Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: DOS-emulaattori haussa

Grey [21.09.2004 14:25:28]

#

Tietenkin DOSbox on eräs emulaattoreista, mutta se ensinnäkin on jo minulla ja eikä se sovi siihen tarkoitukseen mihin nyt haen jonkinlaista emulaattoria. Nimittäin on hitusen liian hidas kaikkein nopeimmillakin asetuksilla.

Emulaattorin vaatimukset ovat melko simppelit. Täytyy osata käyttää graafisia tiloja, vähintään EGA-tilaa. Juuri tuo on yksi syy siihen miksen Windowsin komentokehotetta käytä. Graafiset tilat eivät toimi ikkunassa, ja teen yleensäkin koodatessa vähän kaikkea muutakin samalla. Eikä koko näytössä olevan ikkunan välillä ja jonkun muun ikkunan välillä hyppiminen ole sitä kaikkein mukavinta :-P

Niin, ja toinen on sitten se että olen monen monta kertaa koodatessa saanut koneeni kaatumaan. Ilman edes että olen sörkkinyt epämääräisiä muistiosoitteita. Vain laittanut käskyn tyyliin "PRINT" ja sinistä ruutua bugannut. Emulaattorin kanssa sentään kaatuisi vain emulaattori, ei koko järjestelmä. Säästyy aikaa ja hermoja kun tarvitsee vain ohjelma käynnistää uudelleen, ei konetta.

Vaan jos joku tietää jonkun hyvän emulaattorin, joka toimii Windows 2000 alla, niin kertokoon nimen ja jos mahdollista sivuston mistä sen löytää. Niin, ja ilmaisuus on myös tärkeää, luonnollisesti. Jos emulaattori sattuu olemaan näitä vaikeampia asettaa toimimaan, niin sitten myös sivusto mistä löytää ohjeet kuinka saada se toimimaan..

-Grey-

Blaze [21.09.2004 16:28:56]

#

Eivät ilmaisia, mutta VMware tai MS Virtual PC ovat varteenotettavia vaihtoehtoja moiseen.

Metabolix [21.09.2004 16:57:04]

#

MS Virtual PC jumittaa lähes täysin, kun yrittää pelata vanhoja pelejä (esim. Jazz Jackrabbit). Muuten on kyllä ihan hyvä: näytönohjaimena emuloi S3 Trio 32/64:ää ja äänikorttina Sound Blaster 16:sta. DirectX ei toiminut tähän asennetussa Windowsissa :(
VMwaresta ei kokemuksia, mutta eiköhän tuo ole ihan hyvä.

Meitsi [23.09.2004 14:20:54]

#

DosBox on hyvä. Itse käytän sillä QBasiccia ja hyvin toimii. Hyvä puoli on myös se että pelien tms. musat jotka on ohjelmointu tulemaan piipperistä, emu kääntää ne menemään kajareihin joten niitten volyymiä saa säädettyä kivasti.

Grey [23.09.2004 18:13:26]

#

Meitsi kirjoitti:

DosBox on hyvä. Itse käytän sillä QBasiccia ja hyvin toimii. Hyvä puoli on myös se että pelien tms. musat jotka on ohjelmointu tulemaan piipperistä, emu kääntää ne menemään kajareihin joten niitten volyymiä saa säädettyä kivasti.

Taisin mainita että DOSbox ei sovellu tarkoitukseeni sen hitauden vuoksi. Se 15-20 sekunnin odotus ei ole mitään tietenkään enää valmiissa projektissa, mutta koodatessa se on liikaa, varsinkin silloin kun korjaa vain pikkuasioita jossain kohtaa. Siis, jotain muutaman merkin mittaisia virheitä koodissaan, joita tahtoo kertyä aina kymmenkunta tai enemmän :-P

-Grey-

Meitsi [23.09.2004 18:22:05]

#

Grey kirjoitti:

Meitsi kirjoitti:

DosBox on hyvä. Itse käytän sillä QBasiccia ja hyvin toimii. Hyvä puoli on myös se että pelien tms. musat jotka on ohjelmointu tulemaan piipperistä, emu kääntää ne menemään kajareihin joten niitten volyymiä saa säädettyä kivasti.

Taisin mainita että DOSbox ei sovellu tarkoitukseeni sen hitauden vuoksi. Se 15-20 sekunnin odotus ei ole mitään tietenkään enää valmiissa projektissa, mutta koodatessa se on liikaa, varsinkin silloin kun korjaa vain pikkuasioita jossain kohtaa. Siis, jotain muutaman merkin mittaisia virheitä koodissaan, joita tahtoo kertyä aina kymmenkunta tai enemmän :-P

-Grey-

Sen siitä saa kun ei lue aiempia viestejä kunnolla. :P

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta