Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: naurettavin eka ohjelma

Sivun loppuun

dungeon86 [25.10.2004 15:14:38]

#

kuka on mielestään tehnyt naurettavimman ekan ohjelman?

efteri [25.10.2004 15:16:06]

#

Minä XD!

ZcMander [25.10.2004 19:21:30]

#

Infinite looppi, siis minä....

makeuu [25.10.2004 19:23:51]

#

Minä.. Hello World :DD

mauza [25.10.2004 19:26:47]

#

No harva sitä mitään hello worldiä tasokkaampaa heti alussa alkaa väsäämään. Itse kyllä muistan vuosien takaa kun Delphillä tuli veljen kanssa tehtyä ohjelma, jossa oli vain nappeja (useita erilaisia), joista softa sammui :) Pelkkä softan sammutus osattiin siinä vaiheessa ;)

makeuu [25.10.2004 19:31:55]

#

Mä kans muistaakseni tein sellasen ampumahiihtopelin jossa pysty ostaa muka tavaroita ja sitte hiihtääkki ja siinä oli jopa musiikit :o... :D

Aruviel [25.10.2004 19:32:48]

#

Tulee mieleen, kun silloin joskus väänsin allegrolla 3x3 "ristinollan". Nyt se tuntuu aika naurettavalta, 320x200 resoluutiolla toteutettu kun oli ja kaikki purkkakoodi oli rhinellä (vai oliko se rhide?) kirjoitettua. Siinä oli jopa "tekoälykin". Olin silloin valtavan ylpeä siitä.

(Teinkin myöhemmin ristinollan, jossa oli vajaa tuhat ruutua. Sekin allegrolla. Molemmissa oli toki kaksinpeli ;)

Sorry, et meni vähän aiheen ohi. Mutta alkuperäinen kysymys oli mielestäni aika määrittelemätön (huono/typerä/köyhä) ja vastasin vähän vierestä. Mutta oli tuo kuitenkin yksi ensimmäisiä "ohjelmiani" ;P.

Blaze [25.10.2004 19:51:56]

#

Otsikko ja kysymyksen asettelu vähän hämää, mutta meikäläisen eka ohjelma oli "Disk Deleter", ohjelma, joka mukapoisti kaikki tiedostot kiintolevyltä. Oli siinä kerrassaan 31i73 animoitu prosenttipalkki (kuvia peräkkäin timerilla), hieno tiedostonpoistoanimaatio ja paljon "HAHA!!1 Et voi sammuttaa!1"-tyylisiä MsgBoxeja. Ja sammui toki yläkulman ruksista, kun en sitä osannut disabloida :P

jrantala [25.10.2004 20:02:05]

#

Jooh, mun eka peli on Half-Life, josta ootte voinnu jopa kuulla jotai...

Juice [25.10.2004 20:23:41]

#

Jätän tuon jrantalan viestin täysin omaan arvoonsa.

Meitsi [25.10.2004 21:41:58]

#

Mun eka ohjelma oli javalla tehty matopeli. Se ei kuitenkaan toiminut koska mulla ei ollut java kääntäjää. Mä olin kopioinu koko koodin yhestä kirjasta. Sitte mun eka ohjelma joka jopa toimi oli VBA:lla nappi jota painamalla sai msgboxin.

ttuoppi [25.10.2004 21:43:20]

#

Mun eka ohjelma vois olla vaikka WKYA. Se muka laski älykkyysosamäärän. Todellisuudessa oli vain 10 tyhmää kysymystä joista saadut pisteet laskttiin yhteen :D Esimerkkinä vaikka "Mitä mieltä olet japsiautoista?" :D Tosi luotettava laskuri...

-- The man with the worst "first program" ever --

Gwaur [25.10.2004 22:11:04]

#

Mun eka ohjelma joka tosiaan teki jotain oli qb:llä tehty hommeli jolle annettiin joku taajuus niin se soitti kaikki taajuudet 37:stä annettuun asti SOUND:lla, pituus 5 :) pistin sen kerran menemään, ai kun sattui korviin :p

Latska [25.10.2004 22:20:52]

#

Eka ohjelma oli "hello World" mutta eka josta olin oikeasti ylpeä oli "Yksinäinen ratsastaja ratsastaa jälleen."

Metabolix [25.10.2004 22:26:05]

#

Eka ohjelma oli Delphillä semmonen OnScreen-näppis. Eka kunnollinen oli varmaan Hirsipuu, johon voi lisätä omia sanastoja, tappotapoja ja nauruääniä (hirtettäessä tuli aina naurut).

teksturi [25.10.2004 23:47:45]

#

Itse tein C++ laskimen joka laski luvut yhteen ja piirsi ne graaffiseksi. Tähän tapaan

 1        222
1 1      2   2
  1           2
  1          2
  1         2
 111        2222

Blaze [25.10.2004 23:56:03]

#

Propsit erinomaisesti onnistuneesta ASCII-taiteesta :)

(Vinkki ens kerralle: kooditagit)

rndprogy [25.10.2004 23:59:15]

#

On tullut niin paljon tehtyä ja kokeiltua kaikenlaista, ettei voi muistaa.

Grey [26.10.2004 13:21:19]

#

Windows 95! Eikun.. Noh, itseasiassa, en ole tainnut vielä yhtäkään ohjelmaani saada valmiiksi. Mitä nyt pieniä harjoitelmia väsännyt. Tai, noh, on yksi pieni ohjelma kyllä minulla käännettynä ja jopa käytössäkin. Tosin, sen tein vain siksi että kaksitonnisen komentotulkin tekstin koko ja sen väripaletti eivät miellyttäneet, joten väsäsin ohjelman joka muuttaa tekstin ja paletin miellyttävemmäksi.

-Grey-

Bill Keltanen [26.10.2004 13:36:09]

#

No ette oo nähny MUN ohjelmia :D jos joku näkis, söis saippuaa ja halkeis.

hunajavohveli [26.10.2004 13:41:30]

#

Neljä vuotta sitten kun aloitin ohjelmoinnin, niin tokihan siinä alussa tuli kaikenlaista koodia väännettyä. On aika mahdotonta muistaa, minkälaisen koodin ensimmäiseksi kirjoitin. Melkein yhtä mahdotonta on muistaa, mikä on ensimmäinen varsinainen ohjelma, jonka tein. Aika vaikea on myös sanoa, mikä oli ensimmäinen naurettava ohjelma. Niitäkin on niin monia.
Edit: HelloWorld ei kuitenkaan ollut ensimmäinen ohjelmani, siitä olen varma.

BadSource [26.10.2004 13:42:04]

#

En muista tuliko ensin Turbo Pascalin "Hello World!" C64:lle vai koulussa Logolla ohjelmoitu piirretty neliö "kilpikonnalla"... Nämä siis joskus vuonna miekka ja kilpi.=)

VbMan [26.10.2004 14:53:43]

#

Eka ohjelma/peli oli yksinkertainen ammuskelu VB:llä.
Sivulta kuvattu peli, jossa piti näpyttää hiirellä örkkejä jotka ilmestyivat ruudulle.

FooBat [27.10.2004 00:37:41]

#

Ensimmäinen ohjelmani taisi olla c64:n komentotulkkiin naputeltu seuraavanlainen koodin pätkä

10 print "olenpa fiksu"
20 goto 10
run

Paljon naurettavampi ohjelma oli kuitenkin ensimmäisen C-kurssin alkuvaiheilla tekemäni star field, jossa jokaisen tähden muuttujat ja liikutus oli copy-paste tyyliin koodattu erikseen. Mistä mä olisin voinut tietää, että C:ssä on taulukoita ja toistorakenteita. Jälkeenpäin hauskin asia tuossa on se, että en saanut ruudulle haluamaani määrää tähtiä, koska 64K:n maksimi koodin pituus tuli täyteen :).

Minä [27.10.2004 12:46:15]

#

Varmasti ainakin suurin osa on aloittanut kuuluisalla Hello World -ohjelmalla. Tuon jälkeen seuraava olikin VB6:lla tehty ohjelma jossa oli vain yksi painike. Sitä painettaessa sen leveys, korkeus ja paikka muuttui :)

Matti Kaijomaa [27.10.2004 16:41:07]

#

Aloitin hello worldilla, sitten muotin mukaan kysyttiin nimeä, ja jne. Ensimmäiset varsinaiset ohjelmat löytyvät täältä, joista lukuvekotin on ensimmäinen:

http://masavista.net/cpp/

efteri [27.10.2004 19:23:07]

#

No maakin teen paljastuksen mun eka peli oli MaxPayne kuten profiilista näkyy nini mää oon jo tekemässä MaxPayne8:ia
[eh eh eh heh hhehheeh]

No ei vaan mun eka ohjelma oli sellanen jossa oli 100 commant buttonii ja jostakin niiistä sammu se ohjelma mistään muualta sitä ei voinut samuttaa paitsi ctr alt + del napimill

joekool [27.10.2004 23:26:33]

#

matopeli, missä mato kasvoi jatkuvasti, eikä mihinkään voinut törmätä. Itse asiassa mitään kerättävääkään ei ollut. Jeee!

maka78 [27.10.2004 23:55:43]

#

Mulla oli eka ohjelma vissiin joku MSX:llä tehty pätkä joka piirsi ympyrän ruudulle (ja kirjasta kopsattu tietenkin)

Commodore 64:lle tein ekan pelin joka oli merkki grafiikalla toteutettu galactic invaders(tosi huono)

Sit SHARP MZ-700:lle tein pari klooni-peliä (merkki grafiikalla) mm. scorched earth ja minebombers... toi minebombers oli siittä hauska et siinä pysty kylvämään monenlaista pommia (kuten alkuperäisessäkin) ja siinä oli mm. sellanen pommi jota pysty kylvään monta ja sit laukasta kaikki kylvetyt pommit yhtäaikaa... no kotvahan siinä meni kun kone tutki merkki kerrallaan koko ruudun ja aina kun osu sellanen merkki(pommi) kohdalle niin sit räjäytti (tyhjens ympäriltä merkkejä tietyn kaavan mukaan).

No tossa noita ihan ekoja.

Oippa [28.10.2004 16:34:10]

#

irc client xD meinaa vb:llä

JoreSoft [29.10.2004 13:26:13]

#

Arvaa jokin luku 1 ja 100 väliltä ?
?80
Liian suuri
?60
Liian pieni
jne... ;)
Sopisi vieläkin ekaksi harjoitusohjelmaksi, kun olen lukenut ongelmatilanteita... =)

petterik [02.11.2004 03:33:20]

#

Piti oikein tosissaan ruveta muistelemaan. Olen nimittäin sen verran vanhempi kuin muut täällä olijat. Armeijassa ollessani vuonna 1982 - (kyllä, silloinkin oli jo elämää ja tietokoneita). Tai oikeastaan ennen armeijaan menoa, olin nähnyt kaverillani Vic20 tietokoneen. Olin kateudesta ihan violetti. Lähetin hänelle armeijasta kortin, johon olin kuvitellut kirjoittavani alkulukuja laskevan basic ohjelman. En ole ihan varma oliko se tosiaan alkulukuja laskeva ohjelma. Se on aika hyvin ensimmäiseksi ohjelmointi yritykseksi ilman tietokonetta. Sen muistan kyllä että lomilla ollessani olin ihmeissäni, kun kaverini sanoi että ohjelmani ei ollut toiminut. En ollut niin läheisissä väleissä luokkakaverin kanssa, että olisin mennyt hänelle koodaamaan. Jouduin odottamaan seuraavaan vuoteen ja kesätyö palkkaan, että sain ostettua Sinclair Spectrum tietokoneen. Ja siitä alkoi kokeilut, yritykset ja erehdykset. En muista mikä olisi ollut ensimmäinen ohjelma. Sen muistan että grafiikkaa se varmasti oli. Olihan mulla hulppeat 16 eri väriä käytössä. Kyllä 16 eri väriä! Ei siis 16 värinen grafiikkatila, vaan muistaakseni se oli nimenomaan niin, että paletti oli 16-värinen. Taidan muistaa väärin? Tarkkuusgrafiikka tilassa 256*127 oli kuitenkin vain kaksi väriä käytettävissä. 16 väriä oli muistaakseni merkki grafiikka -tilassa.

Thomas [04.11.2004 14:10:08]

#

Aivan ensimmäinen ohjelma jonka tein oli valtavan hieno Lettulaskin, ensin syötetään inputboxiin lettuja syövien henkilöiden määrä ja sitten ohjelma laski kuinka paljon aineksia taikinaa varten tarvitaan jotta jokainen lettuja haluava saisi mahansa täyteen. En kylläkään uskaltanut kokeilla onko mittasuhteet oikeassa, mutta onhan se teoriassa kiva tietää paljonko aineksia tarvitaan yhden hengen taikinaan (puhumattakaan tuhannen hengen taikinasta...)

tejeez [04.11.2004 14:19:22]

#

FooBat kirjoitti:

Paljon naurettavampi ohjelma oli kuitenkin ensimmäisen C-kurssin alkuvaiheilla tekemäni star field, jossa jokaisen tähden muuttujat ja liikutus oli copy-paste tyyliin koodattu erikseen. Mistä mä olisin voinut tietää, että C:ssä on taulukoita ja toistorakenteita. Jälkeenpäin hauskin asia tuossa on se, että en saanut ruudulle haluamaani määrää tähtiä, koska 64K:n maksimi koodin pituus tuli täyteen :).

Kantsiiki aina unrollata tolleen ni tulee nopeempi! ;)

sqwiik [04.11.2004 19:21:37]

#

En tarkasti muista mitä leikin QB:llä viime vuosituhannella mutta muistaakseni se oli ristinolla (huikeilla räjähdetehosteilla ilman palettianimaatiota) :P

Saapas [07.11.2004 15:43:43]

#

Minun eka ohjelma oli "NoppaKingi", joka oli jännittävä ja tapahtumarikas toimintapeli, jossa kaksi pelaajaa heittävät noppa ja katsotaan, kumpi saa suuremman luvun ja näin voittaa. Klassikko.

Linkku [07.11.2004 17:33:54]

#

Venäläinen Ruletti http://koti.mbnet.fi/linkku-/venal_ruletti/

nomic [07.11.2004 22:04:27]

#

Otsikko pistää kyllä pahasti silmään, koska lähes jokainen koodari on tehnyt ekana "hello world"-ohjelman. Sitä en listannut itelleni tähän. Mutta sen jälkeen, ensimmäiset taisi olla, joku Random Bsod:in tekijä.
Qb:llä jopa :P
Sininen tausta, valkoista tekstiä, herjas olemattomista asioista, kaikkea omituista. :)
Mutta sitä ennen ehkä, jotain tekstiseikkailuita. :)

Pasikki [14.11.2004 16:31:09]

#

mä tein ohjelman joka jostain napista printtas vaan hymiöitä ruudulle ;P.

mikeful [15.11.2004 12:28:36]

#

Eka ohjelma piirsi viivan 0, 0 - 100, 100. Olin siitä erittäin ylpeä. Taisipa sanoa vielä piip. :)

leftover [16.11.2004 22:39:33]

#

Melkein pistin paremmaksi mikefullia, minun ohjelmasta vain puuttui piip :D

Eli: Vuosi 85, olin 6v ja juuri hikiseen tunsin aakkoset. Koodausalustana Salora Basic. Softa piirsi ruudulle 250 viivaa kallistaen viivoja siten, että lopputulos oli ananas. Kone oli päällä melkein 3 vuorokautta yhtä kyytiä ennen kuin sähkökatko tuli ja pilasi ilon (koodi oli ylhäällä mutta en edes itse saanut omista harakanvarpaistani vielä selvää, ja tallentava media oli ruma sana ellei lompakosta sattunut löytymään 10k markkaa ylimääräistä).

Harmittaa että suutuspäissäni rypistin koodin ja nakkasin roskiin, saattaisi olla ansiokas referenssi portfoliossa :D

Juice [17.11.2004 19:16:11]

#

Jos näitä Hello Worldeja ei lasketa, nuolinäppäimistä liikkuva ympyrä :)

Jyri [19.11.2004 13:04:25]

#

Heh, ei ehkä eka ohjelma, mutta kuitenkin tyhmä, oli Muumit 1.0 Txtseikkailu. Hunompaa ja bukisempaa viritelmää on vaikea tai lähes mahdoton löytää

Nocando [30.11.2004 10:04:50]

#

C64:lla koodailin joskus jotain input "Anna nimesi" -tavaraa jotka tallensin sitten kasetille..

Visual Basicilla "koodasin" huumorimielessä vähän aikaa sitten hello worldin ja käänsin exeksi ja pistin sivuilleni imuroitavaksi.

Olisi pitänyt tehdä vielä tahallinen bugi ja laittaa tekstiksi vaikka "hello wordl".


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta