Demokilpailusta on ollut puhetta ainakin kesästä lähtien. Nyt uuden vuoden kynnyksellä semmoinen voisi olla paikallaan.
Mietittäviä asioita on:
Näitä asioita sopii siis kommentoida. Ja jos aiot osallistua kilpailuun, ilmoita siitä (näin saadaan vihiä osallistujamäärästä).
Mikäs on tämän (vielä aiheettoman) kilpailun aikaraja ?
Kannattaa muuten varmaan rajoittaa konekin millä demon pitää toimia :)
Itse pyrin kilpailuun osallistumaan, jos aikaa riittää. Kilpailusta tulee varmasti mielenkiintoinen!
Näin Maailma Makaa(tm)
Ois ihan hyvä jos olis vaik kaks sarjaa, niinku alottleijat ja elite coodarit ;)...
Meitsi kirjoitti:
Ois ihan hyvä jos olis vaik kaks sarjaa, niinku alottleijat ja elite coodarit ;)...
Ja mikäs estää ELITE COODAREITA tulemasta aloittelijoiden sarjaan?
Ja millä perusteella tuo sarja pitäis valita?
Varmaan jollain alkukarsinnalla jolloin itse kilpailuun kestäisi aivan liian kauan. Tälläiset kisat on sitä varten että parhaat pärjää ja erottuu joukosta.
Eipäs kun sillä peruteella kauanko on ollut putkassa jäsenenä :)
Kilpailun kestoa pitää vielä miettiä. Jos aikaa on paljon, suuri osa siitä tuntuu kuitenkin menevän hukkaan. Tällaista palautetta sain viime kilpailun jälkeen. Lyhyt kilpailuaika jotenkin patistaisi tekemään demoa. Tuskin siihen kovin monta iltaa kuitenkaan kuluu.
Kaksi megatavua kuulostaa aika suurelta, minä ajattelin jotain sadan kilotavun rajaa. :)
Se erottelu sarja homma sydeemi ei oikein toimisi... Joku "Elite Kooderi" joka on hieman epärehellinen tulisi kuitenkin "Rookie" sarjaan...
Ja eikö olisi paljon mukavampi kun laitettaisiin kaikki kilpailijat samalle viivalle, silloin voitto tuo enemmän iloa :D Ainakin jos demon tekijä on joku niistä "Rookieista" (joihin minä kuulun :D)
Entä pitääkö demoissa kirjoittaa kaikki grafiikat, vai saako niitä tehdä jollain kuvan muokkaus ohjelmalla ja sitten ladata ohjelman käynnin aikana?
Ei mitään megatavun kokoisia tiedostoja, tiedostojen koot kilotavuissa. Korkeintaan puoli megaa kokonaisuudessaan. Tai miten olisi lähdekoodien koon rajoitus? Esim. 4096 tavua? Siinä olisi jo haastetta ja ihmiset voisivat opetella tiivistämään tiedostojaan? :) (välilyöntejä ja kommentointia ei tarvitsisi laskea ko. määrään)
tomaattigeeni kirjoitti:
Ei mitään megatavun kokoisia tiedostoja, tiedostojen koot kilotavuissa. Korkeintaan puoli megaa kokonaisuudessaan. Tai miten olisi lähdekoodien koon rajoitus? Esim. 4096 tavua? Siinä olisi jo haastetta ja ihmiset voisivat opetella tiivistämään tiedostojaan? :) (välilyöntejä ja kommentointia ei tarvitsisi laskea ko. määrään)
Lähdekoodin rajoittamisessa ei ole mitään käytännön järkeä, koska se suosisi vahvasti tiettyjä kieliä (esim. QBasic), joissa ikkunoiden avaus ja piirtäminen voidaan tehdä pienellä koodimäärällä. Lisäksi koodin rajoittaminen varmistaa sen, että kukaan ei saa mitään irti lähdekoodeista. Itse ainakin ajaisin ohjelmani obfuskaattirin läpi, jolloin muuttuja ja funktionimet tehtäisiin mahdollisimman lyhyiksi. Muutenkin jos yritetään väkisin tehdä lyhyttä koodia, joudutaan karsimaan hyviä ohjelmointitapoja.
Katselin tuossa joitain vanhoja yksinkertaisia Java-animaatiota ja niiden koodikoko oli välillä 3k-11k eikä niissä vielä montaa efektiä ollut. Jos tekisin tehdä jonkun hienon ja vähän pidemmän demon ei 4k:n rajoitus riitä alkuunkaan. Jos tulen tuohon kilpailuun osallistumaan, niin ohjelmani tulee olemaan noin 100k koodia. Jos rajoitus on alle tämän en edes harkitse kilpailuun osallistumista :)
Omia mielipiteitäni:
Lähdekoodin kokoa en lähtisi rajoittamaan :)
Ehdotukset:
Gwaur kirjoitti:
Eipäs kun sillä peruteella kauanko on ollut putkassa jäsenenä :)
Joo!1 Harmi vaan, että mä olen ollut jäsenenä pitkänä ja tunnun olevan paikan keskimääräiseen tasoon verrattuna ELITE COODARI, mutta olen kovin toivoton demontekijä :(
Kokorajaa suunnitellessa täytyy päättää mikä lasketaan ohjelmaksi: esim. grafiikkakirjaston dll-tiedostoja ei varmaankaan lasketa kokoon?
Itse ehdottaisin kokorajaksi jotain megan pintaan ilman grafiikkakirjastojen DLL:iä.
2vko on ehkä vähän lyhyt aika, 3 voisi olla hyvä.
Pituudesta sen verran että ainakaan yli 5min demoja ei kukaan jaksa katsoa.
Omia ehdotuksiani:
- n. kuukauden aikaraja
- kokorajoitus enintään 1Mt
- Lähdekoodin kokoa ei pitäisi minusta rajoittaa
- vapaa ohjelmointikieli
- maksimikesto 3-5 min
- saa käyttää omaa valmista koodia, ja apuna toisten koodia, muttei saa kopioida liian suoraan
- vapaa käyttöjärjestelmä (tosin sitten äänestys taitaa mennä sellaisen juryn puolelle, jolla kyseinen käyttis on käytettävissä)
- jonkinlainen tehonkäyttörajoitus, etteivät kaikki demot vaadi hirveitä 3GHz-koneita
Kuinka olisi, että tehtäisiin Linux ja Windows sarja? Tällöin Linux koodaajat eivät jäisi jälkeen automaattisesi sen takia, että suurin osa äänestäjistä käyttää Winukkaa ja eivät tiedä milaisia Linux demot ovat.
Ja eikö se, että kaikki ohjelmointikielet kelpaavat ole jo sovittu? Kaikilla lukee se...
Ja sitten niitä omia "ehdotuksia":
-aikaraja on kuukausi
-kokorajoitus on jotain megasta 3 megaan
-kesto jotain 2-3 min.
-teho rajoitus johonkin 1GHz, vaikkei kyllä se siltikään pyöri miun koneella :P
Minä rajoittaisin tehon ehkä niinkin alas kuin jonnekin 100 - 500 MHz, mutta eiköhän tuo 1GHz kelpaa ihan hyvin. Kokorajoituskin voisi olla (välineistä riippuen) raa'asti jotakin 250kb, tai 750kb, jos DirectX ja OpenGL ovat sallittuja (ja tähän sisältyisi myös SDL.dll, koska se kai sisältää suurin piirtein samat asiat, jotka DX pakottaa linkittämään projektiin .lib-tiedostojen muodossa, eli paljon kaikkea, josta vain murto-osa on käytössä).
Kokorajoitusta ei pitäisi vetää liian alas sen takia, että nekin, joilla ei ole hirveästi kokemusta demokoodauksesta pääsisivät osallistumaan (eli voisi sisällyttää kuvamateriaalia ja musiikkia "normaalisti"). Demon kokoon tulisi laskea kaikki tiedostot, mitä demon mukana toimitetaan. Tämänkin takia kokorajoitus pitäisi asettaa niin korkeaksi, ettei kenelläkään tulisi vaikeuksia pysyä kokorajoituksen alla :)
Käyttiskysymys on vaikea, mutta mitään Linux-sarja ja Windows-sarja -jakoa en tekisi, koska silloin osallistujat luultavasti jakautuisivat erittäin epätasaisesti niin, että Linux-sarjassa olisi pari osallistujaa ja Windows-sarjassa loput :)
Mitään tehorajoituksiakaan en laittaisi, toisaalta voisi mainita että olisi suositeltavaa että demo toimisi hieman heikoimmillakin kokoonpanoilla. Ja tietenkin täytyy muistaa, että jos 3D-kiihdytystä käytetään, niin tulisi myös asettaa jonkinlaiset suositukset näytönohjaimesta. Joku 500MHz prosessori ja GF2-tasoinen kortti voisivat olla ihan hyviä suosituksia.
Minä oon fawkzin kans samoilla linjoilla. Jos halutaan paljon osallistujia, niin säännöt ei saa olla liian tiukat.
Muutama kuva tai musiikkipätkä pitäis pystyä liittämään mukaan kokorajotuksen puitteissa.
Käyttiskysymys tosiaan on hankala, mutta voisin kuvitella, että Linuxille koodaavat käyttävät SDL:ää tai OpenGL:ää, jotka varmasti porttautuvat kohtuuhelposti Windowsillekin.
Tuli tosin mieleeni, että jos jollain olisi välineet, niin voisi kasata videot noista demoista, jolloin käyttisongelma katoais.
Blaze kirjoitti:
Tuli tosin mieleeni, että jos jollain olisi välineet, niin voisi kasata videot noista demoista, jolloin käyttisongelma katoais.
Pistetään Fraps kaappaamaan videot. :)
Joo, minäkin olen samalla linjalla kuin Blaze ja fawkz, eli ei mieluusti ainakaan mitään liian pientä koko rajoitusta.
Tai sitten kaksi sarjaa, toinen jossa on suuri kokorajoitus ja toinen jossa on joku melko pieni kokorajoitus.
Koipio-ohjelma kirjoitti:
Entä pitääkö demoissa kirjoittaa kaikki grafiikat, vai saako niitä tehdä jollain kuvan muokkaus ohjelmalla ja sitten ladata ohjelman käynnin aikana?
No toi on ihan tyhmä kysymys. Eihän niitä "kirjottaa" tarvi vaikka pitäis laittaaki siihen sorsaan mukaan.
Lisää mielipiteitä kilpailusta...
- Kilpailun kesto voisi olla kolmesta viikosta puoleentoista kuukauteen. Palikkapelikilpailu oli vähän liian pitkä, mutta alle kolmessa viikossa ei ehdi paljoa tehdä, kun opiskelukin painaa päälle.
- Demon kokoa on ehkä turha liiaksi mennä rajoittamaan. Sen sijaan keston määrääminen olisi ihan hyvä juttu. Koon rajoittaminen voi vain alentaa demon visuaalista tasoa, varsinkin jos siinä käytetään paljon kuvia.
- 3D -jutut voi minun puolesta jättää kokonaan pois. Ensinnäkin kaikilla ohjelmointiohjelmilla ei ole käytössä hienoa 3D -moottoria ja toiseksi minulla ei ole käytössä hienoa 3D -moottoria :)
- Kilpailusarjat [Dos] ja [Windows/Linux].
- Vapaa ohjelmointikieli
- Kesto 2 - 5 min.
- Ehdottaisin että demossa olisi edes vähän interaktiivisuutta(hieno sana :) ). Käyttäjä voisi vaikka klikata jotain ruudulla josta vain tapahtuisi jotain mukavan näköistä.
- Demo voisi olla jaettu osiin, ja osia pääsisi katsomaan jonkinlaisen valikon kautta. Tällä tavalla demoa ei vain tarvisi katsoa putkimaisesti, ja se varmasti lisäisi sen persoonallisuutta. Ei tietenkään mitään isompia Game Over -juttuja.
Aattelin, et olis voinu tehdä vb:llä mutku se on niin hidas... Sallittaisiinko tällainen pieni hitaus (et ei menetä pisteitä), jos se ei johdu mun koodista vaan vb:stä?
Ei mitään interaktiivisuutta. Demon idea on olla samanlainen joka ajokerralla.
Blaze kirjoitti:
Ei mitään interaktiivisuutta. Demon idea on olla samanlainen joka ajokerralla.
Ei se voi olla samanlainen jos siinä käytetään rand()-funktiota :S
Mitään satunnaislukuja tarvi.
Sitäpaitsi kun sen satunnaislukugeneraattorin alustaa jollain omalla seedillä, eikä koneen kellonajalla, niin se rand() antaa joka ajokerralla samat luvut.
Mutta entäpäs jos tekee dynaamisen demon? :) Eikös sellainen ole jollain tapaa erilainen joka kerralla
Blaze kirjoitti:
Mitään satunnaislukuja tarvi.
Ahaa... Millä ilveellä ajattelit esimerkiksi koodata sattumanvaraisesti kasvavan puun?
Ei ole järkevaa tallentaa puun kasvamiseen vaadittavaa informaatiota itse ohjelmaan, jos satunnaislukugeneraattori tekee sen lennosta paljon helpommin.
Mitään tietokoneita tarvi.
T.M.: Blazen pointti Linkun rand()-kommentin suhteen tuli varmaan kuitenkin selväksi? :)
Meitsi: teet olemassa olevilla resursseilla niin hyvän demon kuin pystyt. Se on sitten ihan demon katsojasta kiinni osaako hän jättää hitauden huomiotta :) Ja VB:lläkin voi kyllä saada ihan siedettävällä nopeudella pyörivää tavaraa.
Janezki: 3D:n rajoittamisessa ei ole mitään järkeä. Sen sijaan laitteistokiihdytyksen jättämistä pois voisi kyllä miettiä. Tällöin tosin olisivat selvästi etulyöntiasemassa ne, joilla on jo oma 3D-softarendaaja valmiina.
Mielestäni myös interaktiivisuutta voisi lisätä ainoastaan "easter egg" mielessä, eli esim. kirjoittamalla tietyn sanan tulisi jotain ekstraa, piilotettu ruutu tms, mutta se ei olisi olennaista itse demon kannalta. Demon eri osien katsomisen mahdollisuuden voisi myös päättää demon tekijä.
En edelleenkään kannata eri sarjoja (edellä mainitut DOS ja Windows/Linux TAI pieni-/suurikokoinen demo), vaan kaikki kilpailijat samaan sarjaan. Mainittakoon vielä, etten myöskään kannata sitä, että lähdekoodit on pakko julkaista :) Jääköön jokaisen omaksi päätökseksi haluaako lähdekoodejaan muille tarjota.
"Satunnais"lukujahan siis voi käyttää kunhan alustaa sen joka kerta samalla seedillä. Dynaaminen demo on tietenkin poikkeus mut semmosta tässä ei varmaan nyt tehdä?
fawkz kirjoitti:
Janezki: 3D:n rajoittamisessa ei ole mitään järkeä.
Fawkz: Siinä olikin hymiö perässä.
Mutta kysymys kuuluu voiko Dos -pohjaiset demot kilpailla Windows- ja Linux -pohjaisten demojen kanssa. Ainakin on itsestään selvyys ettei esim. QBasicilla saa yhtä hienoja juttuja aikaan kuin Dark Basicilla (En suosittele Dark Basicia enkä muutenkaan kannata moista leluohjelmaa).
Janezki kirjoitti:
Fawkz: Siinä olikin hymiö perässä.
Paskaa saa puhua jos hymyilee? :):):)
Voe elämä... Pitänee alkaa puhua hymiöillä niin kukaan ei voi syyttää minua mistään, koska hymiöllisiä viestejä ei saa ottaa tosissaan :)
...
Demo olisi minusta hyvä olla samanlainen joka ajokerralla. Tokihan satunnaisuutta saa käyttää vaikka sitten johonkin sattuman varaisesti kasvavaan puuhun, mutta niin kuin jo edellä sanottiinkin, ei seediä tarvitse ottaa koneen kellosta, vaan se kannattaa olla aina sama. Näinkin syntyy näennäinen satunnaisuus, ja eikö se ole pääasia?
Janezki kirjoitti:
Mutta kysymys kuuluu voiko Dos -pohjaiset demot kilpailla Windows- ja Linux -pohjaisten demojen kanssa.
Tietenkin voivat. Mikseivät voisi? Sitä paitsi, DOS:lla on täysin mahdollista saada vaikka laitteistolla 3D-kiihdytettyä grafiikkaa, taitaapi vaan olla hiukan vaikeeta (joutus tekeen omat ajurit :/)
Janezki kirjoitti:
Ainakin on itsestään selvyys ettei esim. QBasicilla saa yhtä hienoja juttuja aikaan kuin Dark Basicilla (En suosittele Dark Basicia enkä muutenkaan kannata moista leluohjelmaa).
Hmm.. eli toteat, että QB on huono, mutta suosittelisit sitä jollekulle ja Dark Basic hyvä, mutta et suosittelisi sitä kellekään ^_____^
Tehään DOS-demo vaan, niin ei tuu kenelläkään hinkua käyttää DarkBASICia.
Paljon melua tästäkin kilpailusta.. annetaan sen laaksosen hoitaa homma kotiin niinkuin ennenkin :)
Kokorajoitukseksi kelvannee seuraavanlainen: zipattuna mebitavu, johon ei sisälly lähdekoodi. Eli .zip-tiedosto saa mennä rajan yli, kunhan itse demo vie korkeintaan rajoituksen verran.
Toimintaympäristöksi mielellään Windows. Jos joku haluaa Linuxille tehdä, hän käyttänee OpenGL:ää tai SDL:ää tai vastaavaa järjestelmää, joka porttautuu Windowsille helposti. DOS:ssa on se vika, että uudemmat Windowsit eivät sitä fiksusti tue, ja DOSBox ja vastaavat ratkaisut eivät välttämättä riitä demon kunnolliseen pyörittämiseen. Kaikillahan ei näet ole vanhaa DOS-konetta nurkissa, vaan pelkät Linux/Windows XP/2000 -koneet.
Ei kielirajoitusta, kunhan kielellä pystyy tuottamaan binäärin.
Demon kesto ainakin tullee määritellyksi kokorajoituksen mukaan... mutta mites ryhmätyöskentely? Sallitaanko?
Ja se lähdekoodi avoimeksi. Ohjelmointisivustollahan täällä ollaan, näistä demoista voi tulla hyviä koodivinkin tapaisia loppujen lopuksi. Lisäksi näin voi helposti valvoa kopiointia: avoimia kirjastoja ja koodivinkkejä saa käyttää, mutta koodin tulisi olla pääasiassa itse kirjoitettua. Tarkemmat rajoitukset näistä lienee fiksuinta hoitaa tapauskohtaisesti.
Niin, ja demot ovat jo määritykseltään ei-interaktiivisia.
Pistäkää joskus kilpailu, jossa ohjelma voidaan ajaa Linuxissa. Itselläni ei ole aikomusta asentaa yhtään Microsoftin tuotetta koneelleni, joten en viitsi kilpailuhin osallistua kun en voi yhtään testata toimiiko koodini.
Toisaalta demot eivät ole vahvuuksiani, joten tuskin olisin muutoinkaan osallistunut.
Jaska kirjoitti:
Itselläni ei ole aikomusta asentaa yhtään Microsoftin tuotetta koneelleni, joten en viitsi kilpailuhin osallistua kun en voi yhtään testata toimiiko koodini.
Eikö wine kelpaa testiajo-järjestelmäksi?
Enpäs ole tuohon tutustunut. Voisi sitä koittaa mikäli tarvetta Windows-ohjelmien tekemiseen ilmaantuu (esim. sopiva kilpailu, johon ehdin/jaksan osallistua). Olen löytänyt omaan käyttööni tarvitsemani ohjelmat Linuxille.
Mitä sitä turhia wine härpeleitä. Itsellä kone meni vain sotkuun. No ei aivan mutta wine sekosi täysin.
"Deewiant kirjoitti:
Nonni... LateScript on poissuljettu.
Latska kirjoitti:
Deewiant kirjoitti:
Entäs java. Teknisesti ottaenhan se tuottaa binääriä joskin ei x86 koneisiin. Windowsiin löytyy kyllä onneksi hyviä emulaattoreita, joilla pääsee jo tarpeeksi lähelle C:n nopeutta.
Javalla varmasti saa osallistua.
Latska kirjoitti:
Mutta jos sä oot tehnyt kielen itse QBasicilla, jolla voi tehdä binäärin, osaat varmaankin tehdä demon QBasicilla :)
Juice kirjoitti:
Latska kirjoitti:
Mutta jos sä oot tehnyt kielen itse QBasicilla, jolla voi tehdä binäärin, osaat varmaankin tehdä demon QBasicilla :)
Oho... Tota en ajatellut. :)
Joskus pitäisi itekkin järjestää kisa.
Deewiant kirjoitti:
Entä QBasic?
Kyllä koko versio QB:llä voi tehdä binäärejä.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Ohjelmointikielet. En rajoittaisi, ellei järjestetä QBasic-kilpailua. :)
Tarkoittaako tuo että Laaksonen ajatteli nimenomaan kilpailun olevan QBasic-kilpailu eikä mikään muu?
Masfonos kirjoitti:
Kyllä koko versio QB:llä voi tehdä binäärejä.
Se on QuickBasic eli eri ohjelma itse asiassa. Ja kaikilla halukkailla ei ole QuickBasiccia.
FooBat kirjoitti:
Entäs java. Teknisesti ottaenhan se tuottaa binääriä joskin ei x86 koneisiin. Windowsiin löytyy kyllä onneksi hyviä emulaattoreita, joilla pääsee jo tarpeeksi lähelle C:n nopeutta.
Javalla saa itseasiassa tehtyä .exe-tiedoston. Taitaa tosin tarvita GCJ:n, mikä taas tarkoittaa, että niiden toimivuus on vähän niin ja näin. Mutta myönnetään, unohdin mainita Javan erikseen.
Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että kieltä ei rajoitettaisi, kunhan sillä tehdyn tuotoksen pystyy käytännössä jokainen (unohtaen käyttisrajoituksen) suhteellisen helposti ajamaan, hakematta erillisiä härpäkkeitä. Java siis tietenkin käy, koska jokaisella ainakin pitäisi olla jonkinlainen Java-virtuaalikone asennettuna, on se sen verran yleinen nykyään.
rndprogy kirjoitti:
Antti Laaksonen kirjoitti:
Ohjelmointikielet. En rajoittaisi, ellei järjestetä QBasic-kilpailua. :)
Tarkoittaako tuo että Laaksonen ajatteli nimenomaan kilpailun olevan QBasic-kilpailu eikä mikään muu?
QBasic-demokompoa suunniteltiin joskus aikaisemmin, muistaakseni ensimmäistä kertaa ristinollakilpailun aikoihin, mutta eikö tässä nyt ole jo päätetty, että kaikki kielet käyvät?
Taitaa tämä kisa jäädä sikseen koska uusivuosi on jo ihan kohta.. vai pidetäänkö kisa muutamassä päivässä?
tuomas kirjoitti:
Taitaa tämä kisa jäädä sikseen koska uusivuosi on jo ihan kohta.. vai pidetäänkö kisa muutamassä päivässä?
On ollut puhetta, että kisa ehditään aloittaa tämän vuoden puolella.
Tässä mun:
edit: ensimmäinen kohta kilpailun kesto, ei efektin kesto... :)
Fisher kirjoitti:
Jos ei oo q-basic kääntäjää, saa lähettää .bas-tiedoston
Tätä pitäisi minustakin harkita jossain mielessä senkin takia, että QB:n kääntämissä exe-tiedostoissa on ilmennyt ongelmia, vaikka koodi toimisi tulkilla ajettuna täysin moitteettomasti.
hunajavohveli kirjoitti:
Fisher kirjoitti:
Jos ei oo q-basic kääntäjää, saa lähettää .bas-tiedoston
Tätä pitäisi minustakin harkita jossain mielessä senkin takia, että QB:n kääntämissä exe-tiedostoissa on ilmennyt ongelmia, vaikka koodi toimisi tulkilla ajettuna täysin moitteettomasti.
Oletan, että .bas-tiedosto on QBasic-koodia? Muunmuassa tämän takia koodi tulisi pitää avoimena...
Olisi mielestäni myöskin hyvä, että putkassa "opetettujen" efektien käyttö olisi kiellettyä (esim. metapallot) tai, että ne olisivat ns. neutraaleja pisteiltään perusmuodossaan (toki jos efektiä "höystää" niin asia on toinen). Eli ei plussaa demon putkassa opetetuista efekteistä.
Toivottavasti ymmärrätte mitä haen ^ ylläolevalla. Hankalaa pukea ajatuksia sanoiksi :]
Tuo rajaa aika paljon, koska täältä löytyy kuitenkin sulatus, tuli, plasma, metapallot ja varmasti muitakin. Sulatus on aika kiva efekti monissa tapauksissa, ja olisi sääli, jos demon pisteet olisivat huonot vain siksi, että "se ei välttämättä ole itse keksitty." Mitenkäs sitten käy niille, jotka ovat kyseisiä oppaita / vinkkejä tänne laittaneet? Kai he itse sentään saavat niitä käyttää?
Turha tässä on mitään ylimääräisiä rajoituksia laittaa.
Asia on kyllä vähän näinkin, että rajoitukset syövät osaanottajia. Itseasiassa ehkäpä pitäisi kannustaa osallistumaan, vaikka demo on umpisurkea niin osallistuminen on pääasia, tai ainakin niin ollan opetettu :D
Ei sentään, osallistumisessa(han) on hyötynä, että väkisinkin oppii jotain uutta.
Kyllä minusta demon koko saisi olla melko suurikin, koska silloin mukaan saisi dumpattua jonkun musiikkipätkänkin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.