Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Erkki final...

Sivun loppuun

sqwiik [22.09.2004 21:18:56]

#

Sain lopultakin päätökseen huikaisevan prosessin, jossa muuntelin datarakenteita ja perusfunktioita enginessä ja sivukirjastossa ERKKId. Muutoksien vuoksi Erkki Saaressa on kärsinyt hämäristä bugeista ja virheistä, joita en itsekään tajunnut ennenkuin muistin että olin muuttanut koodia toisessa päässä :). Ilmoitankin tässä, että esimerkkipeli on päässyt versioon 0.7.2. Uusia ominaisuuksia on lisätty (mm. eri luokilla tasonnousubonukset joka viides tasonnousu) ja korjattu bugi vahingonlaskufunktiossa (ollut alusta asti, löydetty vasta nyt :P). Lopullinen peli on tämän linkin takana, ja julkaisen pelin lähdekoodin ensi viikolla. Silmät siis silloin tarkkana projektifoorumilla...

https://www.ohjelmointiputka.net/erkki_/erkki072.zip

Nyt kun se kaikki (koodi) on tehty, olen aloittanut dokumentaation kirjoittamisen (joka on nyt jo parisataa riviä eikä olla edes neljännesvälissä). Ajattelin kirjoittaa sen siten, että jokaisen funktion toiminta on selostettu lyhyesti ja esimerkillä jos toisellakin. Mutta sitten tuli mieleeni (siis äsken) että kun kirjoitan enginen aikanaan VB:lle, se tarvitsee oman manuaalinsa (vaikka funktiot ovatkin samat) sillä kenttäolio täytyy muotoilla täysin eri tavalla.

Tähän ketjuun voi siis tunkea kommentit pelistä ja ehdotukset siitä, mitä manuskaan kannattaa tunkea ja mikä jättää vähemmälle. Ehdotuksia otetaan vastaan koko sylin leveydeltä (~2m).

Meitsi [23.09.2004 16:10:38]

#

Laita peliin jokin kartta-ruutu josta näkee niinkuin kylät/kaupungit. Siis siitä näkee eri mappien sijainnin toisiinsa nähden.

KimmoKM [23.09.2004 16:37:19]

#

Olen pelannut Erkkiä enemmän tai vähemmän siitä asti kuin se ilmestyi. Koko ajan on vaan parantunut. Erittäin hyvää työtä, kun ottaa huomioon sen, että sitä on tehnyt vain yksi ihminen. Valitettavasti en ole saanut erkki-moottoria kääntymään GNU/Linuxissa (Vai onko sen edes tarkoitus kääntyä muuttamattomana?). Tähän ongelmaan en ole jaksanut kovin hyvin paneutua, koska minulla on menossa eräs suuri peliprojekti. Tässä on sekalaisia ehdotuksia (Niissä näkyy se, että pidän NetHackista.):

  1. Hyviä tavaroita ei löydy kuin kaupasta. Minä pidän siitä, että niitä löytää myös luolastosta.
  2. Kaupassa tavarat ovat lattialla eikä kauppiaan varastossa.
  3. Nälkä, jano ja syöminen. Täytyyhän Erkin syödä.
  4. Oliot jättävät ruumiit, jotka voi syödä.
  5. Loitsut voimallisemmiksi. Minun mielestäni loitsut eivät ole niin hyviä, että niitä kannattaa opetella.
  6. Kääröjen vaikutus tylee välittömästi ja loitsukirjoista saa äärettömästi loitsintakertoja.
  7. Kirotut, siunatut, ruostuneet, mädäntyneet jne. esineet (vaikuttaa esim. iskuun)
  8. Spoilereita. Spoilaantuminen on hauskaa (ainakin minun mielestäni).

Kyllä. Minä tiedän, että Erkki saaressa on vain esimerkkipeli ja siihen ei ole edes tarkoitus lisätä kaikkea mahdollista.

Manuaalista sen verran, että laita siihen hyvät esimerkit kaikesta. Se on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista.

EDIT: Vähän lisää tekstiä ja numerointi tagilla.
EDIT2: Ehdotuksia manuaaliin

sqwiik [23.09.2004 18:23:18]

#

KimmoKM: oudohkoa, ettei se käänny. Engine on kirjoitettu puhtaalla C-kielellä vain standardifunktioita käyttäen (ERKKId on sitten ihan eri asia, se kääntyy vain DOS:ssa), joten sen ainakin luulisi kääntyvän.

Peliehdotuksia en ota oikein paljoa enää vastaan, mutta jos joku tahtoo laajentaa esimerkkipeliä sen jälkeen tungen sen koodin julkiseksi (spoilerit tulevat siinä), niin siit'vaan...

KimmoKM [23.09.2004 18:36:21]

#

# gcc erkki.c -o erkki
In file included from erkki.c:8:
erkki.h:613:19: warning: no newline at end of file
erkki.c: In function `GetItemData':
erkki.c:1130: warning: return makes integer from pointer without a cast
erkki.c: In function `DamageCreature':
erkki.c:1372: warning: passing arg 4 of `CreatureData' makes integer from pointer without a cast
erkki.c:1374: warning: passing arg 4 of `ModifyCreature' makes integer from pointer without a cast
erkki.c: In function `ExHaustCreature':
erkki.c:1386: warning: passing arg 4 of `CreatureData' makes integer from pointer without a cast
erkki.c:1389: warning: passing arg 4 of `ModifyCreature' makes integer from pointer without a cast
erkki.c:2523:2: warning: no newline at end of file
/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.3.2/../../../crt1.o(.text+0x18): In function `_start':
: undefined reference to `main'
collect2: ld returned 1 exit status

Tuollaisia virheitä heittää. Ei kovin paljon siis.

tn [24.09.2004 00:00:44]

#

KimmoKM kirjoitti:

... warning: no newline at end of file

Lisää tiedostojen loppuun ylimääräinen rivinvaihto.

lainaus:

erkki.c:1130: warning: return makes integer from pointer without a cast

Lisää return-sanan ja palautettavan arvon välii (int).

lainaus:

... warning: passing arg 4 of '...' makes integer from pointer without a cast

Lisää samainen (int) neljännen argumentin eteen.

lainaus:

/usr/lib/gcc-lib/i386-redhat-linux/3.3.2/../../../crt1.o(.text+0x18): In function `_start':
: undefined reference to `main'

Puuttuukohan main-funktio tai jotain...?

sqwiik [24.09.2004 08:05:05]

#

*Syvä huokaus*
ERKKI on pelkkä engine; se ei sisällä main-funktiota itsessään. Se (main) täytyy kasata itse toiseen koodiin ja kutsua sieltä käsin engineä. Tällä tavalla pelin kasaaja ei joudu sumplimaan pelin koodirakenteen kanssa. Esimerkkiä voi katsoa koodivinkistä:

https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/24397-cpp-erkki-enginellä-pelin-alku

Ja tuo newline johtunee siitä tosiasiasta, että Linuxissa ja Windowsissa (ja Unixissa) on erilaiset rivinvaihtomerkinnät (\n != \n\r)...

KimmoKM [24.09.2004 15:20:52]

#

Kiitos. Nyt toimii.

KimmoKM [27.09.2004 18:13:57]

#

- Näyttää siltä, että edelleenkin pelissä on jäljellä rahabugi (ei voi ostaa varusteita vaikka olisi rahaa)
- Kun lataa pelin, elo ja mana(?) ovat 0.

sqwiik [28.09.2004 08:21:43]

#

Hyps... Koska netti oli toissapäivänä jumissa, en kyennyt päivittämään korjattua versiota ja sen jälkeen unohdin koo asian. *Häpeää* Yritän saada päivitettyä tänä päivänä, jos henki on armollinen ja netti toimii.

dungeon86 [28.09.2004 14:22:40]

#

millä työkaluilla ja missä ympäristössä olet koodannut tämän mahtavan ropen?

sqwiik [29.09.2004 08:39:12]

#

DJGPP-kääntäjällä ja Go32-kirjastolla (josta otin pikselinpiirron kuvaruutuun). Työkaluna on ollut oma ERKKI-roolipeliengine (+omat laajennukset, ERKKIm ja ERKKId).

En kykene päivittämään peliä toimivaksi nyt, koska kotona nettiyhteys on poikki ja tiedonsiirto wanhaan tapaan levykkeellä epäonnistui (kaikki 3 zippiä lukukelvottomia). Olen lisännyt peliin yhteensä 1+1+1+1+5+4+4+5 = 22 uutta asiaa (artifakteja, paikkoja, esineitä). Yritän huomenna uudelleen paremmalla levykkeellä (kun ei ole polttavaa CD-asemaakaan... nyyh).

Sose [29.09.2004 09:35:50]

#

Kirjoitin valittelun bugista Erkin projektialueelle. Lisäyksenä vielä että nyt kun alkuvalikossa valitsen "Lataa" niin peli jumittuu kyseiseen kohtaan täysin.

sqwiik [29.09.2004 13:07:23]

#

Mielenkiintoinen tapahtuma... tallennukseen en ole puuttunut viime aikoina lainkaan, joten sen ei pitäisi bugata. Tutustun koodiin uudelleen ja ratkaisen ongelman (toivottavasti). Huomenna totuuden hetki...
Kysymys - mikä oli käyttis? Erkki Saaressa ei tunnetusti tykkää win XP:n perus-dos-emulaattorista.

rndprogy [29.09.2004 13:24:03]

#

Ei vai?? Miksi minulla sitten toimii vaikka minulla winXP ja ihan perus-dos-emulaattori?

Sose [29.09.2004 18:00:37]

#

sqwiik kirjoitti:

Kysymys - mikä oli käyttis? Erkki Saaressa ei tunnetusti tykkää win XP:n perus-dos-emulaattorista.

Käyttöjärjestelmänä on Windows 98 SE (Second Edition).

Edit: lainaus-tagit kuntoon

sqwiik [30.09.2004 08:01:25]

#

Sainpas sen internettiin. Tarjoillaan kuumana, olkaa hyvät...

Erkki Saaressa 0.8.0

Sose - se virhe kummastuttaa toden teolla. Itselläni tallennus + lataus toimii moitteetta. Plus lataajat, poistakaa manuaaliseti topten.txt jos se on sekaisin. Uuden version pistelista toimii lopultakin (buffer overrun, no more...)

Sose [01.10.2004 21:12:18]

#

Latasin jopa uuden version Erkistä, ja pelasin taasen jonkun aikaa, kunnes tallensin pelini ja lopetin. Tulin takaisin parin tunnin kuluttua ja yritin ladata peliäni, samanlainen virhe-ilmoitus!

En todellakaan tiedä että mistä tämä johtuu, toivottavasti joku keksii tähän ratkaisun, koska muuten saattaa pelailuni jäädä hieman vähemmälle. En nimittäin mielelläni pelaa kovin pitkiä aikoja yhteen pötköön, vaan pidän taukoja aina välillä.

Grey [03.10.2004 20:06:02]

#

Sqwiik, vieläkö se mailisi on olemassa, kun en saa sinuun yhteyttä? Olisi hieman kiireistä ja yllättävääkin asiaa..

-Grey-

sqwiik [04.10.2004 08:23:03]

#

Päivitin Erkki Saaressa versioon 0.8.1 (korjattu bugi esineiden pudottelussa ja tallennuksessa).
Sose, löysin virheen syyn. Katsos muutin enginen CREATURESTACK:n datan dynaamiseksi, mutta tallensin kuin suoran muuttujan -> pahoja muistivirheitä. Se on nyt korjattu. Paikallisten betatestaajieni painostuksesta -auh- en julkaise itse pelin (E. Saaressa) lähdekoodia, mutta ilmeisesti laajennan koodiesimerkkiäni (linkki jossain yllä).

Grey - sama spostiosoite on edelleen toiminnassa, takorpel@cc.joensuu.fi

Päivitän esim.pelin jahka saan käsiini tänään paremman verkkoyhteyden (tällä koneella a:-asema ei toimi).

sqwiik [04.10.2004 12:09:06]

#

Muokkausaika ummessa... noh, tässä latausosoite. Versio on nyt 0.8.1, lisätty vastustajille erikoiskykyjä ja muutama uusi esine.
Erkki Saaressa 0.8.1

Enginen on päässyt betaversioon 0.7.5 (koekäytössä).

sqwiik [06.10.2004 08:10:33]

#

Korjasin useita bugeja (joista useimpia ei ollut edes löydetty). Lisäksi lisätty muutama uusi paikka. Lisään seuraavaksi hieman enemmän vihjeitä + nPC_hahmoja (testatakseni muutamaa ERKKIm-kirjaston funktiota).

Erkki Saaressa 0.8.1.a

hunajavohveli [06.10.2004 12:02:43]

#

The requested URL /erkki_/erkki081.zip was not found on this server.

sqwiik [06.10.2004 12:29:56]

#

Muokkausaika sitten ummessa. Seuraava toimii.
Erkki Saaressa 0.8.1.a

sqwiik [07.10.2004 08:13:14]

#

Päivitin peliä hieman lisää. Lisäsin 2 tehtävää, 3 NPC:tä, 1 paikan (melko vaikean) ja mutkistin pelin loppuratkaisua.
Lisäksi engine on saanut hieman parempia algoritmeja (optimoitu yms). Koettakaa, jos seuraavasta löytyy bugeja tai vastaavia:
Erkki Saaressa 0.8.2

sqwiik [11.10.2004 08:57:03]

#

Päivitin peliä näin viikonlopun kunniaksi. Uskoisin löytäneeni virheen joka aiheutti KimmoKM:n löytämät oudot juomat. Ovatko muut saaneet eteensä juomia, joilla on outoja nimiä tms? Ja koskeeko tämä vain juomia, vai onko muista esineistä löytynyt vastaavia muutoksia? Olisin iloinen jos KimmoKM vastaisi tähän viestiketjuun.

Erkki Saaressa 0.8.3

Virheet ym tähän viestiketjuun, kiitos. Jos peli kaatuu ensimmäisellä kerralla (win 2t, xp) kyseessä on konfigurointitiedoston luonti. Älkää siis välittäkö siitä, syitä etsitään (peli käynnistyy normaalisti seuraavalla kerralla).

KimmoKM [11.10.2004 10:31:57]

#

Löysin taas juoman jolla ei ole nimeä. Se oli kauppiaalla ja maksoi 6754 kultarahaa. Teho on 5%.

Edit: Ja vielä käärön jonka nimi on "(null)".
Edit2: Kauppias tarjoaa null-kääröstä 427224! <--Ei sentään 427224! (Joka on aika paljon) vaan huutomerkki on siinä osoittamassa ihmetystäni.
Edit3: Nyt kykenin ostamaan rubiinin (muuten en ole sitä ikinä ennen saanut). Kauppiaalta en vaan saa ruskeaa mönjää (tai juomaa josta hän puhuu).
Edit4: Mitäh! Puolustuksen käärö, joka on juoma.

sqwiik [11.10.2004 13:07:51]

#

Toistan vielä: selitä seikkaperäisemmin. Milloin, mistä? Luola, maasto? Viholliselta, maasta, kauppiaalta? En voi auttaa ennemmin.

KimmoKM [11.10.2004 13:22:18]

#

Olen löytänyt omituisia juomia (ja käärön) kauppiaalta (Diamaran) ja maasta luolassa, ehkä myös luolassa olion pudottamana. Maastosta en ole ikinä löytänyt niitä.

sqwiik [12.10.2004 09:03:58]

#

Korjasin ainakin kauppiaan tehtävän. Nyt sen voi suorittaa loppuun. Luulen saaneeni myös esinebugin kuntoon.

Korjattu versio: https://www.ohjelmointiputka.net/erkki_/erkki083.zip

sqwiik [14.10.2004 08:07:19]

#

Versio 0.8.4 ulkona. Korjasin muutamia enginepäivityksestä selvinneitä bugeja (heittoaseet, nuolet, juomat), jotka johtuivat pääolioluokkien modaamisen mahdollisuuden poistumisesta funktioista CreatureData ja ModifyCreature. Lisäksi luokilla on nyt omat erikoiskykynsä ja leveluppia on muuteltu (kts. projektisivu).

Erkki Saaressa 0.8.4

sqwiik [19.10.2004 12:13:09]

#

Ja vielä ennenkuin tämä aihe menee kuukauden vanhaksi, julkaistaan täällä yleiseen tietoon 0.9.0-versiosta:

Erkki Saaressa 0.9.0

Mitä uutta?
* Uusi varusteluokka: kengät (testimielessä)
* Uusia vastustajia (lista readme.txt:ssä)
* Muutama NPC ja paikka lisää
* Helpotettu muurahaispesän tehtävää hieman
* Vaikeutettu rosvokauppiaan tehtävää
* Uusia kirjoja ja kääröjä
* Uraani ei ole hauska materiaali
* Lisää luokkakykyjä
* Uusia tapoja kuolla oudosti...
* Minä itse pelissä mukana (Stats: HP 5600 M 3000 V 100 Kr 100 Mg 100)
* Kirjasto (betavaiheessa, Dimarassa)

sqwiik [21.10.2004 11:06:40]

#

Koska päivä on kaunis, julkistan 0.9.0:n korjausversion (muutama bugi päiviltä, uusia varmasti siinnyt).

Erkki (Yhä) Saaressa 0.9.1

Lisätty halpahalliartifakteja.<br>
Nyt myös loitsuilla tapetut örvät pudottavat tavaraa (kuin myös kauaskantoisilla aseilla tapetut). Taikasauvoilla surmatut EIVÄT pudota tavaraa.<br>
AI on kirjoitettu kokonaan uusiksi, joten se saattaa bugittaa.<br>
Muutama uusi perusesine (kääröt tms).<br>
Vastustajilla UUSIA ja IHMEELLISIÄ erikoiskykyjä, lukekaa readme.txt.

sqwiik [05.11.2004 18:18:49]

#

Otsikko alkaa olla pahasti hakoteillä... final versio alkaa olla saavuttamaton unelma... -_-

Mutta asiaan. Koska en halua kuormittaa putkaa enää uusilla Erkki-aiheisilla threadeilla, nostetaan uusin takaisin henkiin bittikalmistosta.

Eli, haluan tietoa siitä moniko haluaa E.Saaressa-peliin slottitallennuksen ts. eli useampia pelejä yht'aikaa käynnissä? Paikalliset betatestaajat painostavat sellaisen päälle jotta pelistä tulisi käyttäjäystävällisempi...

Toinen - kuinka moni oikeasti haluaa esimerkkipelin, Erkki Saaressa, lähdekoodin tulevan julkiseksi? Mielelläni tätä en tekisi (jääköön peliin edes muutama salaisuus), mutta jos ääniä kertyy yli asettamani ääriarvon yli niin julkaisen sen (valmiin pelin jälkeen, hehee).

Kolmas - kuinka laajalti manuskassa olisi oltava kuvausta tietystä funktiosta? Ellei sitten joku minua innokkaampi ala kasaamaan sitä... Omasta mielestäni ainakin olen kommentoinut enginen koodit niin, että niiden käyttötarkoitus selviää ilman kummoista veikkailua.

[VB AREA]
Olen tässä myös miettinyt, että kääntäisin enginen DLL:ksi, mutta sitten saattaa tulla ongelmaa VB/QB:n kanssa (kaikki enginen rakenteet sisältävät osoittimia). Vai pystyikö VB(tai QB):ssä määrittelemään dynaamisia taulukoita rakenteiden sisään?
[/VB AREA]

KimmoKM [05.11.2004 18:24:24]

#

lainaus:

Eli, haluan tietoa siitä moniko haluaa E.Saaressa-peliin slottitallennuksen ts. eli useampia pelejä yht'aikaa käynnissä? Paikalliset betatestaajat painostavat sellaisen päälle jotta pelistä tulisi käyttäjäystävällisempi...

Minä ainakin tahtoisin tuollaisen. Olisi hyvin hyödyllinen.

lainaus:

Toinen - kuinka moni oikeasti haluaa esimerkkipelin, Erkki Saaressa, lähdekoodin tulevan julkiseksi? Mielelläni tätä en tekisi (jääköön peliin edes muutama salaisuus), mutta jos ääniä kertyy yli asettamani ääriarvon yli niin julkaisen sen (valmiin pelin jälkeen, hehee).

Minä ainakin tahdon.NetHackissä spoilerit ja lähdekoodin julkisuus tekevät pelaamisesta vaan mielenkiintoisempaa (Eli salaisuudet eivät tee ainakaan minusta pelistä mielenkiinnottomampaa, päinvastoin).

lainaus:

Kolmas - kuinka laajalti manuskassa olisi oltava kuvausta tietystä funktiosta? Ellei sitten joku minua innokkaampi ala kasaamaan sitä... Omasta mielestäni ainakin olen kommentoinut enginen koodit niin, että niiden käyttötarkoitus selviää ilman kummoista veikkailua.

Koodin kommentointi riittää aika hyvin. Mutta jokaisesta funktiosta pitäisi olla esimerkki ja jonkin verran kuvausta.

Edit: Erkki saaressa-peliä voisi helpottaa jollain lailla. Se on vähän liian vaikea. Sitä pitäisi helpottaa. NetHackin läpipääsykin alkaa tuntua valtavan helpolta Erkin rinnalla.

sqwiik [05.11.2004 18:59:07]

#

KimmoKM:
Yksinkertainen kysymys: mikä pelistä tekee liian vaikean? Liian nopea vastustajien regeneraatio? Aseiden epäterävyys? Panssareiden ohukaisuus? Loitsujen alitehokkuus? Juomien myrkyllisyys? Kääröjen hämärät tekstit? Vastustajien liian suuret muskelit? Vai (pelottavin kaikista) säteily? Vai jokin muu?

Makeuu:
Kiitoksia kommentista :)

KimmoKM [05.11.2004 19:12:11]

#

lainaus:

KimmoKM:
Yksinkertainen kysymys: mikä pelistä tekee liian vaikean? Liian nopea vastustajien regeneraatio? Aseiden epäterävyys? Panssareiden ohukaisuus? Loitsujen alitehokkuus? Juomien myrkyllisyys? Kääröjen hämärät tekstit? Vastustajien liian suuret muskelit? Vai (pelottavin kaikista) säteily? Vai jokin muu?

Useat asiat. Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että NetHack on helpompi. Vaikeita asioita todella ovat aseiden epäterävyys, panssareiden ohukaisuus (Kerran sain Puolustajan, eikä sekään suojannut kunnolla), omien loitsujen alitehoisuus ja vihollisten pahat loitsut (Esim. lich ja muinainen golem==AARGH!), vastustajien liian suuret muskelit ja säteily. Juomien myrkyllisyys ei ole paha. Ja kääröjen hämärät tekstit ovat vain hauskoja...

Vähän helpotusta ja Erkki on lähes NetHackin tasolla (joka on minulta melkein suurin mahdollinen kehu pelille).

Gwaur [05.11.2004 19:16:58]

#

sqwiik kirjoitti:

Erkki (Yhä) Saaressa 0.9.1

The requested URL /erkki_/erkki091.zip was not found on this server.

Ja täällä ei rivinvaihtoja varten tarvitse pistää <br>-tagia, kyllä foorumi hoitaa rivinvaihdot itse :)
edit: typo pitää->pistää

sqwiik [05.11.2004 19:44:47]

#

Gwaur - tuo linkki on vanhentunut, uusin versio on 0.9.5.1.c (ladattavissa projektisivulta). Laitan linkin nyt vielä helpotukseksi:
Erkki Saaressa 0.9.5.1.c

sqwiik [06.11.2004 20:00:35]

#

Ja jälleen uutta...

Versiossa 0.9.6 mukaan on tarttunut useamman tallennuksen mahdollisuus. Nimi annetaan 1. tallennuskerralla pelissä. Kerrallaan pelejä voi olla kesken 10 kpl (tai enemmän, mutta latauksessa voi valita vain 10 akkoosellisesti ensimmäistä). Mukana myös modattu expasysteemi (korkeammantasoinen Erkki repii enemmän kokemusta olioista (tasolla 30 erkki saisi pärvelöistä jopa 8 pp kokemusta, 5:n sijaan)). Hauskoja pelihetkiä.

Erkki Saaressa 0.9.6

Koska koodinhamuajia ei ollut asettamani määrän verran, se jää vielä julkistamatta.

sqwiik [07.11.2004 11:25:06]

#

Päivitin indeksimokan pois (ainakin itse olen varma siitä, 4 tunnin testauksen jälkeen eli kenttään-pois-toiseen_paikkaan-tallennus-lataus-kenttiin jne).
Lisäksi pelissä on nyt uusia panssareita ja aseita joilla leikkiä.

Erkki Saaressa 0.9.6.a

Kommentteja voi heittää tähän tai porjektin threadiin.

sqwiik [08.11.2004 19:22:37]

#

Yritän saada tällä viikolla Erkki Saaressa-pelin versioon 1.0.0, ja nyt on jo hyvällä mallilla. Peliin on seuraavassa päivityksessä tulossa seuraavat lisäykset/muutokset:
* Rad-palkki ei näy ennenkuin on saanut säteilysairauden.
* useita absurdeja bonustehtäviä
* Muutama juoma, käärö ja esine lisää
* Golemhenge, Urano City ja pari muuta paikkaa aktivoidaan
* Esineiden yleinen heittomahdollisuus (perustuen enginen heittofunktioon)
* Pari loitsua lisää (aluevaikutteisia)
* Muutama uusi NPC ja vastustaja
* Pilkunviilausta muutamaan lisätehtävään
* Lisää luokkakykyjä (mm. Perusjätkällä kirouksen poisto).

KimmoKM [08.11.2004 19:43:28]

#

lainaus:

Yritän saada tällä viikolla Erkki Saaressa-pelin versioon 1.0.0, ja nyt on jo hyvällä mallilla.

Ainakin minun mielestäni 1.0 tarkoittaa sitä, että peli on hyvin vakaa. Näin ollen minä suosittelisin, että peliä pidetään 1.0pre-vaiheessa pitkään, niin että mahdolliset bugit havaitaan paremmin (Tarkoitan siis julkista beta-testiä, enkä muutamien ihmisten testattavissa olevaa versiota). Tarkoitukseni ei silti ole pakottaa.

Projektisivulla vastasit ehdotukseeni spoileriaan kaipaavasta KimmoKM-hahmosta näin:

lainaus:

Voisin vaikka tunkeakin, mutta en vielä 0.9.X-versioon.

1.0 ei ainakaan ole 0.9x-versio. Mikäli sellaisen lisäät, minä haluaisin olevani Diamarassa (metsässä en ainakaan halua olla, enkä missään Urano Cityssä).

lainaus:

Lisää luokkakykyjä (mm. Perusjätkällä kirouksen poisto).

Voisiko jokaisella hahmoluokalla olla heti alussa joku erikoiskyky (ei tietenkään kovin hyvä, mutta hyödyllinen)? Sellainen korostaisi hahmoluokkien eroja.

sqwiik [08.11.2004 20:39:35]

#

Tällä hetkellä versio 0.9.8 (testauksessa) on vakaa. Ainoa vaivaava bugi on alkukuvan kaatuminen Win2000-ympäristössä (ohitettavissa SX-parametrilla), mutta joka ei esiinny Win XP/98-ympäristössä.

Julkinen betaushan on koko ajana ollut päällä :P

KimmoKM: päätin jo viime viikolla minne tungen sinut (en Dimaraan, koska siellä on muutenkin jo liikaa porukkaa).

sqwiik [11.11.2004 21:08:56]

#

Erkki Saaressa 1.0.0.beta olisi saattanut tulla viikonloppuna ellen lähtisi kotiin länsi-Suomeen isänpäivän ajaksi :)

Sen sijaan, kirjoitan tässä nyt mitä on tullut jo lisättyä ja mitä on tulossa.

Tähän mennessä tungettu:
* Joka luokalla 4 erikoiskykyä, saavutetaan tasoilla 0, 10, 20 ja 30. 0-kyky on vain eräänlainen avustin vailla sen kummempaa hyötyä :/
* Pelin kannalta viimeinen tärkeä paikka
* Uusia esineitä ja artifakteja
* Sisäänrakennettuja bonuspelejä 2 kpl
* Uusi lähteen ratkaisu (EI M. Miekan lähde :P)
* Toimii suoraan Win-ympäristössä niiden omilla DOS-tulkeilla (XP:ssäkin ilman DosBoxia)
* Huijausmahdollisuus kenttiä swappaamalla estetty täysin (indeksit)
* Lisää esineiden sisäisiä compoja
* Vastustajien AI:ta paranneltu (eivät enää niin typeriä)
* Säteily on kavala asia :P
* Uusittu kentänpiirto -> ei välky enää kun näkökenttä piirretään
* Ja monta muuta asiaa joita en muista...

Tulossa ainakin:
* Salapaikkoja joissa on kiva käydä
* Vielä enemmän esineitä
* Vastustajia + erikoiskykyjä
* 3 Velhon lopullinen välienselvittely :) (vapaaehtoinen, onneksi)
* Kenties jopa manuaali ERKKI-engineen käyttöön.

sqwiik [18.11.2004 21:38:48]

#

Muahaha... tuskin koskaan minulla on ollut niin hauskaa kuin tänään >D

Laitoin Erkki Saaressa-peliin olioiden potkimisen ja olen tämän päivän potkinut pärvelöitä seiniin... Raukat kuolevat kuin kypsät tomaatit jos Erkki on tarpeeksi vahva :D

Ja tästä taas johtui mieleeni termi pärvelöpallo, jonka aion lisätä peliin mukaan salakenttänä. Tästä mielipiteitä?

(Älkää arvostelko kovasti tätä viestiä. Takana on pannullinen kahvia ja toinen vahvaa teetä alle 6 tuntiin)

KimmoKM [18.11.2004 22:43:50]

#

lainaus:

Ja tästä taas johtui mieleeni termi pärvelöpallo, jonka aion lisätä peliin mukaan salakenttänä. Tästä mielipiteitä?

Kuulostaa todella jännittävältä.

Latska [18.11.2004 22:49:38]

#

Hmm... Tossa pelissä on vielä jotakin hämärää...
Olisi järkevää, että tallennukseen voisi palata geim ouvverin jälkeen.
Pitääkö muuten kaivoksen putsauksen jälkeen puhua vanhimmalle.
Ja ostin kauppiaalta uraanipanssarin, kiersin kaupungin ympäri ja tulin takaisin ilman säteilyn oireita.

Pärvelöpallo olisi tosi jännää...

sqwiik [18.11.2004 23:03:48]

#

Kun kuolee, niin tallennus poistetaan - ominaisuus jonka otaksuin ADOM-nimisestä Roguetyyppisestä RPG:stä. Kun kaivos on putsattu, niin palkkion saadakseen pitää jutella kylänvanhimmalle. Jotta uraanin vaikutus näkyisi, sitä pitää kantaa mukanaan melko pitkän aikaa.

Grey [19.11.2004 13:01:26]

#

Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä täytyy tehdä että saa itsensä Erkkiin mukaan (:-D )? Okei, olen kyllä sitä vähäsen pelannut (enkä kertaakaan tullut sen tunnin aikana yhtään bugia taikka kuolemaa, siis itselleni). Niin, kiireisenä en paljoa ehdi pelailemaan, kun on muuan omakin projekti menossa ;-)

-Grey-

sqwiik [19.11.2004 15:36:23]

#

Pääasiallisena kriteerinä voisi arvella olevan kyseenalainen kunnia tuntea minut henkilökohtaisesti :D tai sitten että on ollut mukana aktiivisesti Erkki Saaressa-pelin teossa alusta lähtien (KimmoKM). Tällä hetkellä Saari alkaa olla jo melko täynnä porukkaa, joten taidan hieman rajoittaa :)

sqwiik [20.11.2004 23:12:46]

#

Löysin lopulta spontaanin indeksivirheen sijainnin :) Se tulee väistämättä tapahtumaan versiossa 0.9.6.a, mikäli tallentaa pääkartalla missään pelin vaiheessa. Tämä tulee olemaan korjattu pelin versioon 1.0.0.

Latska [20.11.2004 23:18:12]

#

No hö! Olisit aikaisemmin sanonut. Menetit 50 pistettä tuon takia.. :(

sqwiik [20.11.2004 23:22:21]

#

Mainitsin tuon heti kun sen löysin :) Ja siitä on keskusteltu runsaasti projektisivulla, joten katso sieltä runsaat yksityiskohdat tästä häpeällisestä virheestäni.

https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/23047-erkki

sqwiik [23.11.2004 20:04:52]

#

Gallup (jälleen kerran):
Paikalliset betatestaajani ovat inisseet suureen ääneen jotta pelissä pitäisi olla oppimislista ts. lista esineistä joiden tiedot Erkki on oppinut. Omasta mielestäni tämä muistaminen pitäisi jättää pelaajan harteille: onko niin hankalaa muistaa minkäkin käärön ja juoman vaikutus (vihreä, punainen, sininen käärö / valkea, punainen, sininen juoma)? varsinkin kun osa on jo nimetty (hävityksen käärö, parannuksen juoma). Mitä mieltä te (Erkkiä pelailleet) olette? Oppimislista vai ei?

Ja lisäksi: puiden istuttamisella on tarkoitus...

KimmoKM [23.11.2004 20:17:06]

#

lainaus:

Ja lisäksi: puiden istuttamisella on tarkoitus...

Puiden istuttaminen voi kutsua paikalle jotakin. Mutta miten puiden istuttaminen tapahtuu?

En oikein kannata esineiden oppimislistaa, mutta esim. jokaisesta juomasta ja kääröstä jolla ei ole kuvaavaa nimeä, pitäisi minun mielestäni tulla käytettäessä sitäkin kuvaavampi viesti (esim. Kun luet Kaol-riimun käärön, huomaat kykeneväsi loitsimaan salaman).

sqwiik [23.11.2004 20:25:56]

#

Puiden istutus? Ryyppää LSD:tä kunnes saat tietää... (harvinainen viesti - mutta puiden istutuksella saa eritt. hankalan bonustehtävän)

sqwiik [26.11.2004 18:44:54]

#

OK... oppimislistan tilalle tulee lista tehtävistä, jotka ovat kesken.

Tällä hetkellä näyttää siltä että testiversio lähtisi sisäisille betatestaajille huomenna.

Viime hetken ideoita kenelläkään?

Grey [26.11.2004 19:02:56]

#

Joku outoja tavaroita myyjä hyyppä (esim. outoja juomia, kuten batterya, cokista, redbullia :-D ), taikka muuten vain jotain utopisia tavaroita. Eikä tietenkään koskaan tiedä mitä saa siltä, tai, noh, uniikkeja ei tietenkään saa, mutta jotain outoa kummiskin..

-Grey-

KimmoKM [26.11.2004 19:35:05]

#

lainaus:

Viime hetken ideoita kenelläkään?

- Regeneraatio-kyky (Jossain vanhassa QB-erkissä oli sellainen)
- Wizard-mode, kuten NetHack:issä ja Angbandissa (eli voi toivoa tavaroita, näyttää koko kentän, tulee kuolemattomaksi...)
- Ohje-toiminnolla näkee nyt vain komennot. Parempi olisi, jos se avaisi readme.txt:n ja näyttäisi sen.

sqwiik [26.11.2004 19:40:00]

#

KimmoKM - regeneraatio on tässäkin versiossa.
Kaikenlaiset huijausmahdollisuudet nostavat (ainakin minulla) pahan maun suuhun...
Ohjetta voisi hieman muuttaa, kyllä - mutta entä jos on vaihtanut näppäimiä? readme.txt ei päivity käyttäjän valintojen pohjalta :/

tuomas [26.11.2004 19:45:36]

#

Joku erittäin harvoin vastaan tuleva tyyppi jota ei piäksä pirukaan :) Ja sitten vastakkaisesti joku joka on suuri hyväntekijä ja kertoo jotain hyödyllistä / antaa jotain hyödyllistä / tekee jotain muuta muksaa.

sqwiik [26.11.2004 19:54:02]

#

Harvoin vastaan tuleva, ilkeä hahmo on jo... Ottelin itse sitä vastaan tason 25 hahmolla, ja mokoma tappoi minut näyttävästi tulipallosarjalla, jota seurasi 5 LichLordia (lifesteal - ryys ryys, elot miltei nollissa) ja sitten vielä lopuksi pari happoammusta ja aseen tuhoaminen... Sen jälkeen ei ollut enää toivoakaan.

Ja kyseessä on Niko :)

KimmoKM [26.11.2004 19:59:57]

#

lainaus:

KimmoKM - regeneraatio on tässäkin versiossa.

Tarkoitan sellaista kykyä (kuten karskius, näkökyky, voima, magia, tarkkuus, lukutaito), että regeneraatio tulisi useammin tai parantaisi enemmän.

lainaus:

Kaikenlaiset huijausmahdollisuudet nostavat (ainakin minulla) pahan maun suuhun...

Minun mielestäni huijausmahdollisuudet tekevät pelin opettelusta helpompaa. Mutta varsinainen pelaaminen ei niillä ole enää mielenkiintoista. Mutta testaamisessa sellainen on hyödyllinen.

lainaus:

Ohjetta voisi hieman muuttaa, kyllä - mutta entä jos on vaihtanut näppäimiä? readme.txt ei päivity käyttäjän valintojen pohjalta :/

Jospa se tulostaisi näppäimet kuten nytkin ja sitten niiden lisäksi readmen kaltaisin ohjeen (siis ei tiedostosta).

sqwiik [26.11.2004 20:03:23]

#

Regeneraatio on suoraan riippuvainen elinvoimasta. Mitä enemmän elinvoimaa, sen enemmän ja nopeammin regeneroidutaan (mönjän vaikutus tähän on korjattu versiossa 1.0.0)

Erään hahmoluokan kannattaa aloittaa uraanin kerääminen tasolla 30...

tuomas [26.11.2004 20:33:35]

#

No sitten on yksi pakollinen vielä.. Jokin oikein "koukuttava" minipeli.

sqwiik [26.11.2004 20:35:37]

#

Pärvelöpallo? :P
EDIT - pärvelöpallo on mukana vasta versiossa 1.0.0. Hyvin addiktiivinen (kyllä nyt ainakin yksi piste enemmän pitää saada...)

efteri [26.11.2004 20:51:03]

#

JOO, sellanen oisi ihan paras (siis onk sellanen jo en tiedä kun ei toiminut mun koneella)

tuomas [26.11.2004 21:23:31]

#

ai niin joo, kerro siinä että miten sen saa toimimaan uusimmissakin käyttiksissä (jossain readme filus tai vastaavassa.)

sqwiik [26.11.2004 21:26:36]

#

Erkki Saaressa toimii kaikilla Windows-alustoilla (ES 0.9.6.a-versiossa Win2000-käyttiksessä pitää käyttää päävalikon ohittamiseen komentorivikomentoja S ja L, pääkuvan lataus kaataa pelin). Muuten se on toiminut kaikilla alustoilla, WinXP:tä myöten. Jos ei muuten ala sujumaan, niin DosBox/tms emulaattori.

tuomas [26.11.2004 21:32:27]

#

Itselläni on käytössä windows xp home edition, enkä saanut toimimaan viimeksi edes emulaattorilla.

sqwiik [26.11.2004 21:47:41]

#

Hämärä tapaus... Koeta rukata emulaattorin asetuksia. Yhdellä betaajistani on XP Home, ja siinä erkki toimii ihan XP:n omalla dos-emulaattorilla.

tuomas [27.11.2004 00:08:57]

#

Latasimpa nyt tuon aivan uusimman version ja pääsin ensimmäiseen ruutuun saakka. Tämän jälkeen peli kaatuu heti.

sqwiik [27.11.2004 14:54:15]

#

Jos tarkoitat tekstiruutua, jossa on 'tarina', niin tämän kaatumisen pystyy ohittamaan käyttämällä pikakäynnistyskomentoja S ja L, kts. readme.txt. Kaatuminen on korjattu versioon 1.0.0.

sqwiik [28.11.2004 20:17:54]

#

Laitetaan vielä tännekin tiesoksi, ettei tarvitse enempää odotella... Eli Erkki Saaressa 1.0.0 on juuri tänä iltana lähetetty betatestaajille sähköpostilla. Kunhan saan heidän löytämänsä viat (jos löytävät) korjattua, laitan pelin lopullisen version ladattavaksi tänne oputkaan.

Hyvää yötä...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta