Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Strategiapelille nimi

Sivun loppuun

KimmoKM [21.12.2004 10:26:54]

#

No niin, nyt minulla alkoi joululoma ja tavoitteenani on saada julkasukelpoiseksi pelini sen aikana. Toisinsanoen se tarkoittaa että tulen piinaamaan teitä etsiessäni apua sen tekemiseen.

Piina alkaa tällaisella kysymyksellä:
"Mikä olisi hyvä nimi pelilleni?".

Pelini on siis reaaliaikainen strategiapeli, joka julkaistaan GNU General Public (GPL) lisenssin alaisuudessa. Pelimoottori pohjautuu Stratagus-moottoriin, johon tosin tullaan tekemään hyvinkin suuria muutoksia, jos saan apua (C-kielen taitoni eivät ole kovin erinomaiset, tosin olen saanut tehtyä jo joitakin muutoksia). Sen kamppanioissa (Joita ei vielä ole...) tulee olemaan Tolkien-sisältöä, eli kamppanioiden tarina tulee J.R.R Tolkienin kirjoista, pääasiassa varmaankin Silmarillinoista. Joten nimessä olisi hyvä esiintyä joku sellainen asia, joka saa Tolkienin kirjoja lukeneet huomaamaan "Kappas, tässä pelissä on jotain lempikirjailijani tarinoihin viittaavaa". Mutta todellakiin vain viittaavaa, että pelaaja ei tule suuresti pettymään peliin. Minä olen luonnollisesti itsekkin yrittänyt keksiä pelille nimeä, mutta olen saanut aikaan vain vallan järkyttäviä nimiä, jotka kuulostavat hirveälle. Ehkä ne ovatkin kelvollisia nimiä, en tiedä. Tällä hetkellä pelilleni olen antanut nimeksi "Children of Ilúvatar" (Lyhenne on COI), mutta se kuulostaa tyhmältä ja liian Tolkienmaiselta. Onko se hyvä nimi?


Ja vielä toinen asia, saisinko peliin etukäteen musiikkia? Musiikki ei saa olla mitään heviä, rockia tai mitään sellaista - pikemminkin klassista tai jotain sellaista. Ei kumminkaan mitään jumputusta. Musiikkia olen jo saanut, kiitokset nomicille, ja Latskalle. Musiikkia siis pitää saada julkaista GPL-lisensin alaisuudessa.


Tavoitteena on siis saada peli julkaistua joululoman aikana. Mikäli se onnistuu, joudutte kärsimään edelleen näitä typeriä juttujani. Muistuttaisin vielä, että ette odottaisi liikoja peliltäni, vaikka siihen on tulossa jonkinlaista Tolkien-sisältöä.

TETRIS [21.12.2004 10:37:59]

#

Nimeä en keksi, mutta eikös Tolkienin juttujen käyttö vaadi jonkun lisenssin/luvan?

KimmoKM [21.12.2004 10:42:02]

#

TETRIS kirjoitti:

Nimeä en keksi, mutta eikös Tolkienin juttujen käyttö vaadi jonkun lisenssin/luvan?

Siinä ei ole mitään sanatarkkaa, vaan jotain sinne päin. Ei sellaiseen käsittääkseni mitään lisenssiä/lupaa tarvita. Vai tarvitaanko?

Edit:Ja onhan maailmassa ties mitä Tolkienia mukailevia kirjoja ja pelejä, kuten Angband-niminen roguelike. Tosin eihän rikosta voi perustella sillä, että muutkin tekevät samaa rikosta...

baabloo [21.12.2004 14:36:29]

#

täs on heitto paikka on omasta päästä keksitty Warriors of Béder XD

KimmoKM [21.12.2004 17:03:55]

#

baabloo kirjoitti:

täs on heitto paikka on omasta päästä keksitty Warriors of Béder XD

Tuo kuulostaa hyvältä. Mutta kuka Béder on? Ja jos Tolkien-sisältöä tulee, ei se keskity yhden henkilön ympärille.


Ja asiasta toiseen - kaipaan varmaa tietoa että tarvitaanko tuohon mitään lisenssejä ja lupia, jos tulee jotain esim. Silmarillinoa mukailevia juttuja tuohon. Tällä hetkellä kun sellaiset on helppo poistaa (melkein sama asia kuin poistaa suunnitelmista), toisin kuin joskus myöhemmin.

SysRq868 [22.12.2004 11:26:14]

#

No vaikka en ole lukenut yhtäkään Tolkienia, niin veikkaisimpa, notta jos et rupea kopioimaan koko hahmoa Tolkienilta, niin ilman lisenssejä pärjäät hyvin. Esim. Kun olen selaillut kirjakauppoja, siellä on niinku 30 kirjaa, joissa päähenkilö(t) osaa muuntautua eläimiksi, ja sitten seikkailevat jossain kärpäsenä katossa (kirjaimellisesti).

Ja luulisin, että pikemminkin kantsis kysyä MIKÄ Béder on... oma mielipiteeni.

SysRq868 [22.12.2004 11:26:15]

#

Öh...

lainaus:

...saisinko peliin etukäteen musiikkia? ... Musiikkia olen jo saanut, kiitokset nomicille, ja Latskalle.

Ja jos kaipaat lisää, niin voisin ehkä värkkäillä jotain minäkin...

KimmoKM [22.12.2004 15:34:36]

#

lainaus:

Ja jos kaipaat lisää, niin voisin ehkä värkkäillä jotain minäkin...

Musiikkia ei ikinä ole liikaa. Yritä vaan. Kiitos jo etukäteen.

SysRq868 [22.12.2004 16:01:47]

#

En usko kuitenkaan että jossain strategiapelissä kukaan haluaa kuitenkaan kuunnella mitään Mozartin klassista... minkälaista musaa?

KimmoKM [22.12.2004 16:36:55]

#

SysRq868 kirjoitti:

En usko kuitenkaan että jossain strategiapelissä kukaan haluaa kuitenkaan kuunnella mitään Mozartin klassista... minkälaista musaa?

Mitä tahansa "kunnollista" musiikkia. Siis ei mitään jumputusta/möykkää/muuta sellaista. Oikeastaan mikä tahansa mikä ei tuollaista ole kelpaa, mutta esim. samankaltainen musiikki kuin Taru Sormusten herrasta-elokuvissa oleva musiikki on hyvää (elokuvamusiikki).

leftover [23.12.2004 21:06:01]

#

Lisätään hieman soppaan mausteita kertomalla että J.R.R. Tolkien Estate Limited omistaa tajuttoman määrän tavaramerkkejä ja julkaisuoikeuksia. Kannattanee harkita ottamista yhteyttä tuonne ennen kuin alkaa päättämään pelin tapahtumapaikaksi Middle Earth ja nimeksi Isengard Iron Gates tmv.

Uskoisin että tuolta lohkeaa lupa käyttää keskimaan hahmoja ja paikannimiä ilmaiseksi jos kerrot että peli tulisi olemaan pienimuotoinen freeware-peli (tuskin niitä muutaman punnan menetys haittaa). Jos taas käytät tavaramerkkejä ilman lupaa ja tuolla kuullaan siitä, on vastassa varmasti korvausvaatimukset.

KimmoKM [23.12.2004 21:53:45]

#

leftover kirjoitti:

Lisätään hieman soppaan mausteita kertomalla että J.R.R. Tolkien Estate Limited omistaa tajuttoman määrän tavaramerkkejä ja julkaisuoikeuksia. Kannattanee harkita ottamista yhteyttä tuonne ennen kuin alkaa päättämään pelin tapahtumapaikaksi Middle Earth ja nimeksi Isengard Iron Gates tmv.

Uskoisin että tuolta lohkeaa lupa käyttää keskimaan hahmoja ja paikannimiä ilmaiseksi jos kerrot että peli tulisi olemaan pienimuotoinen freeware-peli (tuskin niitä muutaman punnan menetys haittaa). Jos taas käytät tavaramerkkejä ilman lupaa ja tuolla kuullaan siitä, on vastassa varmasti korvausvaatimukset.

Kiitos. Tuolta aion kysyä sitten lupaa. Mutta googletuksenkaan jälkeen en löytänyt paikkaa mistä voisi kysyä, linkkiä? Jos en lupaa saa, tässä vaiheessa ei ole mitään ongelmaa.

[pikselinviilaus]Ja - peli on GPL-lisensin alainen == vapaa eikä freeware...[/pikselinviilaus]

leftover [25.12.2004 10:00:42]

#

J.R.R. Tolkienin perikunnalla näyttäisi googledokkarien mukaan olevan jonkin sortin sota käymässä domainin suhteen, eli ilmeisesti niillä ei vielä ole domainia josta löytyisi yhteystiedot.

KimmoKM [28.12.2004 14:01:58]

#

No niin. Nyt sain päähäni että näiden lisenssiongelmien takia ei ehkä kannata laittaa pelin sijaintipaikaksi Keski-Maata tai mitään sellaista. Minä kehitin nopeasti varasuunnitelman ja peli sijoittuu Mandicor-nimiseen fantasiamaailmaan, jota hallitsee neljä keskenään kilpailevaa valtakuntaa: menninkäiset, kääpiöt, ihmiset ja pahuuden oliot. Tuollaisen maailman ei kaiketi pitäisi loukata kenenkään tekijänoikeuksia/lisenssejä tai mitään sellaista. Pelin nimeksi tulee "Battle for Mandicor" (Joka sekin kuulostaa kliseiseltä ja idioottimaiselta).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta