haluisin tehä quick basicillä sellasen ohjelman että se formatoi koko koneen olen monta kertaa tarvinnut sellaista.
tanttu kirjoitti:
olen monta kertaa tarvinnut sellaista.
Tarvinnut monesti... hm... Ettet olisi taas piruutta raatamassa? Ei taida KuuPasikilla onnistua. Tai voit yrittää käynnistää C:\WINDOWS\System32\format.exen. Ei ole itse tarvinnut kertaakaan formatoida.
Ettäkö ohjelma nollaisi koko kiintolevyn?
QBasicin nopeus huomioon ottaen: Unohda koko juttu.
Jos ihan todella "tarvitset" tuollaista ohjelmaa, niin ei ole mitään järkeä tehdä semmoista itse (varsinkaan QB:llä), vaan ladata netistä valmis. (kai sellaisia nyt on)
Voit toki tehdä ohjelman, joka järjestelmällisesti käy läpi jokaisen tiedoston ja poistaa ne. Minä olen sellaisen tehnytkin ihan vain huvin vuoksi ja urheilun kannalta, ja kyllä se toimii, mutta en kyllä viitsi pistää mitään koodia siitä, miten sellainen tehdään, sillä ethän sinä koodia tarvitsekaan, vaan valmiin ohjelman, mikäli oikein ymmärsin.
Eikös:
SHELL "Format" %1 %2 %3 %4
pitäsi periaatteessa toimia?
Levyn formatoinnin voi järjestää ainakin FORMAT-ohjelmalla tai tiettyä keskeytystä kutsumalla. Mutta mihin tarvitset tuollaista ohjelmaa? Ethän ole valmistelemassa kenellekään ikävää yllätystä?
No jos ihan vilpittömästi puhtaisiin tarkoituksiin tuollaista ohjelmaa tarvitsee, niin sellaista ei kyllä itse tarvitse koodata. Jos taas haluat tehdä tuollaisen itse QB:llä, siitä herää tiettyjä epäluuloja...
Minä en ainakaan menisi auttamaan, jos on tarkoituksena kettuilla kaverille. En edes taida osata. :) Mutta jotakin yhtä ikävää, käykö? Tämäkään ei ilmeisesti päässyt seulasta läpi?
No ei tainnut, ja arvaan kyllä miksi. :)
Mutta siis totta kai, jos haluaa oikein ruveta kaverille kettuilemaan, niin ei tarvitse muuta kuin ottaa vähän selvää Wintoosan toiminnasta, ja sitten etsiä joku mukava tiedosto, johon sörkkiä vähän omaa dataa. Aika typerää tuollainen kyllä olisi.
Mutta tanttu: Mikä siis oli perimmäinen syy siihen, että halusit QB:llä tehdä formatointiohjelman?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.