Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: natti natissa

joekool [22.10.2004 22:30:05]

#

voiko nat-verkon sisällä toimia toinen nat-verkko?

Blaze [22.10.2004 22:36:10]

#

Miksei voisi?

Meitsi [23.10.2004 00:40:57]

#

Toinen kysymys: Mulla on Telewell EA400 Adsl modeemi&4 posttinen kytkin ja sen pitäisi osata luoda natilla "verkko" alleen eli koko systeemi näkyy nettiinpäin yhtenä koneena ja sitten se boksi ohjaa liikenteen oikeille koneille (nat?). Ongelmana on kuitenkin se, että se ei toimi. Mulla on DNA laajakaista. Alunperin kun hommasin netin laitoin vain piuhat kiinni ja boksin päälle-->toimi. Sitten jossainvaiheessa kesäloman alussa lakkasi netti pelaamasta. Vikaa haeskeltiin kissojen ja koirien kanssa ja epäiltiin verkkokorttia ja että olis ukkonen tuhonnut boksin. Ei ollut boksi rikki ja verkkokortti toimi loistavasti.

Loppukesästä sain soitetuksi telewellin tukeen, jossa eräs tyyppi kertoi minulle asetuksia ja minä säädin ne boksiin. Sen jälkeen netti pelasi. Ilmeisesti noissa asetusten muutoksissa otettiin natti pois. Muuttelinmme (sen tuen kanssa) joitain nat:iin ilmeisesti liittyviä asetuksia, jotain dhcp juttua ja jotain virtual circuit juttua. Voisiko joku selventää, mitä tässä nyt oikein muokattiin? Ja nyt, kun minulla ei ole nat (ilmeisesti) päällä niin maksimi koneiden määrä, joita linjaan voi kytkeä on siis dna:n asettama maksimi. Siis jos minulla olisi nat, voisinki kytkeä niin monta konetta kuin tahdon? Miten natin sitten saisi toimimaan, koska olen hommaamassa toista konetta, ja onko siitä mitään hyötyä, jos on vain kaksi konetta. Ja vielä yksi: minulla on koneessani kaksi (integroitua) verkkokorttia. Jos kytken vanhan koneen (a) adsl boksiin (10/100) verkkokortilla joka on vanhassa koneessa ja uuden koneen (b) omalla verkkokortillaan ristiinkytketyllä kaapelilla koneen (a) (10/100/1000) verkkokorttiin, niin miten asetukset pitää rustata, jotta pääsisin nettiin myös koneella b ja voisin siirtää tiedostoja suoraan koneen a ja b välillä.

Kuva:

[Netti]
   x
   x
   x
[adslboksi]
   x
   x
[kone 1 (adsl kiinni hitaammassa kortissa, toinen kone nopeammassa)]
  x
  x
[kone2]

joekool [23.10.2004 03:22:34]

#

Nat-verkon taakse saa vaikka 200 konetta.

Jos koneissa on kummassakin Windowsit, niin niissä löytyy oma ohjelma, missä määritellään koneen paikka verkossa.

Ootko tsekannut jo http://www.easytel.fi/tuotteet/tw_ea400/ea400.shtml ja sieltä löytyvät ohjeet?

ADSL-boksi jakaa DHCP:n avulla IP:t automaattisesti joka koneelle, joten IP-osoitetta ei tarvitse määritellä erikseen tietokoneissa. Tämä tietenkin vaatii sen, että koneessa määritellään ip-osoitteen automaattinen haku DHCP:stä.

Virtual Circuit liittyy jotenkin verkossa olevien laitteiden yhteyksiin. Käsittääkseni se luo jonkinlaisen valmiin reitin, jota sitten käytetään, kun laitteiden välillä on liikennettä.

Eri operaattoreiden asetuksia (dna laajakaista alimpana):
http://www.easytel.fi/kysymyksia_vastauksia/operaattoriasetuksia.htm

Jos ei homma toimi, niin alas kuumotteleen sitä tukijamppaa siellä ;)

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta