Iltaa kaikille. Olen kehitellyt erästä sivustoa ja haluaisin mobiililaitteiden käyttäjät ohjata omalle osastollensa. Olen kehitellyt prototyyppiä $HTTP_USER_AGENT muuttujan tietojen pohjalta. Onko muuta tapaa? Pomminvarmahan tuosta ei voi olla, koska taitaa olla asiakkaasta kiinni mitä tietoja se antaa, mutta ns. varmat tapaukset tuosta saa poimittua.
Varsinainen kysymys kuuluukin että mitä muuta muuttujassa voi lukea kuin "compatible; MSIE 5.0; Symbian OS; Nokia 6600;432".
Tarkoitan tietysti tuota käyttöjärjestelmä kohtaa. Mitä muita mobiilikäyttiksiä on olemassa ja miten ne identioivat itsensä?
Jos jollain olisi tietoa niin olisin kiitollinen. Itse en pääse käsiksi kuin tuohon Nokian vehkeeseen.
--edit
Jäi mainitsematta, että kielenä PHP vaikkei kysymys varsinaisesti olekkaan kieliriippuvainen.
Voithan yrittää ratkaista asian niin, että ohjaat tavallisten selainten käyttäjät tuon $HTTP_USER_AGENTin avulla ja muissa tapauksissa ohjaat mobiililaitteiden käyttäjät omalle sivulleen.
Voithan kysellä nokian foorumilla asiasta, siellä varmaan luulisi olevan osaavia henkilöitä.
http://www.forum.nokia.com
Tutki Accept-headeria. Jos siitä löytyy "application/vnd.wap.wml" ja sen q-arvo on suurempi, kuin text/html:n vastava, tarjoile wap-sivu, muuten tavallinen HTML.
Ja laita toki molempiin linkit siihen vaihtoehtoiseen versioon siltä varalta, että jokin tunnistuksessa menee pieleen.
Mobiiliversion on tarkoitus olla ns. bonus, eli sivusto toimii pääasiassa normaalin selaimen kautta. "Tavalliseen" versioon tulee toki linkki mobiilipuolelle. Automaattinen tunnistus olisi kuitenkin aika hieno lisä.
Tuo Accept-headeri on ihan hyvä vinkki. Kiitos siitä.
voit tutkia myös hostia gethostbyaddr($ip), ja jos sieltä löytyy eregillä sana wap niin kyseessä on kännykkä. Tuo Accept headeri on kuitenkin paras tapa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.