Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3D kuvan käsittelyä?!?! WTF!

Sivun loppuun

thekoodaaja [19.10.2004 21:24:43]

#

Siis minä törmäsin joihinkin ihan sikahienoihin 3d animoihin ja kuviin.

Ainoa ongelma on, että minä en osaa tehdä sellaisia ja en ala tekemään notepadilla, mitään 3dtä tarvitsisin jonkun hyvän ilmaisen ohjelman jolla voi tehdä 3d animointia sekä kuvia. Mikä neuvoksi?

tesmu [19.10.2004 21:28:29]

#

moray for windows 3.5 demossa on aika paljon ominaisuuksia mut tarviit myös povray for windowsinki

Metabolix [19.10.2004 21:28:59]

#

Lukaise tämä aihe. Turha tänne on listata tätä kaikkea uudestaan.

nomic [19.10.2004 21:31:57]

#

Blender tai Simply-3D. *heh*
Jos oikeasti haluat hienoja kuvia tehdä, niin haki 3dMax...

Ps. Otsikko pisti negatiiviisesti silmiin...

hunajavohveli [19.10.2004 21:44:12]

#

nomic kirjoitti:

Ps. Otsikko pisti negatiiviisesti silmiin...

Jooh, tuon "?!?! WTF!"-osuuden olisi saanut jättää kokonaan pois.
Mutta luepa tosiaan tuo vanha aihe. Notepadilla muuten ei minun tietääkseni kyllä tehdä 3D-mallinnusta. :)

thekoodaaja [19.10.2004 21:50:40]

#

Voihan sillä tehdä jos osaa.

Metabolix [19.10.2004 21:54:16]

#

Ei kuitenkaan suoraan mihinkään kuvaformaattiin. Kuten kaikki tietävät, 8-bittisestä merkistöstä löytyy monia merkkejä, joita Notepadilla ei voi tallentaa. Tuo on lähes yhtä älytön väite kuin se, että exeä voisi muokata Notepadilla niin, että se toimisi vielä myöhemminkin (notepad tai exe, valitse vapaasti :)

firebug [19.10.2004 21:58:26]

#

Voi Notepadillakin kirjoittaa 3D-malleja, tosin sekin riippuu formaatista. Ainakin ASE- ja Raw-triangle-dataa on sillä mahdollista kirjoittaa(kumpikin ASCII-formaatteja).

Bloody Killer [19.10.2004 22:08:20]

#

Miten se onnistuu notepadilla

Blaze [19.10.2004 22:24:20]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Notepadilla muuten ei minun tietääkseni kyllä tehdä 3D-mallinnusta. :)

Kyllä muuten voi :) POV-Ray:llä

rndprogy [19.10.2004 23:54:51]

#

Onkohan POV-Ray niinkään sellaista kolmedeemallinnusta. Sehän on ray-tracetusta. Vaikka tuleehan siinäkin kolmiuloitteisia kuvia.
Oikeastaan jos voi koordinaatit kirjoittaa niin kyllähän ne sitten voi vaikka notepadilla kirjoittaa.

hunajavohveli [20.10.2004 16:56:53]

#

firebug kirjoitti:

Voi Notepadillakin kirjoittaa 3D-malleja

Joo, 3D-malleja voi tietysti tehdä, mutta sama se, kun joka tapauksessa tarvitsee jonkin ohjelman, jolla voi sitten rendata mallin kuvaksi.

rndprogy kirjoitti:

Sehän on ray-tracetusta.

Minun tietääkseni juuri ray-tracetuksella tulee hienointa jälkeä, ja ellen ihan väärässä ole, niin siihen monet mallinnusohjelmat perustuvat.

rndprogy [20.10.2004 17:28:21]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Minun tietääkseni juuri ray-tracetuksella tulee hienointa jälkeä

Niin minunkin tietääkseni. Mutta luulen myös että 3d-mallinnus ohjelmalla jolla tehdään ensin jotain rautalankamalleja ja sitten rendataan ei tule yhtä hieno jälkeä kuin raytracettamalla. Raytracetushan on juuri sitä varten että saataisiin parempaa jälkeä kuin rautalankamallinnuksesta.

hunajavohveli [20.10.2004 18:03:39]

#

No mutta siis, voihan sitä ensin tehdä rautalankamallin ja sitten raytracettamalla rendata sen kuvaksi. Ainakin Bryce minusta toimii näin. Rautalankamalli sillä ainakin ensin tehdään, ja sitten rendataan.

Gwaur [21.10.2004 02:41:02]

#

Raytracetushan on vaan yksi tapa renderöidä, se ei ole tapa mallintaa tai muuta sellasta. Suomeksi se on säteen jäljitystä (ray = säde, to trace = jäljittää).

Muistaakseni se menee sillai että aina kun piirretään yhtä polygonin pikseliä lasketaan että mihin suuntaan pitää siirtyä jos haluaa mennä kaikka valonlähteitä kohti. Jos matkaa estää joku muu polygoni niin silloin etsitty valonlähde ei luonnollisesti vaikuta siihen pikseliin ja siirrytään seuraavaan. Tämä on huomattavasti nopeampaa kuin miljardien valonsäteiden lähettäminen jokaisesta valonlähteestä, tosin raytracettamista hidastaa ja hankaloittaa jos kuvaan tulee peilejä tai muita heijastavia tai valoa taittavia objekteja kuten juomalaseja (yllätys :).

Ja se, että tuleeko raytracettamalla hienompaa jälkeä kuin jollain muulla tavalla, riippuu kokonaan raytrace-ohjelmasta. POV-Rayta vaan on jaksettu kehittää niin paljon ja kauan että sillä saa vaikka tejeezin nenäkarvan.

Ilmaisista mallinnusohjelmista suosituin, mutta ei läheskään paras on aika varmasti Anim8or. Minullakin on jo scifi-leffaprojekti vauhdissa :o Star Berg, joka on jo irkissä vähän mainetta saanut :)

Oman POV-Ray-työskentelyni lippulaiva (tai joku :P) on kuulalaakeri:
valmis kuva: http://lauko.mine.nu/povray/kuulalaakeri.png
sorsat: http://lauko.mine.nu/povray/kuulalaakeri.pov

tejeez [22.10.2004 22:56:14]

#

Gwaur kirjoitti:

Muistaakseni se menee sillai että aina kun piirretään yhtä polygonin pikseliä

Ei raytracingissa mitään polygoneja välttämättä käytetä vaan ihan suoraan esim. palloja :)

Gwaur [22.10.2004 22:59:45]

#

No joo, riippuu objektista :P

tejeez [22.10.2004 23:01:32]

#

Jooh, sithän on erikseen semmoset polygonijutskat joissa kaikki tehdään polygoneista joita piirrellään. :)

thekoodaaja [30.10.2004 11:48:28]

#

Olisiko kenelläkään tuohon Anim8or:iin pientä valmistä sourcea jossa on vaikka viiva mikä menee eteenpäin ja sitten kuuluu piip?

thekoodaaja [31.10.2004 07:21:30]

#

Gwaur kirjoitti:

Ilmaisista mallinnusohjelmista suosituin, mutta ei läheskään paras on aika varmasti Anim8or. Minullakin on jo scifi-leffaprojekti vauhdissa :o Star Berg, joka on jo irkissä vähän mainetta saanut :)

Voisiko joku kertoa miten tuohon anim8or ohjelmaan saa lisättyä ääniä siis animaatioon?

hunajavohveli [31.10.2004 10:02:46]

#

En ole varma saako sillä edes lisättyä ääniä, mutta ne voi kyllä lisätä valmiiseen animaatioon erillisillä ohjelmilla. Siis, jos tuo anim8or pystyy tekemään animaatioista videotiedostoja, kun en ole siihen juuri perehtynyt.

Gwaur [31.10.2004 10:14:38]

#

thekoodaaja kirjoitti:

Voisiko joku kertoa miten tuohon anim8or ohjelmaan saa lisättyä ääniä siis animaatioon?

Ei sillä voi. Videokompositointiohjelmilla kuten Adobe Premierellä tai Pinnacle Studiolla voi.

peki [31.10.2004 10:44:53]

#

Raytracetuksessa ammutaan säde(määritellään yhdellä yksikkösuuntavektorilla) jokaisen ruudun pikselin läpi.
Seuravaksi tutkitaan, osuuko säde johonkin primitiiviin.
Tekniikan vaikeus on kaavan "keksimisessä" jokaiselle eri primitiiville. Kaavalla testataan, osuuko säde primitiiviin.
Primitiivejä ovat esimerkiksi: pallo, kartio, taso, pyramidi, ellipsoidi jne.
Primtiiivit saadaan usein eri asteiden yhtälöistä.

Jos säde osuu primitiiviin, luodaan uusi säde, joka lähetetään suoraan kohti valonlähdettä. Tämän jälkeen pistekerrotaan tämä ja primitiivin pisteen yksikkönormaali(Saadaan derivoimalla pisteeseen {x, y, z} kaava, joka muodostaa primitiivin). Saatavasta kahden vektorin välisen kulman kosinista lasketaan valoisuus.
Helpoimmillaan valoisuuden laskeminen käy näin: 255 * dot.
Tietysti mukaan kannattaa ottaa phong varjostus.

Varjot toteutetaan tällä samalla säteellä, joka ammutaan kohti valonlähdettä. Tutkitaan vain, kohtaako säde matkallaan kohti valoa muita objekteja. Jos välissä on objekti, kyseinen pikseli on varjossa.

Heijastukset tehdään lähettämällä primitiivin ja akuperäisen säteen törmäyskohdasta uusi säde peilattuna pinnan normaalin suhteen. Taas tutkitaan (Kannattanee tehdä rekursiivisesti ;) ) mihin tämä säde osuu. Ennen tätä on tietysti määritelty syvyys, mihin asti heijastuksia lasketaan.

Läpinäkyvyys ja valon taittuminen hoidetaan kääntämällä alkuperäisen säteen suuntaa taitekertoimen mukaan (muista taittumilaki). Säde täytyy tietysti taivuttaa myös primitiivin toisella puolella, kun se tulee siitä ulos.

Tässä raytracingin lyhyt oppimäärä. ;)
Toivottavasti kaikilla oli hauskaa.

Edit: Tässä on suhteellisen hyvä opas raytracingiin: http://www.mandelbrot-dazibao.com/Raytuto/Raytuto.htm

thekoodaaja [31.10.2004 11:41:14]

#

Millä ohjelmalla saa liättyä siihen animaatioon ääniä pystyykö bryce siihen animaatioon jota ei ole tehty toisella ohjelmalla. Jos pystyy paljon maksaa ja mistä saa?

hunajavohveli [31.10.2004 11:47:54]

#

En tiedä, paljonko maksaa, ja mistä saa. Itse sain sen CD:ltä. :)
Ei sillä minun tietääkseni ääniä pysty lisäämään, vaan joutuu käyttämään toista ohjelmaa. Tuossa kuitenkin jotain, mitä olen sillä tehnyt: http://koodaa.mine.nu/~vohveli/brc.html


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta