Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: xp + linux : kovon osioinnit

rotta [28.09.2004 16:01:21]

#

elikkäs olen nyt pitkästä aikaa asentamassa koneelle linuxia ja rupesin tuumailemaan että miten kannattaisi tehdä kovon osiointi.

eli kovo on 40GB. Ajattelin wintikalle jättää 20GB ja loput kovosta sitten linuxin käyttöön. Linuxista on Mandrake 10 versio.

Onko helpointa lähteä asentamaan mandrakea rinnalle siten, että esim. teen vaikkapa wintikalle c-osion joka on 20GB. Loput kovosta jätän käyttämättä.

Siis, osaako mandrake asennusvaiheessa tehdä tarvittavat osioinnit käyttämättömälle osalle. Muistaakseni kun se tekee useamman kuin yhden osion (swap jne)?
Vai täytyykö alustaa myös tuo jäljellä jäävä osa?

Aruviel [28.09.2004 16:17:15]

#

En näe mitään syytä alustaa sitä. Jätä vain alustamattomaksi. Oudolta tuntuisi, jos Mandrake ei osaisi osioida sitä tyhjää tilaa, kun kilpakumppanit Suse, Fedora ja Debian tähän pystyvät.

Edit: Typos.

Olga [28.09.2004 16:17:59]

#

Voin nyt puhua puutaheinää, mutta muistaakseni Mandrake osasi asennusvaiheessa tehdä nuo osioinnit. Itse tosin tein osioinnit PartitionMagicilla ennen asennusta ja itse asennus sujui näin hieman sutjakammin.

Metabolix [28.09.2004 16:31:41]

#

Mandrake osaa osioida, ja kannattaakin valita "Osioi automaattisesti", jolloin mandrake luo boottiosion, /home -kansiolle osion, ja swap- eli väliaikaisosion.
Toinen vaihtoehto on Mandraken asennuksessa osioida itse, jolloin on syytä muistaa, että (1) Yhden osion liitospiste pitää olla "/", ja (2) kovolle pitää luoda sopiva swap-osio, jonka automaattinen koko on kai 494 MB. Näillä kahdella pärjää, tai sitten voi luoda lisäksi muita, yleensä tuon /home -osion. Käytännön ero on sama kuin Windowsissa (Pelkkä C vai useampi asema?)
Offtopic:
Muista, että vaikka olisi hienoa käyttää root-käyttäjää, niin sitä ei kannata tehdä. Lähes kaikki käyttöoikeudet on mahdollista saada ilmankin, ja Mandrake varoittaa käynnistäessä rootin käytöstä ("Mikään ei estä sinua tuhoamasta konettasi!" :).

Blaze [28.09.2004 16:45:24]

#

rotta kirjoitti:

Onko helpointa lähteä asentamaan mandrakea rinnalle siten, että esim. teen vaikkapa wintikalle c-osion joka on 20GB. Loput kovosta jätän käyttämättä.

Kyllä. Ja ehdottomasti juurikin noin päin (Windows ensin, sitten Linux), sillä Windows ei ota huomioon Linuxin boottimanageria (Lilo/GRUB), mutta Linux osaa ottaa huomioon Windowsin boottimanagerin.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta