Suunnittelin mun sivuille semmosta kuvagalleriaa missä olis niinku pari kolme drop down valikkoo minkä perusteella tietty kuva aina ladattais saman sivun iframe-ikkunaan...
Mulla on siihen jo tämmönen koodi:
<form name="Links123"> <select style="font-size:10px;color:#C0C0C0;font-family:Tahoma;background-color:#000000;" name="menu" onChange="location=document.Links123.menu.options[document.Links123.menu.selectedIndex].value;"> <option value=''>Please choose</option> <option value="http://www.he-man.org/">He-Man</option> <option value="http://www.google.com/">Google</option> </select> </form>
Muuten hyvä mutta toi vie kokonaan uudelle sivulle. Siihen pitäs tehdä se kehys ja sitten muokata toi koodi sellaseks että ne kuvat aukee siihen kehykseen.
Apua?
Lisätty 2004-11-18 klo. 10:40
Nyt sain sen pelaan niin että se avaa kuvan aina iframe ikkunaan... mutta kuva pitäisi saada vielä iframen kokoiseksi ja sivulle pitäisi saada toinen drop down valikko mikä "ohjailee" sitä toista valikkoa...
Tässä on koodia iframen kanssa:
<form name="KuvaGalleria"> <select style="font-size:10px;color:#C0C0C0;font-family:Tahoma;background-color:#000000;" name="menu" onChange="PictureViewer.location=document.KuvaGalleria.menu.options[document.KuvaGalleria.menu.selectedIndex].value;" size="1"> <option value="01.jpg">Kuva 01</option> <option value="02.jpg">Kuva 02</option> <option value="03.jpg">Kuva 03</option> </select> </form> <iframe height="80%" name="PictureViewer" scrolling="auto" src="01.jpg" width="100%"></iframe>
Miksi noin monimutkainen toteutus? Miksei
<ul> <li><a href="01.jpg">Kuva 01</a></li> <li><a href="02.jpg">Kuva 02</a></li> <li><a href="03.jpg">Kuva 03</a></li> </ul>
, joka toimii ilman javaskriptejä, iframea tai muita turhakkeita?
Mutta siis, eihän toi sun juttus tee lähellekkään sitä mitä mä haluan sen tekevän... Siis, haluan semmosen kuvagalleria sivun, missä on drop down menuilla (tai muulla vastaavalla) toteutettu semmonen "valikko", joka avaa aina sille samalle sivulle kuvan sen mukaan mitä siitä valikosta valitaan...
Ja se kuva pitäs vielä saada siihen ilman turhia scrollbareja, jotenkin "pienennettyä lennossa" siihen sivulle.
Tommosen listan mä kyllä osaan kyhätä vaikka silmät kiinni, mutta kiitos kuitenkin.
Blaze yritti varmaan sanoa, ettei arvosta tuollaisia virityksiä, ja tarjosi standardinmukaista vaihtoehtoa kuvien näytölle.
Itse taivun samalle kannalle ainakin iframen suhteen, niitä ei tueta. Jos kuitenkin rupeat tuollaista tekemään, niin etkö voi saman tien vaihtaa javascriptillä img-tagin kohdetta, iframen sijasta?
Kuvan koon muuntaminen onnistuu tällä tekemälläni koodilla, tosin kannattaa muokata tuota niin ettei se muunna kuvaa joka kerta, vaan tallentaa sen ekalla kerralla ja hakee sieltä myöhemmin.
Mun versiossa voi aukoa ne kuvat yksitellen samaan ikkunaan tai uusiin ikkunoihin, ihan miten tykkää, tai vaikka wgetata kätevästi kaikki kerralla, sun versiossa pitää kääntää Javascript päälle ja klikkailla ne kuvat yks kerralla siihen iframeen.
Mun versio > sun versio
En tiedä pitäskö itkee vai nauraa :D
Ei kumpaakaan, vaan suhtautua vakavasti siihen, että loppujen lopuksi käytettävyys on se, joka ratkaisee. Ihmisiä evvk hieno leiska, jos sivua ei pysty tai on hankala käyttää.
No on siinäkin käytettävyyttä kun on joku lista missä on 300+ kuvaa :D Todellakin. Ei ei, kai tommosen nyt voi jollain muullakin (php?) väsätä jos kerran javascriptejä ei tueta. Ja mä en ymmärrä miksei kukaan voi vaan auttaa mua siinä mun jutussa mitä mä alunperinkin pyysin... Pitää vaan koko ajan tuputtaa jotain ihan muuta.
Antice kirjoitti:
No on siinäkin käytettävyyttä kun on joku lista missä on 300+ kuvaa :D
On on. Jos sulla on jotenki kategorioissa ne kuvat, niin ne voi jakaa useammalle sivulle, jotka on kätevä generoia PHP:llä. Jos sieltä pitää joku tietty kuva hakea, niin selaimessa on Etsi-toiminto sitä varten.
Kerro, miks sää kuvittelet, että tarvisit jotain pudotusvalikkoja ja iframeja, oon utelias.
Antice kirjoitti:
miksei kukaan voi vaan auttaa mua siinä mun jutussa mitä mä alunperinkin pyysin...
Me yritetään estää sua ampumasta omaan jalkaas.
Mä olen sanonu noissa mun kommenteissa, että joku vastaava virityskin kelpaa. Mutta mä olen myös sanonu, että mä en halua mitää listaa niistä kuvista. Ja miks? No koska sellanen siellä sivulla on jo, ja se ei ole hyvä.
Ja ajattelin pyytää täältä apua tohon uuteen rojektiin, koska se kuvalista mikä siellä nyt on, on jo kilometrin pitunen.
Kategorioida? Tulee kyllä aika ankeita sivuja kun joillakin on rivi tekstiä ja kahden linkin pitunen lista kuvista. Ja muutenkin, ei se etsi-toiminto löydä kuvaa kun siltä sivulta missä sä just sillon olet. Ja tolla kategoriointi jutulla niitä sivuja tulis aika monta.
Eikä tohon mun kuvagalleriaan tartte mitään etsi
juttuja, kun ihmiset kuitenkin vaan haluaa kattella kuvia
ihan kuva kuvan jälkeen. Ei kukaan sieltä halua etsiä jotain
tiettyä kuvaa, ellei nyt sit tartte sitä johonkin "tärkeeseen". Mutta silti sen löytää ihan yhtä hyvin tolla mun jutulla. Ja mun mielestä sen löytäs nopeemmin muutenkin, kun selaamalla jotain listaa. Kun vois vaan valita parista valikosta sinnepäin olevia vaihtoehtoja. Ja sit sun kategoriointi systeemilläs pitäs selata montaakin sivua ennenkuin se haluttu löytys.
Mä nyt vaan otin sen pudotusvalikon ja iframen esimerkkinä siihen, koska sillon se vielä oli ihan hyvä idea. Toki mulle käy esim. joku muunlainen sivu, jos se vaan toimii. Mutta mitään listoja mä en halua. Ja yks toinen hyvä syy miks just ne valitsin, oli se että mä en keksiny just sillon mitään muutakaan tapaa tohon mun "ImageViewer" -juttuuni.
Mikä vika olis esimerkiks semmosessa että tekis sen saman homman mistä mä olen koko ajan puhunu, vaikka sit sillä php:llä? Ja sillä siks koska sitä nyt ainakin tuetaan. Mä en php:tä osaa, joten joku vois auttaa mua tekemään sen. Eikä mitään listoja.
Miten olisi, jos listaisit niiden kuvien thumbnailit siihen etusivulle. Thumbeja olisi sivulla esim. 20. Thumbista pääsee linkin kautta katsomaan täysikokoista kuvaa. Tälläinen käytäntö noissa kuvagallerioissa yleensä on. Tälläisen kuvagallerian pystyy generoimaan valmiilla ohjelmalla. Esim Photoshop 7 ainakin osaan tehdä kuvista kuvagallerian webbiin. Mutta jos on yhtään taipumusta ohjelmointiin, niin suosittelisin tekemään oman scriptin php:llä, silloin päivittäminen helpottuu ja onhan se sentään itse tehty :)
No toi ei edes ole huonompi idea. Ja kattelin kuukkelilla nii niitä on valmiita ohjelmia jotka tekee tommosia thumbnail webalbum tyyppisiä sivuja... Osaan mä jotain html juttuja tehdä mut en tosiaan osaa sitä php:tä että se siitä sitten. Mutta kyl mä taidan tehdä sen jollain ohjelmalla noin. Kiitos tästä :)
Jos laiskottaa, MikroBitin HH-rompulla 2004 on JAlbum. Ihan kätsy, jos ei jaksa väkerrellä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.