Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Automaattinen uudelleenkäynnistys?

Sivun loppuun

Gwaur [17.08.2004 15:26:01]

#

Mulla kun on nyt uutena tapana pitää konetta aina mahdollisimman pitkään yhteen menoon päällä, niin Windowsista on nyt sitten löytynyt uusi jännä ominaisuus:

Aina noin kahdeksan päivän uptimen paikkeilla Windows mitään sanomatta yksinkertaisesti vain käynnistää koneen uudestaan! Vastapäivitetty virustutka kertoo että viruksia ei löydy ollenkaan, palomuuri on kunnossa ja myöskin mahdollisimman uuteen versioon päivitetty Spybot Search & Destroy onnittelee puhtaasta järjestelmästä.

Ja erityisen ärsyttävää hommassa on se että Windows tekee tämän juuri silloin kun nukun, että sitten herättyäni saan taas kärsiä siitä kun esiin on tullut Linux jossa ei edes toimi X, joten siinä on vaan tekstitila. Jos X toimisi ja KDE käynnistyisi niin en varmastikaan tuskailisi niin paljoa.

Aina boottausta edeltävänä iltana ei näy yhtään minkäänlaista muistinloppumisongelmaa tai mitään mikä voisi johtaa automaattiseen uudelleenkäynnistykseen.

Käytössä Windows 2000 PRO englanniksi.

kayttaja-2791 [17.08.2004 15:29:07]

#

No ehkä ärsytystä saa laannutettua jos laittaisi lilosta Windowsin käynnistymään oletuksena? :P

Meitsi [17.08.2004 15:32:44]

#

Vaihda ensisijainen käyttöjärjestelmä windowssiin niin käynnistyy sitten siihen. Tuosta uudelleenkäynnistymisestä en oikein osaa sanoa, mutta jos sulla on jossakin joku virransäästö, ajastettu tehtävä(joka kaataa koneen) tai rpc mato tunkee koneelle ja käynnistää sen uudelleen(ei kovin mahdollinen kun sulla kerta suojat on kunnossa)
EDIT: jts kerkesi ensin

Gwaur [17.08.2004 15:36:18]

#

Kertokaa kuinka se "ensisijaistaminen" onnistuu GRUBilla :p Yritin jo jokus mutta en löytänyt mistään sopivaa asetusta siihen

Meitsi [17.08.2004 15:38:09]

#

Siis eikös sitä vain muokata boot.ini:ä jos käytetään windowsin bootloaderia. Grubista ei ole hajuakaan(mikä se on??)

Gwaur [17.08.2004 16:02:42]

#

GRUB on vissiin se millä voi valita sen käynnistettävän käyttiksen.

Metabolix [17.08.2004 16:11:06]

#

Eikö käytössä ole LILOa? Ainakin Mandrakessa kun asentaa boottiloaderin, saa valittua oletusjärjestelmän. Myöhemmät muutokset tehdään Mandrake Control Centerissä. Paha sanoa mitä voi tehdä jos X ei toimi... Eikö uusi asennus olisi hyvä idea?

firebug [17.08.2004 16:39:41]

#

Katso mikä luku on grubin konffissa default-kohdan jälkeen nimittäin se määrittää, mikä käyttöjärjestelmä ladataan oletuksena. Numerointi alkaa nollasta, eli jos sinulla on kaksi käyttöjärjestelmää, on vaihtoehdot 0 tai 1. 0 tarkoittaa siis ensimmäistä, 1 toista jne. Mitäs distroa käytät?

edit: Ja en ole kylläkään yhtään varma tästä, ei satu nyt olemaan grubin konffia käsillä.

Aruviel [17.08.2004 17:05:05]

#

Muutat grub.conf-tiedostosta defaultin numeroa. Tai sitten vain listan järjestystä.

Etsi boot-hakemisto. Yleensä se on erikseen mountattava osio. Mounttaat sen, roottaat, ja käyt editoimassa sitä conf -tiedostoa.

Gwaur [17.08.2004 17:06:27]

#

firebug kirjoitti:

Katso mikä luku on grubin konffissa default-kohdan jälkeen

Miten siihen konffiin pääsee käsiksi? :p Katson seuraavalla kerralla kun windows boottaa koneen

firebug kirjoitti:

Mitäs distroa käytät?

Gentoota

Aruviel [17.08.2004 17:11:45]

#

No sittenhän tämän pitäisi olla aika selvä homma, Gentoon käyttäjäthän itse asentavat Grubin tai Lilon ja vielä lisäksi conffivat sen.

Sorkitaanpa vielä X:n ongelmaa. Onko X toiminut aikaisemmin? Onko asetukset kunnossa? Mitä X itkee jos yrität käynnistää sitä?

Gwaur [17.08.2004 17:17:38]

#

Aruviel kirjoitti:

No sittenhän tämän pitäisi olla aika selvä homma, Gentoon käyttäjäthän itse asentavat Grubin tai Lilon ja vielä lisäksi conffivat sen.

Minä en asentanut vaan kaveri asensi etänä.

Aruviel kirjoitti:

Sorkitaanpa vielä X:n ongelmaa. Onko X toiminut aikaisemmin? Onko asetukset kunnossa? Mitä X itkee jos yrität käynnistää sitä?

Joo, X toimi enkä asetuksia ole muutellut. Kun kirjotan "startx" niin se sanoo jotain että "Connection reset by peer" tjsp. Veikkaan että kun sillon kun se toimi mulla oli Radeon 9600 joka sitten hajosi ja sen jälkeen X ei enää käynnistynytkään. Jos siihen ei ole asennettu näitä tän emoon integroidun näyttiksen ajureita tai jotain?

Nykyään kyllä muutenkin käyttäisin koko Gentoota niin vähän että en oikeastaan tee sillä mitään. En mä tiedä mitä varten se edes asennettiin, mutta kun se kaveri halusi niin kovasti. Ja onhan mulla shelli tejeezin Gentoo-koneella :)

Aruviel [17.08.2004 17:25:06]

#

Todennäköisesti X yrittää ladata vääriä ajureita, jos näyttis on kerran mennyt vaihtoon. Re-configurointi todennäköisesti auttaisi ongelmaan.

Roottina/Superuserina ajettuna /usr/X11R6/bin/ hakemistosta löytyy xorgconfig (Jos sinulla on xorg asennettuna, eikä xfree:tä), jolla pystyy konfiguroimaan x:n toimintaa.

Kannattaa ensiksi ottaa varmuuskopio vaikka kotihakemistoon /etc/X11/xorg.conf:sta. Xorgconfig ylikirjoittaa lopussa tuon tiedoston. Tuolta siis ladataan xorgin asetukset.

Joo, en ota vastuuta jos onnistut jotenkin kämmimään homman. Vain omalla vastuullasi.

Edit: On muuten aika paskaa Finglishiä tämä minun kieleni.

firebug [17.08.2004 17:52:52]

#

Jos haluat poistaa Gentoosi, niin homma sujuu jotakuinkin näin:

1. Boottaa live-cd:ltä.
2. Käynnistä fdisk.
3. Poista gentoon osiot.
4. Boottaa.
5. Ylikirjoita MBR(Win 98/DOS=fdisk /mbr, XP = Recovery Consolessa fixmbr)

Gwaur [17.08.2004 22:21:15]

#

Mulla on tässä samalla fyysisellä kovalevyllä myös yksi osio joka on windowsin ja gentoon käytössä. Enkö tee sille mitään vai pitääkö sille säätää jotain erikoista? Ja siirtyykö sitten Gentoolta vapautunut kovalevytila takaisin windowsin käyttöön?

Entä tuo Recovery Console. Miten sen saa kun on W2k?

Tiedän, mulla ei ole hajuakaan näistä asioista :p

firebug [17.08.2004 22:29:59]

#

Win2K:ssa ei ole Recovery Consolea, se on XP:n ominaisuus. Siinä voi korjata järjestelmäänsä komentoriviltä.

Gentoolle varattu tila ei siirry suoraan Windowsin käyttöön ellet osioi tyhjää tilaa uudestaan ja alusta sitä johonkin Windowsin ymmärtämään muotoon(FAT/(NTFS?)). Eli poistat ensin gentoon kaikki osiot, boottaat Windowsiin ja ajat komennon fdisk /mbr. Nyt Mbr on ylikirjoitettu, eli sinne on asetettu Windowsin oma lataaja. Lopuksi vielä osioit Gentoolta vapautetun tyhjän tilan ja alustat sen.

Edit: Ja vielä tuosta tyhjästä Gentoon ja Windowsin yhteisestä osiosta. Siihen ei tarvitse koskea, ellet sitten halua muuttaa osiointia jollain tavalla(esim. yhdistää Gentoon vapauttaman tilan ja tuon yhteisen osion). En kuitenkaan suosittele tätä, sillä silloin kaikki osiolla oleva tieto katoaa.

kayttaja-2791 [17.08.2004 22:44:17]

#

En ole kyllä henkilökohtaisesti kokeillut mutta Windows 2000:sessa kyllä pitäisi olla Recovery Console:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid­=kb;EN-US;229716

Gwaur [17.08.2004 23:01:54]

#

firebug kirjoitti:

Lopuksi vielä osioit Gentoolta vapautetun tyhjän tilan ja alustat sen.

Onko tämä kuinka helppoa minun kaltaiselleni mitään osaamattomalle? :) Miten se sitten käy?

Bill Keltanen [18.08.2004 14:16:14]

#

Mitäs pidät sitä auki 24/7. jotain muistin loppumista tjsp siinä on

Metabolix [18.08.2004 14:23:31]

#

firebug:

lainaus:

Win2K:ssa ei ole Recovery Consolea

Itseasiassa on, asennuslevyllä.

Aruviel [18.08.2004 20:08:21]

#

Bill Keltainen: Kyllä käyttöjärjestelmän pitää pysyä käytettävissä olevana "yli yön". Ei voi muuta kuin naureskella Windowsin vakaudelle. Ja ei voi olla kuin tyytyväinen, että vaihtoehtoja on. Aika naurettavaa tuo on, jos kone ei pysy yhden päivän läpi auki. Ja tämänkin jälkeen sen pitäisi olla täysin toimintakykyinen.

Itse asiassa minä ihmettelen sitä, että miten ihmiset jaksavat säätää Windowsien kanssa?

Derail ends.

juhaz [18.08.2004 20:17:04]

#

Mitäs vikaa windowsissa on? Itselläni uptime on jo 9 päivää, 48minuuttia ja muutamia sekuntteja eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.

mamaze [18.08.2004 20:17:29]

#

kuka erkki äijä aikoo tehdä ympäri vuorokauden jotaki koneella ja jos ei kukaan niin mitä ihmeen hyötyä tuosta on. Pari tuntia riittänee?

Metabolix [18.08.2004 20:23:49]

#

Jotkut ovat ladanneet 256k laajakaistalla Linuxin, 3 CD:tä. Kesti yli vuorokauden, kun välillä oli muutakin liikennettä samalla linjalla.

Aruviel [18.08.2004 20:31:04]

#

Mamaze: Jos pitää yllä palvelinta, tai jotain muuta vastaavaa? Yöksi on myös hyvä jättää asennus/päivityspakettien sourcet lataantumaan, kääntymään ja asentumaan. Ei siinä koneella ole pakko koko aikaa istua, ja silti se voi "tehdä" jotain.

juhaz: En pidä Windowsin vaikeaselkoisuudesta. Eikä oikein innosta olla jatkuvan matouhan alla. Puhumattakaan siitä, että alkaisin maksamaan hirveitä lisenssimaksuja jostain matokasasta. Niin, en tiedä onko Windowsissa jotain vialla. Sama se minulle.

firebug [18.08.2004 21:27:43]

#

Itse en käytä tällä hetkellä Linuxia, kun kiintolevy hajosi keväällä enkä jaksanut asentaa Gentoota uusiksi. Sitä ennen tosin on tullut käytettyä Red Hat 9:ä, Mandrakea, Debiania ja It Linuxia, joista tuo ensimmäinen taisi olla pisimpään koneella. Red Hatin pakettienhallinta on kyllä surkea, joten sen vuoksi vaihdoin Gentooseen. Debian on tällä hetkellä käytössä serverissä, ja kuuluu lempidistroihini Gentoon kanssa. Debian asentuu todella nopeasti(servun sekoamisen jälkeen asensin koko järjestelmän uudelleen vähän yli puolessa tunnissa), ja siinä on myös todella loistava pakettien hallinta.

Huh huh, jopas meni offtopikiksi. Mietin jo, jättäisinkö postaamatta, mutta antaa mennä tällä kertaa =)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta