Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: QB: end if?

Sivun loppuun

tanttu [03.09.2004 17:14:55]

#

kun pistän sen case jutun nii miten se valittaa että siit puuttuu end if mihin se pitää pistää???? jos koodi menee vaikka näin:
0.
cls
print "lashoashfoash"
print "mitä teet?"
print "1. oahsfiasgi"
input v$
if v$ = "1." then select case 1
case 1

nii mihin kohtaa se saakelin end if pitää pistää?!?!?!?!?!?

Blaze [03.09.2004 17:20:59]

#

End Selectin jälkeen.
Lauseessa "Select Case 1" on muuten harvinaisen vähän järkeä :)

hunajavohveli [03.09.2004 22:10:59]

#

Juu, ei tuota Select Case -rakennetta tuossa mihinkään tarvita. Ja yksi kysymysmerkki per kysymys muuten riittää ihan hyvin.

hunajavohveli [04.09.2004 09:27:53]

#

Selasinpa tuossa aiempia viestejäsi, ja tulin siihen tulokseen, että olet trolli. Sen voi päätellä tyhmistä kysymyksistäsi, ja niiden ulkoasusta.
Jos olen väärässä, niin luepas keskustelun ohjeet ja opettele noudattamaan niitä, ennen kuin lähetät enää yhtäkään viestiä.

Wukkopi [06.09.2004 10:26:11]

#

Ja jos tekee "select case" rakenteen niin se toimii periaatteessa näin(Oletan että kieli on QB):

DO
SELECT CASE INKEY$
CASE "1"
PRINT "Painoit 1"
''tehdään sitä ja tätä
CASE "2"
PRINT "Mutta nyt sinä painoit 2"
'voihan tänne pari if lausettakin lisätä vaikka jos siltä tuntuu
CASE "3"
PRINT "WAU!!! Tämä on jo 3. CASE lause"
'' Ja tänne kanssa voi pistää jotain
CASE CHR$(27)
END ''eiköhän lopeteta jo??
END SELECT
SLEEP
CLS
LOOP

eikä muutenkaan olisi järkeä laittaa että:

kirjoita jokin seuraavista "1.", "2." tai "3."...
pelkkä numerokin kannattaisi...

(en tiedä onko tuo alkuperäinen vai nopeasti kirjoitettu...)
edit: (siis tuo tantun esimerkki)

hunajavohveli [06.09.2004 16:21:53]

#

Joo, mutta tekstipeleissä en kyllä suosittele käyttämään Select Case -rakennetta, koska IF-lausekkeet menevät paljon pienempään tilaan ja ovat paljon selvempiä. Casea kannattaa käyttää silloin, kun moni eri arvo voi aiheuttaa saman asian. Tekstipeleissä olettaisin, että lähes jokaisesta vaihtoehdosta seuraa jokin eri asia.

Wukkopi [07.09.2004 09:34:20]

#

Minä kirjoitti:

Ja jos tekee "select case" rakenteen niin se toimii periaatteessa näin.

Huomaa jos sana, koska minä olen tehnyt ainakin miljoona eri tekstiseikkailu peliä, ja olen huomannut, että se IF-rakenne on huomattavasti parempi. Mutta tapansa kullakin...

hunajavohveli [07.09.2004 14:37:44]

#

En uskonutkaan, että olisit itse käyttänyt mieluummin Casea. Sanoin vain, ettei tanttu käsittäisi viestiäsi väärin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta