Onko teillä suositella C++ kirjaa aloittelijalle?
Mielellään vois olla myös netti osoite, mistä sitä vois kattoa myös esiteltynä! (Varmaan vääriä käsitteitä paljon tuossa minun tekstissä.) :D
Kiitos!
Opettele suomen kieltä, niin sinun kirjan lukeminen voi sujua paremmin. C on aika lähellä C++:aa, joten vilkaisepa vaikka tuonne opassivulle. Jos sisäistät ohjelmoinnin periaatteen, noiden oppaiden jälkeen itsenäinen opiskelu ilman kirjoja ei ole lainkaan mahdotonta.
En nyt nimiä muista, mutta siitävaan kirjastoon ->
Jokin C++ trainerkit saattaisi olla hyvä. Kirjan ei myöskään kannattaisi käsitellä mitään tiettyä IDEä, vaan yleisesti C++:ssaa ja oliohjelmointia.
Tässä vähän materiaalia C++:ssasta. Eli et välttämättä tarvitse kirjaa :)
Päivi Hietasen C++ ja Olio-ohjelmointi on hyväksi kehuttu, ja itsekkin olen sitä lueskellut ja ihan hyvän oloinen.
Kannattaa vilkaista paikallisen kirjaston ATK-osastoa ja katsoa minkälaista tarjontaa on.
Ole pärjännyt kahden kirjan avulla. Jesse Libertyn Opeta itsellesi C++ ohjelmointi oli ensimmäinen lukemani ja tämän jälkeen luin Bjarne Stroustrupin kirjan C++-ohjelmointi.
Tuo Libertyn kirja löytyy englanniksi osoitteesta http://www.maththinking.com/boat/computerbooks.
Olen erimieltä Metabolixin kanssa C:n opettelemisesta. Mielestäni C++ on ilmaisukykyisempi kuin C joten ainakin minä opettelin ensin C++-ohjelmointia ennen kuin C:tä. Lisäksi voi olla vaikeaa myöhemmin muistaa esimerkiksi käyttää new komentoa jos on jo tottunut mallociin.
Jotenkin vaan tykkään enemmän olio-ohjelmoinnista kuin proseduraalisesta ohjelmoinnista.
Jaska kirjoitti:
Olen erimieltä Metabolixin kanssa C:n opettelemisesta. Mielestäni C++ on ilmaisukykyisempi kuin C joten ainakin minä opettelin ensin C++-ohjelmointia ennen kuin C:tä. Lisäksi voi olla vaikeaa myöhemmin muistaa esimerkiksi käyttää new komentoa jos on jo tottunut mallociin.
Yhdyn tässä Jaskaan sataprosenttisesti.
Itsekin opettelin ensin C++-ohjemointia ja hyvin tuo C luonnistuu halutessa.
Lähinnä tarkoitin sitä, että kun aloittaa alkeista, ei ole kovinkaan suurta merkitystä sillä, käyttääkö printf-funktiota vai cout-oliota. Perusrakenteet, kuten if, switch, while ja for, toimivat samalla tavalla, tavalliset muuttujatyypit ovat samat. Enhän minä väittänyt, että C kannattaisi opetella, totesin vain, että C-kielen oppaat pätevät C++:ssakin, joten niitä voi molemmissa tapauksissa käyttää.
Itsekkin olen roudannu kirjoja kirjastosta...
Jesse Libery:
-C++ trainer (joka on jaettu 24 tuntiin)
-opeta itsellesi c++ (sama ku jaskalla)
Sekä olisin ottanu viel yhen mutta se oli lainassa...
Toi ensiksi mainitsema (trainer) opettaa melkeimpä vakuuttavammin.
(en ole varma onko toulla kirjastossa paljoa muita c++ kirjo ku Jesse Libertyn...)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.