Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: TI-laskin

Sivun loppuun

ttuoppi [30.11.2004 20:43:22]

#

Olen ajatellut hankkia hieman uudemman TI-laskimen (oikeastaan ajattelin toivoa joululahjakksi), kuin minulla tällä hetkellä on (TI-82). Olen ajatellut että TI-84 plus silver-edition voisi olla kaikin puolin hyvä, koska sillä voi ohjelmoida, se on sallittu ylioppilaskirjoituksissa jne. Haluaisin kuitenkin tietää pari asiaa jotka eivät TI:n kotisivuilta selvinneet:

* Onko siinä värejä tai ääntä?
* Ovatko ohjelmointikielet (TI-Basic, Z80 assembly) käyttökelpoisia?

Ja ihan muitakin omia kokemuksianne luen mielelläni.

-- The man with everything to learn --

sqwiik [30.11.2004 20:51:42]

#

Itse en ole TI:n mallia 82 käyttänyt kuin harvoin (pääasiallisesti 86:sta), mutta 86:n pohjalta veikkaan: mustavalkoinen näyttö, TI-Basic melko hidas. Z80-assemblyllä saa tehtyä laskimeen nopeitakin sovelluksia/pelejä.

Sen pohjalta kuin 82:sta on tullut käytettyä, kannatan suoraan 86:n hankkimista (myöskin sallittu YO-kirjoituksissa, ainakin 2002)

Omasta mielestäni TI:n laskinmallisto on melko helppokäyttöinen.

Antti Laaksonen [30.11.2004 22:10:29]

#

En ole nähnyt missään TI:n laskimessa värejä tai ääniä, mutta ohjelmointi onnistuu ilman niitäkin ihan hyvin. Luulen, että ohjelmoijan kannattaa pitäytyä nimenomaan TI-laskimissa. Laskimen oma Basic-kieli on kohtuullinen (kekseliäs ohjelmoija saa sillä aikaan vaikka mitä) ja uudemmissa laskimissa on tosiaan mahdollisuus lähettää linkkikaapelin kautta konekielisiä ohjelmia, jolloin mitään rajoituksia ei ole.

Blaze [30.11.2004 22:24:51]

#

Omasta puolestani voin myös suositella TI-86:sta. Ominaisuuksia on ns. riittävästi ja tylsien tuntien varalle pelejäkin löytyy (mm. zTetris86, paras Tetris-versio ikinä).
TI-Basic on hidas, mutta sillä syntyy näpsästi jonku laskukaavan perusteella laskeva ohjelma, jos sellaista sattuu tarvimaan, ja jos se assy kiinnostaa, niin linkkikaapelin voi kätevästi kolvata itse.

Ja on tosiaan kirjoituksissa sallittu (tai no, oli ainakin vielä keväällä '03 :)

tsuriga [01.12.2004 02:22:43]

#

TI-86:lla on iteki tullu koodailtua tässä lukioaikana, ja täytynee todeta, notta se TI-Basic on kyllä hidas piirtotoiminnoissaan verrattaessa kavereiden assypeleihin. Paremmin jos oisin tienny niin olisin suositun pelipakin pyytäny kavereilta, mutta ei, itte tein omat pelit, Ventti ja Guess the Number löytyy. Venttiä oon mäiskiny sen +1120 kertaa ja aina kymmenen arvausrundin jälkeen pitää bootata (/käynnistää uudelleen) se ohjelma. Ja se randomi heittää +puolet arvotuista luvuista suuremmiks ku 10 väliltä 1-13. Tällä hetkellä löytyy Prgm->Names -valinnan alta lisäksi Battle (keskeneräinen kaksinpeli linkkikaapelin välityksellä, ongelmia tiedonsiirrossa), Calcu (sisältää kaavoja) sekä LJ (lukujärjestyksen tekoon ja sen muokkaukseen & selailuun). Kannattaa käyttää ohjelmissa samannimisiä muuttujia niin ei tuppaudu laskimen muisti turhaan täyteen. Ja merkkijonoja ei voi taulukoida, käytä merkkijonoa ja substringiä. Linkkikaapelin kolvaus kuulostaa kohtalokkaalta, jotai vihjettä "how-to"?

Ps. Mustavalkoinen näyttö olisikin hiano ;)

-- Ja loppu se sigiabuse --

Heikki [01.12.2004 07:40:19]

#

tsuriga kirjoitti:

Linkkikaapelin kolvaus kuulostaa kohtalokkaalta, jotai vihjettä "how-to"?

Osoitteesta ticalc.org löytyy ohjeet linkkikaapelin tekemiseen (ja vähän muutenkin laskimen virittelyyn, esim. ylikellotukseen), ja sieltä löytyy assembly- ja basic -ohjelmia sekä pelejä eri laskimille.

Itselläni on TI-86. Linkkikaapeliprojekti on hieman jäänyt kesken, nyt olen saanut uusia osia, pitäisi vielä jossain vaiheessa koittaa kolvata tuo uusiksi kuntoon...

Mutta tuota TI-86:tta voin kyllä suositella lukiolaisille (vaikka vasta kolmoskurssilla matikassa olenkin): ominaisuuksia tuntuu riittävän, pelejä löytyy :D jne... Laskin on myös sen verran yleinen että netistä löytyy ohjelmia vaikka kuinka.

Tosin peliominaisuuksia ei kannata liikaa arvostaa: uutuudenviehätyksen jälkeen pelailu on itselläni jäänyt todella vähälle, vain harvoin tulee enään pelailtua...

Ja eiköhän se ole YO:ssa tulevaisuudessakin sallittu, kun meilläkin nuo nyt tilattiin koululta lähes koko luokalle.

sooda [01.12.2004 08:15:10]

#

Itelläni on 84+. Sen basicci on tosiaan älyttömän hidas, joten sillä ei kannata kuvitellakaan tekstiseikkailua hurjempia pelejä.
Asmilla siihen tosiaan saa sitten vaikka mitä, mutta kannattaa varoa sen kanssa ettei laskimen muistille käy mitään ikävää =)
Uudempiin, kuten tähän, menee käsittääkseni ihan perus usb-piuha. Siltä se ainakin näyttää. Helppo ladata TI:n mikäliesenyolikaan ohjelmalla tohon kaikkea. Jos löytyy joku tommonen ti-filu koneelta niin klikkaa oikeella -> send to ti device :)
Ja laskin on kuitenkin laskin. En usko että missään laskimessa on värinäyttöä tai ääniä :D

Blaze [01.12.2004 08:20:32]

#

Ainakin joissain Casion malleissa on värinäyttö. Äänistä en sitten tiedä – vaikea keksiä käyttöä moisille laskimessa :)

KemXy [01.12.2004 16:33:49]

#

Itse rakensin ticalcin sivujen ja parin muun ohjeen perusteella oman kaapelin TI-83+:aan ja hyvin on toiminut. Ei se niiden kaapeleiden rakentaminen, vaan eri ohjelmien kanssa toimimaan saaminen on vaikeaa.

(Pitäis ehki virittää jokin ihme PIC-rakennelma, jotta sais niitä pelittämään mm. Xp:n alla. Ja tietysti ohjelmoida oma softa ja...)

msdos464 [02.12.2004 07:10:51]

#

Laskimeen saa äänet kun modaa nappikuulokkeet siihen reikään,
ja tekee asm ohjelman joka soittaa "midi musaa" :)

olen kuullut puhuttavan.. itellä on 83+, tykkään sen käyttöliittymästä
enemmän kuin 86:n

makeuu [02.12.2004 08:15:12]

#

ei miul mitää texas instruments laskinta oo!.. mulla on casion koht. uus graafine laskin :P :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta