidas (?), ja C#, jota en osaa sen kummemmin kommentoida. Sinänsä C ja C++ (sekä Pascal) ovat parhaita, että niillä porttautuvuus muille käyttiksille kuin Windowsiin on parempi.

Jos tuollaista nyt joku lähtee tekemään kielellä C/C++/C#/Pascal, niin voin tulla mukaan jos idea vaikuttaa riittävän kiinnostavalta ja muilla tekijöillä on riittävän samanlainen ohjelmointityyli, että siitä koodista jotakin ymmärtää.

Bloodshedin IDEt ovat ihan kivoja (noista ilmaisista) ja C#:lle on SharpDevelop. Itse kuitenkin pitäydyn Delphissä ja VC++:ssa.

Nimi kannattaa päättää siinä vaiheessa, kun peli on jossakin määrin suunniteltu.

Ja kuten Gaxx jo sanoikin, tämmöistä ei kannata ihan ensimmäisenä projektina aloittaa. Kysymys, millä kielellä kannattaisi tehdä, ei oikein nosta odotuksia.

SysRq868 [22.12.2004 15:28:51]

#

No en ajatellutkaan mitään niin laajaaaaa kuin AOM, AOE thai EE. Jonkinlainen aikakäsitys, muutama ukkelityyppi (sotilas, kyläläinen) ja EE:stä kössittynä: aikojen läpi ulkoasut vaihtuu. 3D tämä peli ei tule olemaan... kuten ei ole AOE:kään.

Itse taas olen koettanut viritellä jotakin C++:lla, joten C:n uskoisi luonnistuvan JOTENKIN. Delphi ei ole ilmainen, ja jos jonkilaista skörbää olen sillä nähnyt koetettavan laittaa. Mitä ikinä.

Olen aika lailla "opin koodista" -tyyppiä, ja esim. yksi nettisivuprojektini ("ja siis nettiohjelmointihan ei liity tähän mitenkään"), perustuu lähes kokonaan yhteen ainoaan for -silmukkaan. XD

Metabolix: Kuinka kauas haluat suunnitelmia lukea? LOL
Idea on lähinnä se, että sandboxissa pelaaja aloittaa kolmella kyläläisellä sekä kaupungin keskustalla joskus Pimeinä Aikoina... sitten jos jaksaa pelata tarpeeksi pitkälle vuoteen 2670... veikkaapa. Tietenkin se vie kuukausia pelaamista.

Ajattelin lähinnä käyttää jotakin valmista moottoria, ehkä.. kuten vaikka tuota Stratagussia... http://stratagus.sourceforge.net/

Enkä ajatellutkaan tämän valmistuvan ihan huomenna. Kyllä voi mennä kuukausi, vuosi tai kaksikin.. :)

KimmoKM [22.12.2004 15:30:07]

#

Jos haluaa tehdä sellaista niin ehkä hyvällä onnella pääsee auttamaan minua jopa parin viikon päästä (Katsokaa keskustelu "Nimi strategiapelille").

Ehdottomasti kannattaa tehdä C(++) ja SDL/OpenGL:llä. Jos näillä tekee niin porttaaminen muille käyttöjärjestelmille sujuu suunnilleen uudelleen kääntämällä.

Ja - jos haluaa etsiä apua pelin tekemiseen niin olisi hyvä tehdä edes jonkinlaisia suunnitelmia sen suhteen. Kaikkia ei innosta lähteä aloittamaan tyhjästä peliä, ja jos on jotain tehnyt, osoittaa että on edes vähän motivaatiota tehdä peliä eikä anna kaikkea muiden tehtäväksi.

lainaus:

Ajattelin lähinnä käyttää jotakin valmista moottoria, ehkä.. kuten vaikka tuota Stratagussia... http://stratagus.sourceforge.net/

Stratagus on ihan loistava _pohja_ pelimoottorille, mutta minä en ainakaan sen olevan vielä tarpeeksi muokattava uudelle, laajemmalle pelille.

SysRq868 [22.12.2004 15:35:50]

#

No itse en ainakaan ajatellut laittaa peliin mitään ihme monstereita tms...

RavenSoftin 'Wannabe a Game Maker?' -artikkeli kirjoitti:

A lot of people don't understand the fundamentals of the games development
business. They don't understand technology limitations, development times, financial
concerns or any of the other headaches of developing a new product. Their idea proposals
say things like, "You would recreate New York City to scale and have 4 million unique
looking and sounding individuals that you can interact with and you can have 500,000
of them on the screen at the same time when you join them in Times Square for the New
Year's Eve ball drop. That's when the aliens attack and severely damage the city, so
all of the buildings have to be half-destroyed as the city is plunged into chaos and
eternal night. Then you and your band of 10,000 resistance fighters lead the charge
with 50 different weapons and squad based tactics and the game would toggle between
first person, third person, top down and map views and on and on and on and on and on..."
You see what I mean? A vast majority of game idea submissions suffer from this problem.

Metabolix [22.12.2004 15:51:11]

#

Suunnitelmilla tarkoitan lähinnä sitä, että (1) miten laaja peli on, (2) millaiseen maailmaan se tarkalleen sijoittuu (millaisia kansoja) ja (3) onko juoni, millainen?

Miten ihmeessä tuo Delphin ilmaisuus tähän aiheeseen liittyy? Delphi <> Pascal, onhan niitä ilmaisiakin Pascal-kääntäjiä.

Tuo "Olen koettanut viritellyt jotakin C++:lla, uskoisin C:n luonnistuvan JOTENKIN" ei kuulosta siltä, että tällainen projekti liikahtaisi senttiäkään. Kokeilinpa tuossa itse vajaa vuosi sitten ensin Delphin avulla tehdä peliä, ja sitten vähän C++:lla. Delphillä homma kaatui upean menun jälkeen ja C++:lla taas silloiseen yleiseen osaamattomuuteen. Voin siis kokemuksesta sanoa, että tee ensin Tetris ja aloita sitten jokin suurempi peli.

Tuon artikkelin sanoma on äärimmäisen tosi, ja sitä voi hyvin soveltaa tähänkin. Tee ensin peli, jossa ei ole yhtäkään tyyppiä, vaan pelkkiä putoilevia palikoita. Sen jälkeen tee peli, jossa on vähän tyyppejä, ja sitten lisää tyyppien määrää vähitellen, niin lopulta saatat päästä jo sinne satoihin, kuten strategiapeleissä tapaa olla.

SysRq868 [22.12.2004 16:16:25]

#

Mjaah...

Metabolix kirjoitti:

Kokeilinpa tuossa itse vajaa vuosi sitten ensin Delphin avulla tehdä peliä, ja sitten vähän C++:lla. Delphillä homma kaatui upean menun jälkeen

Saman olen koettanut tehdä minäkin. Haluatko nähdä ihanan laivanrakennuspelini Delphillä toteuttaen, jossa on Win95:n työpöydänturkoosi menu?

Tetristä en ole koettanut vielä vääntää, mutta tein ihan pelattavan tekstipelin C++:lla, jossa ohjelmoija-pelaaja joutui johonkin tietokoneviruksen kehittelemään labyrinttiin, ja joutui joka umpikujassa ratkomaan jonkun matskuntehtävän, jotta pääsisi läpi. Tämä kaatui siihen, että ketään ei kiinnostanut, oliko 59 7:llä jaollinen luku ja jos on, onko tulos suurempi vai pienempi kuin 2, kun kellossa oli 3 sekuntia aikaa ennen kuolemaa...

1) Peli ei tule olemaan kovin laaja, kuten jo sanoin, aluksi luulen että tähän peliin tehdään vain moottori sekä tarpeelliset ukkelit ja rakennukset ym., että sitä voi pelata, ja sitten katsoa, kuinka paljon voidaan nussia pilkkua, hioa jotain palkin kulmaa, laittaa joka viidenteen puuhun kököttämään neljän pikselin pöllö jne.

2) No jos olet pelannut Age Of Empirea, tiedät vastauksen... "Liila maa, kusenkeltainen vesi, harmaat puut ja vihreä taivas, ukkeleilla kasvaa makkaroita selästä ja rakennukset eivät vedä vertoja kolmannen luokan 6:llä tukilla tehtyyn puumajaan.". Erilaisia maita... arktinen, trooppinen, tavallinen, aasialainen, jne.

3) Ei suurempaa juonta, sandboxissa kartan toisella puolella asuva heimo litteäksi, campagnessä (onkohan oikein :P) on pieni kylä, kasvatetaan joukot ja sitten vallataan vaikka Rooma keskiajalla. Tällöin voitetaan taso, ja saadaan lisää tasoja, ja aloitetaan alusta. Hyvin AOE:n tapainen tässä suhteessa.

Metabolix [22.12.2004 16:32:49]

#

No onhan noita ei-reaaliaikaisia pelejä tehty useampiakin, hirsipuuta ja vastaavia. Kunnon reaaliaikainen peli on aivan eri luokkaa. No mutta, palaan asiaan sitten, kun joku saa aikaan jonkinlaisen mielenkiintoisen pohjan, josta voi jatkaa porukalla. Tai sitten teen itse omat projektini.

SysRq868 [22.12.2004 16:48:06]

#

Voi kiitos!

- - -

Aruviel [22.12.2004 16:57:15]

#

Olen myös sitä mieltä, että ennen kuin lähtee kysymään muita ihmisiä projektiinsa, pitäisi olla jo jonkinlaista meriittiä alla. Esimerkiksi aikaisemmat tuotokset tai nykyinen, kehityksessä oleva projekti. Siitä tulisi näkyä se, että myös projektin aloittaja itse osaa tehdä muutakin, kuin innostua ja selostaa PeterMolyneuxmäisesti. Tai jos ei edellä mainittuja, niin olisi edes se suunnitelma kirjoitettuna yksityiskohtaisesti ylös, ja vielä realistisiin mittasuhteisiin mitoitettuna.

Minua vähän harmittaa, kun joka puolella näkyy samankaltaisia "Teen pelin X. Se on pelityyppiä Y. Haluaako joku tulla mukaan kehittämään sitä?". Mutta ei tuo oikein toimi. Tiimityö on vaativaa, varsinkin kun ihmisiä yhdistää löyhästi vain Internet. Jollain pitää olla ohjakset vahvasti käsissä, ja tieto ja taito toteuttaa suunnitelmansa muiden avun kanssa.

SysRq868 [22.12.2004 17:01:47]

#

...ja kun nämä ohjakset ovat vahvasti käsissä, ja tietää ja taitaa kaiken, ei muita enää kiinnostakaan, koska "tää on ihan perseestä kun toi yks vaan päättää kaikesta"...

Ei kaikki ole kuin jostain Microsoftin mainoskuvasta, Aruviel.

EDIT: Ja sen voi todistaa: Metabolix oli jo innoissaan, ja sitten homma lässähti, kun ruvettiin johtamaan...

Aruviel [22.12.2004 17:25:58]

#

Käsittääkseni jonkun täytyy lopultakin päättää asioista, joita peliin tulee. Ei se kuitenkaan tarkoita, ettei voisi kuunnella muiden palautetta ja ideoita. Jos kaikki saisivat tahtonsa läpi, mitä siitä syntyisi? Ja jos kellään ei ole kokonaiskuvaa siitä, mitä ollaan tekemässä, niin miten siinä sitten käy? Isoissa projekteissa (kuten 'pelkässä' AoE-tyylisessä RTS:ssä) ihmisten työskennellessä tarvitaan juuri sitä ihmistä, joka tietää, mitä ollaan tekemässä.

Tarkoitin kuitenkin, että on melko turhaa lähteä puhumaan tyhjästä. Käyttäisitte vaikka sen energian pelin kehittelyyn. Microsoftin mainoskuvista en tiedä, mutta näitä on vain niin paljon. Ja suurimmasta osasta ei myöhemmin kuulla mitään.

Onnea pelisi kehitykseen.

Metabolix [22.12.2004 17:41:28]

#

SysRq868 kirjoitti:

EDIT: Ja sen voi todistaa: Metabolix oli jo innoissaan, ja sitten homma lässähti, kun ruvettiin johtamaan...

Metabolix kirjoitti:

Jos tuollaista nyt joku lähtee tekemään kielellä C/C++/C#/Pascal, niin voin tulla mukaan jos idea vaikuttaa riittävän kiinnostavalta ja muilla tekijöillä on riittävän samanlainen ohjelmointityyli, että siitä koodista jotakin ymmärtää.
- -
Kysymys, millä kielellä kannattaisi tehdä, ei oikein nosta odotuksia.

Ja tuoko on sinusta innostuneisuutta? OK. Minusta tuo sanoo, että jos (eli hyvin mahdollisesti ei) projekti on kiinnostava ja että kysymys - - ei nosta odotuksia.

SysRq868 [23.12.2004 09:33:53]

#

Itse yleensä huomaan sanan "jos" aikakin lupaavaksi, koska näin minulla on aina käynyt.

Mikä sinun mielestäsi on kiinnostava idea? Tetris?

Metabolix [23.12.2004 12:40:43]

#

Strategiapelejäkin on moneksi ja niissä voi olla hyvinkin suuria eroja.

SysRq868 [23.12.2004 12:52:42]

#

http://www.mustikkarinne.net/tfc/str.html

Päivitetään joskus...

Mukaan pääsee vielä ;P

renni [24.12.2004 02:16:38]

#

Itse tekisin strategiapelin Javalla, näin ollen se toimisi monissa eri käyttöjärjestelmissä suoraan. Lisäksi monipuolisen ja tehokkaan olio-kielen käyttö olisi tässäkin hommassa ihan paikallaan. Jos pelin graafisuus ja käyttöliittymä vaativat liikoja siirtyisin joko C#:iin tai C++:aan, tällöin toki joudutaan jostain muusta tinkimään.

SysRq868 [24.12.2004 09:27:14]

#

Luulenpa, että jos javalla koetat strategiapeliä tehdä, siitä tulee samankaltainen, jos koettaisit tehdä realistista biljardia Delphi kakkosella: hidas, läginen p***a. (Pallot olisivat varmaankin radioButtoneita...)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta