Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ilmoitus: Rinnakkaista ohjelmointia?

MaKo [16.08.2004 18:37:33]

#

Onko elämäsi tylsää? LISP ja Prolog tuntuvat tylsiltä ja tavanomaisilta eikä edes Haskell, Erlang tai APL tunnu missään. Kaipaatko uusia haasteita?

No, täällä niitä on tarjolla:

http://reaaliaika.net/showarea.php/procmem

Kyseessä on meikäläisen muinaisen prosessorin reinkarnaatio ja tällä kertaa jotain tuloksiakin on saatavilla (noin niinkuin virtuaalitasolla). Virtuaalikone on toimiva, jos kohta sisältää vielä pientä hiomista (se ei ole ihan niin "rinnakkainen" kuin sen pitäisi ts. rivien järjestys vaikuttaa lopputulokseen). Assembler on suht toimiva ja työn alla on HLL. Kääntäjän runko on valmis, pitäisi vain kehittää kontrollirakenteita (muitakin kuin tällä hetkellä olevat "either" ja "if").

Ohjelmointimalli poikkeaa sen verran paljon perinteisistä ohjelmista, että ainakin itselläni on vaikeuksia sisäistää sitä :-)

Jos siis intoa ja kiinnostusta löytyy, niin pistäkääpäs pointtereita, kommentteja ja ehdotuksia tulemaan. Ole aikaasi edellä ja opettele ohjelmoimaan tulevaa pöytäkonettasi jo tänään!

T.M. [16.08.2004 18:54:45]

#

Meni yli meikäläisen hilseen :P

MaKo [16.08.2004 21:14:03]

#

Mainitaan vielä se, että tuo HLL on alkutekijöissään, joten jos olet kiinnostunut parsereista ja kääntäjistä, niin tuon koodin lukeminen ja ymmärtäminen on vielä suht koht helppoa.

EDIT: HLL = High Level Language

DragonFire [17.08.2004 01:12:31]

#

Mjaa, MaKo:kin on kääntynyt verkon pimeälle puolelle. :)

Mureakuhassa on ollut paljon puhetta tästä, ja kiinnostusta näyttää jonkinverran löytyvänkin. Edelleen ihmettelen suuresti, miten tuollaiselle PM systeemille pystyy edes yleensäkään mitään ohjelmoimaan. Kaipa itse tiedät mitä olet tekemässä. Minä olen jo ihan pihalla. :D

MaKo [17.08.2004 08:03:39]

#

DragonFire kirjoitti:

Mjaa, MaKo:kin on kääntynyt verkon pimeälle puolelle. :)

Tuon ristinolla -kisailun innoittamana :-)

DragonFire kirjoitti:

Mureakuhassa on ollut paljon puhetta tästä, ja kiinnostusta näyttää jonkinverran löytyvänkin.

Jeps, mutta kovin paljoa kommentteja sen ohjelmointiin liittyen en ole saanut. Itse asiassa, en yhtään.

DragonFire kirjoitti:

Edelleen ihmettelen suuresti, miten tuollaiselle PM systeemille pystyy edes yleensäkään mitään ohjelmoimaan. Kaipa itse tiedät mitä olet tekemässä. Minä olen jo ihan pihalla. :D

Kyllä sille pystyy ja myönnän kyllä auliisti, että aika pihalla olen itsekin sitä ohjelmoidessa. Ei ole vielä ihan selkärangassa tuo malli. Siksi tuota HLL:ää aloin kirjoittamaan, jotta ohjelmointi helpottuisi. Tarkoitus olisi, että tuollaista korkeamman tason kieltä käyttäen saisi kirjoitettua vaikkapa Java-virtuaalikoneen, jolloin prosessorilla voisi ajaa tavallisempiakin ohjelmia.

Kerrataan täällä vielä kertaalleen, miksi tällainen arkkitehtuuri: Siksi, että se saattaa olla ainoa mahdollisuus rakentaa prosessoreita tulevaisuudessa. Siksi, että se skaalautuu todella laajaksi (miljoona prosessoria on vasta alkua ;-). Siksi, että pitkän päälle rinnakkaisuus hakkaa peräkkäisen suorituksen.

Ja tähän lainaus "opencores" -maililistoilta:

Markus kirjoitti:

Joachim> [...]
Joachim> http://www.aeiveos.com/~bradbury/MatrioshkaBrains/index.html
Joachim> [...]

Yes, here's the goal! ;-)

But seriously, one can imagine computer systems like that, but how are they programmed? In which language? How are the processing cells constructed (instruction set, memories, external connections, etc)? What kind of memory bus those computers have? What kind of peripherals?

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta