Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Innostaja/kuuluisuus?

Sivun loppuun

Koipio-ohjelma [01.11.2004 20:28:03]

#

Oletteko koskaan innostaneet ketään ohjelmoimaan? Tai saaneet muuten vain porukkaa ohjelmoimaan? Tai saaneet ketään pyytämään ohjelmoimaan jotain koska se joku joka pyytää ei osaa itse ohjelmoida?

Tänä vuonna on tapahtunut minulle kaikenlaista.
1. :
Olisiko ollut vuoden toinen tai kolmas OPOn tunti, ja oli jotain kekustelua jostain, niin opettaja otti aiheeksi minun ohjelmointi harrastukseni! Enkä ollut edes levittänyt mainettani muille paitsi kavereille.
2. :
N. viikko sitten eräs vähän enemmän tai vähemmän kaverini, pyysi tekemään hänelle kotisivut. Projekti kaatui siihen, että hänellä ei ollut kotisivu tilaa, koska ei tiennyt mitään sivujen tekemisestä.
3. :
Tänään oli kyllä kaiken huippu. Jollain välitunnilla eräs kaverini tuli kysymään että millä ohjelmointi kielellä kannattaisi aloittaa. Tietenkin yritin saada häntä koodaamaan C++:aa kuten itsekin niin olisi joskus parempi tehdä isompiakin projektejä. Hän kylläkin rupesi käyttämään Cool Basicia, koska sen helppous ja suomalaisuus viehätti häntä.

Entä te?
Oletteko koskaan yhtäkkiä huomannut että olette saaneet itsellenne seuraajia(:D)?
Kukaan täysin (tai melkein) tuntematon tullut ja kysynyt voisitko tehdä hänelle sitä ja tätä?

Olisi kiva tietää kun näin maanantai iltana tuli tällainen idea mieleen.

Niin ja otsikosta sen verran, että en keksinyt järkevämpääkään.

hunajavohveli [01.11.2004 20:42:38]

#

Olen minä joitain kavereita saanut innostumaan ohjelmoinnista. Ainakin yhden, joka on kiinnostunut matematiikasta rupesi harrastamaan ohjelmointia, kun käsitti, miten paljon sillä on yhteistä matikan kanssa. Olen sille jotain tutoriaaleja lähetellyt ja se on niistä opetellut.

Latska [01.11.2004 21:18:06]

#

Sain mä kamuni taannoin innostumaan kuusnepalle koodaamisesta. Se osaa jo elintärkeän komennon

PRINT CHR$(147)

peki [01.11.2004 21:48:22]

#

Hmm.. Mua pyydettii kerran koodaamaan ruudun lukittaja vb.net:llä. Siitä tuli aika hyvä. Purkkaratkaisulla disaploin ctrl + alt + delinkin. Ainoa heikkous oli se, että näytönsäästäjän kytkeytyessä päälle ohjelman taustakuvan piirto jumitti koko koneen. :D

Metabolix [02.11.2004 04:32:07]

#

"...innostaneet ketään ohjelmoimaan..." Minulle kävi melkein päinvastoin: Osasin jo Pascalia, kun sitten kaverini, joka osasi itse vain QB:tä, päätti, että opetellaan molemmat C++, niin voidaan tehdä yhdessä joku projekti. Ensin ei oikein innostanut, mutta pakkohan siihen oli mennä mukaan, kun se itsekin opetteli. No, vilkaisin hetkisen jotakin C++:n perusteista kertovaa kirjaa ja opin siitä cout- ja cin-oliot ja muuttujien määrittelytavan. Loppu sujuikin jo Pascal-kokemuksella. Jostakin pelinteko-oppaasta katsoin ykköstunnin, opin siitä WinAPIn perusteet (ikkunanluonti, WndProc, PeekMessage), ja sitten tein Tetris-kloonin. Kaverini taas kaatui heti, kun alkuinnostus loppui. Oli kuvitellut, että kun molemmat opettelevat uuden kielen, niin olisimme samalla tasolla. Totuus oli toinen, kun eräs on koodannut vain pari kuukautta QB:llä ja minä useamman vuoden Pascalilla (vaikken aina kovin aktiivisesti).

Ohjelmia, joita minulta olisi pyydetty? No totta kai koulussa kaikki haluaisivat viruksen... Realistisempia juttuja ovat esimerkiksi ohjelma, jolla voisi katsoa kahta videota päällekkäin blendattuna (urheiluvalmennuskäyttöön). Huonommin tuntemiltani ihmisiltä taas ei ole mitään kummempia pyyntöjä kuin että teknisen työn opettaja haluaa vain nähdä jotakin hienoa. En nyt muista mainostaneeni mitenkään erityisesti taitojani... Tein siinä sitten yhdellä tunnilla sellaisen ohjelman, joka piirtää ikkunan täyteen erivärisiä pisteitä :P

teksturi [02.11.2004 16:31:29]

#

Itse olen yrittänyt saada kaveria koodaamaan, mutta se on aina kaatunut siihen, että kaverini sanoo käyn vähän netissä tai pelaan vähän counteria ja siinä hurahtaa KOKO päivä.

makeuu [02.11.2004 16:43:21]

#

Yhden serkun.

Juice [02.11.2004 18:57:19]

#

Kaveria vähän CB:lla olen tökkinyt...

VbMan [03.11.2004 18:11:28]

#

Kavereita olen VB:llä ja CB:llä tökkinyt, kun itse "hallitsen" vain eri Basicceja.
On minulta pyydetty räiskintäpeliä, nettisivuja(joita en osannut tehä), musiikintoisto-ohjelemaa ja piito-ohjelmaa.
EDIT: Ja innostaja on Linus Torvalds

Gwaur [03.11.2004 23:00:09]

#

Kukkoilu onnistuu aina ("Me ei uskota tommosia kuninkaallisen laivaston kukkopoikia!" -Jaakko Varpunen)

Rinnakkaisluokkalainen kaveri sanoi koulussa kerran että haluaisi opetella C++:aa, nii minä sanoin että hähhää minä osaankin jo. :P

Ja jos kiinnostaa mistä pöllin alkupään lainauksen: Pirates of the Päijänne: Kapteeni Nestorin aarre.

Miks mää oon aina kaikkialla se ainoa joka levittää näitä findie-leffojen linkkejä :)

Janezki [04.11.2004 19:46:13]

#

En nyt ketään ole saanut vakituiseksi ohjelmoijaksi. On kyllä ollut niitä jotka ovat ohjelmieni käytön jälkeen päivitelleet "VauMiteSääTommosii", ovat imuroineet jonkun qbasicin ja kyllästyneet seuraavana päivänä koko hommaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta