CLS Dim i as integer, r as string open "A:\Tiedostofunktio harjoituksia\teksti.txt" for input as #1 for i = 1 to 5 input #1, r next close #1
Kuuluisiko tuon teidän mielestä toimia qb:llä? Minulla se ei ainakaan toimi, aina tulee ilmoitus että "tiedostoa ei löydy" tai "polkua ei löydy". Tiedostohan siis on olemassa, ja olen myös tarkistanut päätteet, nimet ja polut. kaikki on kunnossa.
Oikeastaan tuon koodinpätkän mallin olen ottanut täältä putkastakin löytyvästä oppaasta, joka oli VisualBasic-opas, mutta oletin tuon toimivan myös qb:llä.
Olen myös kokeillut laittaa "teksti.txt" -tiedoston "C:\teksti.txt" mutta sekään ei auttanut.
Hakemiston nimi on liian pitkä, koska DOSissa hakemiston nimi saa olla korkeintaan kahdeksan kirjainta pitkä. Sinun täytyy ilmoittaa hakemisto lyhennetyssä muodossa, joka tässä tapauksessa kuuluisi todennäköisesti "A:\tiedos~1\teksti.txt".
Kokeilin tuotakin mutta yhä valittaa että "path not found".
Kumma juttu. Testasin nyt varmuuden vuoksi asiaa tekemällä levykkeelle tuonnimisen hakemiston ja tiedoston. Tiedoston avaaminen ja lukeminen onnistui ongelmitta, kun nimenä oli "a:\tiedos~1\teksti.txt". Onko tiedoston nimi varmasti oikea (ei esim. testi.txt)?
Ei, kyllä kaikki tiedostojen nimet ovat oikein, tarkistin ne jo miltei kymmenennen kerran...
EDIT: Sain sen sittenkin toimimaan, vaikken tehnyt ohjelmalle mitään sen jälkeen kuin sitä viimeksi kokeilin eikä se toiminut =O
CLS Dim i as integer open "A:\Tiedos~1\testi.txt" for output as #1 for i = 1 to 5 print #1, "rivi " & i next close #1
Tuossa on seuraava ongelma eli owerflow kun ohjelmaa yrittää ajaa.
Vika on siinä, että QBasicissa ei ole &-yhdistysmerkkiä. Korvaa rivi näin:
PRINT #1, "rivi"; i
Ja muuten, jos haluat varmistaa, miten DOS näyttää hakemistopolun, niin selaa vaikka QB:n Open-valikolla kyseiseen kansioon, niin näet, miten se pitää kirjoittaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.