Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: 3d kappaleiden mallinnus

juze [25.10.2004 15:32:42]

#

Onko kokemusta joistain kaupallisista apuohjelmistoista tms. joilla olisi kohtuu yksinkertaista tuottaa vb sovellukseen yksinkertaisia kolmiulotteisia malleja. Saisi olla valmiina funktiot yksinkertaisille kappaleille (kuutio kartio) ja esim zoomaukseen ja pyöritykseen tarvittavia funktioita.

Metabolix [25.10.2004 16:19:27]

#

Ei tuo DirectX nyt ihan kohtuuttoman vaikeaa ole...

Meitsi [25.10.2004 19:17:46]

#

Huom: Kun kyseessä on vb niin varoitan vain, että kovin monimutkaista 3d pyöritystä ei kannata tehdä koska vb ei ole mikään maailman optimoiduin kieli, eli jos alkaa fps tippua liikaa niin yksinkertaisempia modeleita vain peliin...

juze [27.10.2004 10:24:33]

#

Jep, olen kyllä havainnut ko. ongelman nykyisellä 3d komponentilla. Ohjelmisto ei ole mitään pelien tasoista jatkuvaa rynkytystä, vaan yksinkertaista jatkuvien samantyyppisten kappaleiden mallinnusta. Vb:n nopeus on siis käyttötarkoitukseen riittävä. Etuna vb:llä on helppo ja nopea ohjelmistokehitys. Vastaavan ohjelmiston kirjoittaminen uudelleen esim c++ tulisi liian kalliiksi vaihtoehdoksi.

Markus [27.10.2004 13:02:42]

#

> Onko kokemusta joistain kaupallisista apuohjelmistoista

Onko sen nyt pakko olla kaupallinen, kun ilmaisiakin on yllin kyllin.

>joilla olisi kohtuu yksinkertaista tuottaa vb sovellukseen
>yksinkertaisia kolmiulotteisia malleja. Saisi olla valmiina
>funktiot yksinkertaisille kappaleille (kuutio kartio)

OpenGL:ssä (tai tarkemmin GLU:ssa) on valmiit funktiot muutamien perusprimitiivien generointiin kuten kartio, pallo lieriö jne...

http://nehe.gamedev.net/data/lessons/lesson.asp?lesson=18

Kyseinen tutoriaali on C++:aa, mutta sivun alareunasta löytyy myös Visual basic koodi.

Lisäksi on olemassa tuhat ja yksi OpenGL:n apukirjastoa joilla voi värkätä helposti vaikka mitä muotoa.

>Vb:n nopeus on siis käyttötarkoitukseen riittävä. Etuna
>vb:llä on helppo ja nopea ohjelmistokehitys. Vastaavan
>ohjelmiston kirjoittaminen uudelleen esim c++ tulisi liian
>kalliiksi vaihtoehdoksi.

Ei ohjelmiston kehitysnopeus juuri riipu käytettävästä kielestä vaan lähinnä kehitysympäristöstä ja ohjelmoijan ammattitaidosta. Borlandilta ja Microsoftilta on ainakin saatavana hyvät kehitysympäristöt, joilla saa jälkeä aikaan VB:tä halpommin ja nopeamminkin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta