Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mistä inspiraatio?

Sivun loppuun

Aruviel [09.10.2004 11:34:08]

#

Kauhian pitkä postaus. Huvikseni vuodatan ajatuksiani.

Kyselenpä aluksi siis, mistä Te löydätte sen kipinän, joka saa teidät tekemään ohjelmia? Miten hyvin te olette onnistuneet saamaan esimerkiksi jonkin projektin ihan finaaliin asti? Kuinka usein teillä on jäänyt sellainen "ihan Oikea, iso projekti" kesken, ja mihin se on sitten kaatunut? Entäpä olisiko teillä jonkinlaisia vinkkejä, kuinka saada onnistuneesti esimerkiksi peliprojekti loppuun asti; mitä pitäisi varoa ja mitä erityisesti tehdä?

Itsestäni olen huomannut, että välillä on vaikea pysyä keskittyneenä juuri siihen pääprojektiin. Vaikea siis jatkaa tai kehittää sitä edemmäs. Tähän olen huomannut seuraavian asioiden auttavan:

- Pidä aina jonkinlainen taivoite mielessäsi, vielä parempi jos se olisi johonkin ylös kirjattuna. Pyörittele ideaa tuosta tavoitteesta niin kauan, että se tuntuu hyvältä, etkä halua sitä muuttaa.

- Eli suunnittele! Pidä tavoitteet realistisina, sellaisina johon sinä pystyt.

- Itse suunnittelen "tipoittain" eteenpäin. Kun se yksi tärkeä asia on valmis, pitää harkita, mikä asia on seuraavaksi tärkeä ja ajankohtainen ohjelman kehityksen kannalta. Kehitysvauhtia kannattaa pitää yllä koko ajan (ja tässä epäonnistun surkeasti).

Lisäksi olen huomannut, että mitä nopeammin saan jotain toimivaa valmiiksi, eli sellaista, joka aiheuttaa "Vau, sehän toimii nyt!"-reaktion itsessäni, inspiroi aivan valtavasti jatkamaan. Ja valitettavasti olen myös huomannut tuon inspiraation katoavan aivan liian nopeasti, jos sitä ei pyri pitämään hengissä.

hunajavohveli [09.10.2004 11:58:39]

#

No minulla oli pari vuotta sitten ainakin todella iso projekti. Sitten lopahti innostus, taisi kylläkin olla pääsyynä se, että olin koodannut sen alusta alkaen ihan väärin, ja tajusin sen vasta sitten. No nyt olen tässä aloitellut koodaamaan koko pelin moottoria uudestaan, ja se tuntui lähtevän oikein hyvin käyntiin. Eli eiköhän se ole siinä, kun pitää taukoa välissä, niin jaksaa taas koodata, vaikka projekti oliskin jäänyt kesken kauan sitten. Monta pienenpää peliä olen tällä tavalla saanut valmiiksikin.
Edit: Toivon todella, että tuo iso projekti valmistuu vielä joku päivä. Toki siinä rinnalla koodailen välillä muutakin. Esimerkiksi Botmaniaa, ja kaikenlaisia avaruuspelihärvellyksiä. :)

sooda [09.10.2004 12:03:19]

#

Aika tavalla sama juttu sun kanssa, Aruviel.
Yleensä kun aloitan jonkun rojektin niin innostus/kiinnostus pysyy viikon verran ja sitte keksin jotain uutta jonka aloitan :D

Yleensä kaatuu just siihen että keksin uuden projektin. Kun saan sen valmiiksi niin joko alkaa uusi toinen tai palaan vanhaan. Taukoja on kiva pitää. Välillä keskeytyy sen takia että tulee joku vaikea homma eteen. Myöhemmin sitte jaksaa.

Mulla on niin monta keskeneräistä projektia etten jaksa laskeakaan, mutta nyt alla on pääasiassa asm-koodauside ja meseclientti, jotka meinaan todella saada valmiiksi.

Latska [09.10.2004 13:33:37]

#

Minulla on aika isoja ja vähän pienempiä projekteja kymmenkunta. Useimmat tuppaavat tosin jäädä kesken. Onneksi niin ei käynyt Parhaalle projektilleni, joka omasta mielestäni kaipaa vielä pientä hiomista. Jotkut saan ihan käytettävään kuntoon, joskin ötököitä löytyy joukosta. Ja useimmat pikkuprojektit, joilla olen harjoitellut isompia projekteja varten ovat muuttuneet virallisesti isoiksi, koska niistä tuli niin hienoja.

Edit: Keksiikö joku missä järjestyksessä olen lisännyt asioita "parhaaseen projektiini?"

Metabolix [09.10.2004 13:34:30]

#

Itselläni on ollut yksi kunnon projekti, joka jäi kesken. Se oli ensimmäinen iso projektini, ja homma kaatui riittämättömiin taitoihin menujen jälkeen. Opin siitä muutaman WinAPI-funktion lisäksi ohjelmoinnin kannalta varmaankin tärkeimmän säännön: ei pidä kurkottaa liian korkealle.

Projektin kaatuminen voi olla aika kova pala, ja jotkut eivät siitä toivu ollenkaan. Muutamat tuttuni ovat sen takia jättäneet ohjelmoinnin. Minä taas otin itseäni niskasta kiinni ja opettelin C++:n ja siinä ohessa Windows-ohjelmien perusteet. Ymmärsin pikaisesti, mikä esti tekemästä Delphillä hyvää reaaliaikaista peliä. Älköön tämän perusteella luultako, etteivät Delphi ja Pascal pystyisi samaan, kuin C++. Pitää vain tietää, mitä tekee. Nykyisellään osaisin portata kaikki projektini Pascalille kunhan vain saisin silläkin DirectX-moduulit käyttööni.

C/C++:n perusteiden jälkeen aloitin taas peliohjelmoinnin kirjoittamalla ilman ohjeita Tetris-kloonin. Poimin eräästä peliohjelmointioppaasta Bitmap-luokan, jonka pohjalta siinä samalla kehittelin huomattavasti paremman samanlaisen, sekä vastaavan Pcx-luokan. Sittemmin olen siirtänyt grafiikan DirectX:n varaan. Tetris-kloonia voin suositella kaikille aloittelijoille, koska siitä löytyvät kaikki peliohjelmoinnin perusasiat.

Tetriksen jälkeen seuraava varsinainen projekti on tällä hetkellä meneillään. Aluksi tein sitä aika vauhdilla, mutta sitten alkoi koulu ja tuli muita kiireitä. Aina välillä kuitenkin avaan VC++:n ja jatkan projektia muutamaman tunnin kerrallaan, yleensä niin pitkään, että saan jonkin (epä)selvän kokonaisuuden valmiiksi. Kooditiedoston alussa on kommentti, jonka sisälle listaan asioita, jotka pitäisi hoitaa. Sillä pysyy aika hyvin ajatus koossa.

Ideoita on useampiakin, mutta yksimielisellä päätöksellä päätin, että en pidä yllä kuin yhtä varsinaista projektia kerralla. Päivitysvaihe on toki asia erikseen. Tällä hetkellä on siis meneillään harjoitusprojektina pieni räiskintäpeli, jonka jälkeen on vuorossa rooli- tai strategiapeli.

petrinm [09.10.2004 13:44:24]

#

Ohjelmani teen sen mukaan, mitä tarvitsen ja yhdistelen aina valilla ne yhdeksi ohjelmaksi.
Pelejä en ole hirveesti ehtinyt tehdä. Yksi hyvä alku/Pelimoottori oli, mutta lopahti siihen, että peli oli liian raskas ja olisi pitänyt taas aloittaa alusta ja tehdä vielä DirectX:lle.

Blaze [09.10.2004 14:15:00]

#

Metabolix kirjoitti:

Älköön tämän perusteella luultako, etteivät Delphi ja Pascal pystyisi samaan, kuin C++

Älkää myöskään luuko, etteikö VB:llä (+DirectX:llä) saisi kunnon peliä aikaan. Minä todistan sen vielä joskus.

JoreSoft [09.10.2004 15:25:13]

#

Lohkokaavion tekeminen auttaa isoissa projekteissa.
Mitä pienempiin osiin jakaa sitä helpompaa koodin tekeminen on. Jos ohjelman runko toimii lohkokaaviossa koodin hahmottaminen ja paikka on helposti löydettävissä. Näin homma pysyy paremmin hanskassa.

tuomas [09.10.2004 17:15:09]

#

Itselläni suurin ja pisin projekti on ollut eräs räiskintäpeli jota teen kaverini kanssa. Tein aluksi peliä visual basicillä ja bitblt funktioilla mutta koko paska lässähti kasaan kun nopeus ei riittänyt.. Siitä sitten siirryttiin koodamaan DirectX ja VB yhdistelmään ja pelin kehitys jatkui (ja jatkuu edelleen) kovaa vauhtia. Nyt pikkuhiljaa on kuitenkin alkanut taas muodostua nopeus ongelma peliin.. Oma kone pyörittää hyvin mutta vanhemilla tökkii pahasti.. Ratkaisuksi tähän aloin opettelemaan c++:ssan saloja. Tarkoitus olisi saada tehtyä muutamia .dll tiedostoja joilla korvaisin vb:n omat matematiikka funktiot omillani. Tai jos vaan taitoa riittäisi voisi koko pelin portata c++:lle. Peli on ollut vireillä nyt noin yhdeksän kuukauden ajan..
Tuon projektin ohella olen sitten tehnyt muita pienempiä ohjelmia, kun ei sitä yhtä ja samaa aina jaksa koodata.
Aloitan yleensä jonkun uuden pienemmän projektin kun tylsää.
Tällä hetkellä on vireillä ohjelma joka hakee mbnetistä minulle uusimmat uutiset, päivänohjelman ja pelin yms.
Idean tuohon sain kun mietin että mitäköhän ohjelmaa ladattaisiin paljon jos saisin sen mbnetin päivänohjelmaksi.

Metabolix [09.10.2004 17:17:22]

#

Vastaanpa vielä ensimmäiseen kysymykseen:
Perimmäiset syyni ohjelmointiin:
1. Monissa peleissä on jotakin, joka ärsyttää tai josta en pidä, joten haluan tehdä itse paremman.
2. Onnistuminen tuntuu hyvältä. Kun saa ongleman ratkaistua, onnistuu jossakin, mitä ei ole ennen saanut tehtyä tai kun saa ihan muuten vain jotakin hienoa aikaan, saa taas vauhtia muutamaksi hetkeksi.

Käytännössä ensimmäinen kohta pitää jättää toistaiseksi vain tulevaisuuteen, koska taidot eivät vielä riitä täydellisen pelin tekemiseen. Kuitenkin tuo kakkoskohta on aivan riittävän innoittava, ja jos se ei riitä, voin aina ajatella, että kun tämä on valmis, olen taas muutaman sentin lähempänä lopullista tavoitetta.

KimmoKM [09.10.2004 18:02:26]

#

Inspiraatio tulee siitä, että huomaa kykenevänsä toteuttamaan asiaa, jota on aina halunnut tehdä. Suurin projektini on juuri tällainen. Aloitin sen noin 2 vuotta sitten, mutta olen joutunut aloittamaan sen 5 kertaa alusta (Ohjelmasta tuli liian sekava, poistin vahingossa kotihakemistoni, pelini käyttämä pelimoottori uudelleenkirjoitettiin (en ole tehnyt itse pelimoottoria) ja muita syitä en edes muista). Kuten Aruvielilla, projekti on edennyt "tipoittain" eteenpäin.

Kunhan vaan saisin internet-yhteyden syyslomaksi toimimaan, saisin sen luultavasti syysloman aikana sellaiseen kuntoon, että kehtaa pyytää apua (Itse en pysty tekemään kunnolla esim. grafiikoita).

Suuren projektin tekeminen tosin on hyvin väsyttävää, silloin kun pitää tehdä jotain tylsää esim. tuloslista. Tuloslistaan on pysähtynyt yksi ensimmäisistä kunnon peleistäni, matopeli (No, on se ainakin ihan hauska pelata, vaikka olen tainnut tuhota vahingossa senkin). Kehityksen mahdottomuuteen on taas pysähtynyt Hotellibisnes-pelini, johon oli liian vaikea tehdä tekoälyä. QuickBasicilla tekemäni piirto-ohjelman kehitys taas loppui siihen, että tuhosin vahingossa sen lähdekoodit!

jcd3nton [15.10.2004 22:09:31]

#

Päähän vaan hyppii mahtavia ideoita. Mutta kaikki kaatuu sitten, ei koulun jälkeen jaksa enää koodata =(. Vaikea saada mitään valmiiksi... Elikkä muutamia päiviä saatan jotain koodata, hyvällä tuurilla hiukan yli viikon. Mutta se on vaan sellasta että muutama rivi koodia, teetä joumaan, vähäsen koodia, teetä juomaan, musiikki soimaan... En vaan pysty keskittymään. Ja siihen se sitten kaatuu, ei jaksa enää avata koodaussoftaa.

stWasm1.0 [16.10.2004 10:55:52]

#

Aruviel kirjoitti:

Kauhian pitkä postaus. Huvikseni vuodatan ajatuksiani.

Kyselenpä aluksi siis, mistä Te löydätte sen kipinän, joka saa teidät tekemään ohjelmia?

Olen just tekemässä oman Linuxen, mikä saa minut tekemään sitä? En tiedä, se on vain kiinnostavaa.

Aruviel kirjoitti:

Miten hyvin te olette onnistuneet saamaan esimerkiksi jonkin projektin ihan finaaliin asti?

Tämä on ensimmäinen "suuri" projekti, toivon mukaan jaksan tehdä sitä loppuun.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta