www.suomipelit.com:
Sivuston kuukausittainen liikennemäärä on ylittynyt.
Mistäköhän tommonen?
jutti kirjoitti:
Mistäköhän tommonen?
En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta veikkaisin että sivuston kuukausittainen datan siirtomäärä on ylittynyt :P
Pitikö tästäkin tehdä aihe?
jutti kirjoitti:
Mistäköhän tommonen?
Sivuston kuukausittainen liikennemäärä on ylittynyt.
Tosiaan, Suomipelit.comin kuukausittainen sallittu siirtomäärä on 100 gigatavua ja tuo on nyt taas vaihteeksi täyttynyt. :) Kohta pitäisi sivun kuitenkin taas olla ylhäällä. Toivottavasti saamme lähiaikoina kasvatettua jollain tavalla tuota liikennerajaa, kun eihän tämä kovin hauskaa ole...
Raha ratkaisee.
Näinhän se tekee. Tosin tuollainen 100gt/kk paketti kaistaa ei ole varmaankaan sieltä halvimmasta päästä.
Lasketaanko surffaamisen aiheuttama datasiirto tuohon liikennemäärään? Ekaks mä ajattelin vain että sivustolla on surffailtu liikaa. Eikö kyseessä olekin vain sivuston ylläpidon aiheuttama liikenne? Vai eikö palvelin erota kävijän ja ylläpitäjän aiheuttamaa datasiirtoa?
Tottakai siihen lasketaan kaikki surffailut ja imuroinnit.
Jos et ole huomannut, niin Suomipelit pitää pelejä jaossa omalla palvelimellaan. Kun pelejä on paljon niin niitä ladataan paljon -> raja täyttyy nopeasti.
Ooh, aika samanlainen keskustelu ku mun mbnet <3
jutti: Datasiirto lasketaan siis siitä, kun sivuilta ladataan jotain - oli se sitten sivuja tai pelejä. Ongelmahan syntyy lähinnä siitä, että siellä yritetään pitää ladattavissa kattava valikoima sellaisia suomipelejä, joita olisi muuten vaikea saada mistään... Niitä on kertynyt iso läjä ja niiden lataamisesta nopeasti tulee tuo 100 gigaa täyteen (kun kävijöitäkin on kuitenkin niin paljon).
Sivuston ylläpidon aiheuttama liikenne tuskin on tuossa suuressakaan osassa, koska me emme juurikaan pelejä sieltä lataile... Lähinnä lisäilemme - ja ftp-liikennettä ei siis lasketa. :)
Eikös sitä saisi hieman paranneltua siten, että kaikki tiedostot pakattaisiin mahdollisimman tehokkaasti?
Esimerkiksi rar-pakkaus on hieman tehokkaampaa kuin zip. Sillä saa jo hieman pienemmäksi pelejä ja sitä kautta myös kulkevaa dataa. Myös kaikki suurehkot ja suuret pelit kannattaisi ehkäpä poistaa serveriltä ja käyttää jotain mirroreita.
Muakin on toi juttu ihmetyttänyt...
Eka luulin että se liitty mun "porttikieltoon"
Queq kirjoitti:
Eikös sitä saisi hieman paranneltua siten, että kaikki tiedostot pakattaisiin mahdollisimman tehokkaasti?
Joo, mutta tämä ei ole kuitenkaan ratkaisu ongelmaan, koska liikenne ei juuri nykyisestä vähenisi, vaikka pakkaustapa olisi hivenen tehokkaampi. Sen takia ZIP on parempi, että melkein kaikilla on valmiiksi ohjelma, jolla semmoisen paketin voi avata.
Queq kirjoitti:
Myös kaikki suurehkot ja suuret pelit kannattaisi ehkäpä poistaa serveriltä ja käyttää jotain mirroreita.
Pelejä on kerätty juuri sen vuoksi palvelimelle, että silloin linkit toimivat varmasti. Harvinaisia pelejä joutuu toisinaan metsästämään kissojen ja koirien kanssa Internetistä, ja toiselle palvelimelle linkitetty tiedosto voi yllättäen kadota.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Joo, mutta tämä ei ole kuitenkaan ratkaisu ongelmaan, koska liikenne ei juuri nykyisestä vähenisi, vaikka pakkaustapa olisi hivenen tehokkaampi. Sen takia ZIP on parempi, että melkein kaikilla on valmiiksi ohjelma, jolla semmoisen paketin voi avata.
Tein pienen testin äsken. Kansio, missä oli tavaraa 561 kt (574 886 tavua) verran meni ZIP-tiedostona 205 kt (210 604 tavua), kun taas RAR-pakkaus vei "vain" 181 kt (185 916 tavua). Tuolla saadaan jo pienehkö etu.
Ja mikäli kaikki pelit olisivat esimerkiksi RAR-pakkauksena, niin silloin myös tälläiset ohjelmat mitkä RAR:ia osaavat purkaa yleistyisivät.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Pelejä on kerätty juuri sen vuoksi palvelimelle, että silloin linkit toimivat varmasti. Harvinaisia pelejä joutuu toisinaan metsästämään kissojen ja koirien kanssa Internetistä, ja toiselle palvelimelle linkitetty tiedosto voi yllättäen kadota.
Näinhän se on, mutta ei sekään ole kivaa kun ei pääse sivuille sen takia koska suuret pelit ovat kuluttaneet koko upload-data-limitin.
Oletko testannut .ace formaattia?
msdos464 kirjoitti:
Oletko testannut .ace formaattia?
En ole, mitenkä niin? Ellen aivan väärin muista, niin ACE on hyvä pakkamaan tekstiä, mutta muussa pakkauksessa se häviää.
ZIP taas on hyvä melkeinpä kaikessa. Ja mitä tulee RAR-formaattiin, niin se on vielä tehokkaampaa kuin ZIP-pakkaus, mutta se myös vaatii enemmän tehoja prosessorilta (varsinkin vanhalla koneella on aika hidasta yli kymmenen megatavujen pakettien purkaminen tai arkistoiminen).
Jos nyt archive-formaateista ruvetaan derailaamaan niin sanottakoon, että .sbc, .sqx, ja .cab-formaatit ovat lähes aina ne parhaat kompressorit. Joskus .ace tai .rar (tai Linux-puolella yleinen .bz2) ovat marginaalisesti parempia mutta useimmiten eivät.
EDIT: Niin, ja hyvä vertailu. Lyhyesti: SBC kompressoi parhaiten, wanha kunnon ARJ nopeiten.
Queq kirjoitti:
Ja mikäli kaikki pelit olisivat esimerkiksi RAR-pakkauksena, niin silloin myös tälläiset ohjelmat mitkä RAR:ia osaavat purkaa yleistyisivät.
Näinhän sitä toivotaan, mutta ei se näin ole. Ihmiset eivät harmillisesti osaa ottaa asioista itse selvää, ja leimaavat Suomipelitin huonoksi sivustoksi, "koska niiden pelit ei toimi".
Pitääkä nyt muuten sitten odotella kuukauden vaihtumista, vaiko aukeaako sivut mahdollisesti hieman aikaisemmin? :O
Todennäköisesti pitää vain odottaa rauhassa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.