Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Salausmenetelmä

Gaxx [20.12.2004 22:11:20]

#

Oon tässä kattellut noita kaiken maailman RSA ja sun muita salausmenetelmiä tajuamatta niistä mitään. Siispä mieleen juolahti seruaavanlainen yksinkertainen menetelmä:

Meillä on salattava teksti ja salasana.
Lasketaan salasanan ensimmäisen merkin ja tekstin ensimmäisen merkin ascii-koodit yhteen ja modataan 256:lla.
Sitten jatketaan kummankin seuraavaan merkkiin ja tehdään samoin jne...
kun salasana loppuu, aloitetaan salasanan alusta.
Näin jatketaan, kunnes kaikki teksti on salattu.

Tämä sitten puretaan niin, että miinustetaan salatusta merkistä salasanan merkki ja jos se on alle nolla, lisätään siihen 256 ja sitten jatketaan seuraavaan merkkiin jne.

Sitten toivotaan, että ymmärsitte...

En ole nähnyt/kuullut missään tällaisesta salauksesta, joten ajattelin kysyä, että onko tässä jotain vikaa? onko tämä jotenkin "hepponen" menetelmä, joka on helposti murrettavissa? Mielestäni tätä ei pysty murtamaan, muuten kuin, että tietää/keksii oikean salasanan.

tnb [20.12.2004 23:35:18]

#

Kelpo menetelmä, vaikka aukeaakin tilastollisin menetelmin, jos salattava teksti on pitkä.

Koita sekoittaa salasanaa siten että muutat salasanaa heti kun se on kerran kokonaan käytetty, esim summaat siihen edellisen selväkielisen tekstin.

jutti [20.12.2004 23:45:04]

#

Vaikuttaa kyllä helpolta. Tein joskus jotain tollaista, salasana oli SALAINEN. Sitten kun hexdumppasin salatun tiedoston, siellä luki salainensalainensalainensalainen tiedoston lopussa. Alkuperäisessä tiedostossa oli lopussa välilyöntejä jostain syystä pitkä rivi. Eli ' ' == 32 ja 'A' + 32 == 'a'.

Jos ei salatusta tekstistä huomaa tuollaisia pätkiä, jotka paljastaa salasanan, salauksen voi kuitenkin suht helposti murtaa, jos ylipäänsä salausalgoritmi on tiedossa. Itse tekisin ohjelman joka kokeilisi eripituisia salasanoja systemaattisesti. Tulosta ei tarvitsisi itse tarkistaa, vaan aukaistu teksti analysoitaisiin kirjaimien ja kirjainparien esiintymistiheyden mukaan. Jos tiheys ei vastaisi suomea, ohjelma kokeilisi seuraavaa salasanaa. Olen tällaisiakin ohjelmia joskus tehnyt ja on yllättävää, miten tarkkaan kirjainparien esiintymistiheydet pitävät paikkansa.

FooBat [21.12.2004 10:11:55]

#

Tuo on ihan kelpo salausmenetelmä, joskin et ole ensimmäinen, joka sen keksi. Sillä on ihan oma nimikin: Vigenère salaus. Tuota pidettiin pitkään murtamattomana, mutta jo 1863 eräs venäläinen äijä keksi tavan purkaa se.
http://www.trincoll.edu/depts/cpsc/cryptography/vigenere.html

Gaxx [21.12.2004 19:36:00]

#

FooBat kirjoitti:

joskin et ole ensimmäinen, joka sen keksi

No en ajatellutkaan :) Lähinnä vain halusin tietää, onko tässä jokin isokin ongelma. Täytynee vielä lisätä tuohon vaikkapa tnb:n ehdotus tai sitten miettiä jokin muu vastaava.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta