Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB, VB6: Rivitiedoston luku

Sivun loppuun

ttuoppi [04.09.2004 15:52:48]

#

CLS

Dim i as integer, r as string

open "A:\Tiedostofunktio harjoituksia\teksti.txt" for input as #1

for i = 1 to 5
    input #1, r
next
close #1

Kuuluisiko tuon teidän mielestä toimia qb:llä? Minulla se ei ainakaan toimi, aina tulee ilmoitus että "tiedostoa ei löydy" tai "polkua ei löydy". Tiedostohan siis on olemassa, ja olen myös tarkistanut päätteet, nimet ja polut. kaikki on kunnossa.

Oikeastaan tuon koodinpätkän mallin olen ottanut täältä putkastakin löytyvästä oppaasta, joka oli VisualBasic-opas, mutta oletin tuon toimivan myös qb:llä.

Olen myös kokeillut laittaa "teksti.txt" -tiedoston "C:\teksti.txt" mutta sekään ei auttanut.

Antti Laaksonen [04.09.2004 15:56:10]

#

Hakemiston nimi on liian pitkä, koska DOSissa hakemiston nimi saa olla korkeintaan kahdeksan kirjainta pitkä. Sinun täytyy ilmoittaa hakemisto lyhennetyssä muodossa, joka tässä tapauksessa kuuluisi todennäköisesti "A:\tiedos~1\teksti.txt".

ttuoppi [04.09.2004 16:05:33]

#

Kokeilin tuotakin mutta yhä valittaa että "path not found".

Antti Laaksonen [04.09.2004 16:10:45]

#

Kumma juttu. Testasin nyt varmuuden vuoksi asiaa tekemällä levykkeelle tuonnimisen hakemiston ja tiedoston. Tiedoston avaaminen ja lukeminen onnistui ongelmitta, kun nimenä oli "a:\tiedos~1\teksti.txt". Onko tiedoston nimi varmasti oikea (ei esim. testi.txt)?

ttuoppi [04.09.2004 16:19:04]

#

Ei, kyllä kaikki tiedostojen nimet ovat oikein, tarkistin ne jo miltei kymmenennen kerran...

EDIT: Sain sen sittenkin toimimaan, vaikken tehnyt ohjelmalle mitään sen jälkeen kuin sitä viimeksi kokeilin eikä se toiminut =O

ttuoppi [04.09.2004 16:49:34]

#

CLS

Dim i as integer

open "A:\Tiedos~1\testi.txt" for output as #1

for i = 1 to 5
    print #1, "rivi " & i
next
close #1

Tuossa on seuraava ongelma eli owerflow kun ohjelmaa yrittää ajaa.

Antti Laaksonen [04.09.2004 21:30:45]

#

Vika on siinä, että QBasicissa ei ole &-yhdistysmerkkiä. Korvaa rivi näin:

PRINT #1, "rivi"; i

hunajavohveli [04.09.2004 22:33:47]

#

Ja muuten, jos haluat varmistaa, miten DOS näyttää hakemistopolun, niin selaa vaikka QB:n Open-valikolla kyseiseen kansioon, niin näet, miten se pitää kirjoittaa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta