Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Wanhat hyvät ohjelmointikielet

Sivun loppuun

Latska [11.08.2004 19:24:25]

#

Mitä vanhoja ohjelmointikieliä tunnette ja onko niihin kääntäjiä olemassa?
Itse olen ainakin kuullut näistä:

  1. Cobol
  2. Fortran
  3. Easytalk

Mutta muita en oikein tiedä, ja kokemusta ei ole noista mistään.

rndprogy [11.08.2004 19:39:10]

#

Olen kuullut yhden: Jovial

Deewiant [11.08.2004 21:18:09]

#

Mikä on wanha? Onhan C:kin jo vuodelta 1982, ellen väärin muista.

Latska [11.08.2004 21:20:51]

#

No wahhaksi luettelisin semmoiset, joita ei enää paljon käytetä.

Deewiant [11.08.2004 21:31:46]

#

No, FORTRANia käytetään vielä, tiedä sitten mitä tarkoitat "paljon":illa (ei tarvitse vastata ;)). Vähemmän käytetyitä kieliähän löytyy: BASIC (siis ne wanhat, joissa jokaisella koodinpätkällä on oma rivinumeronsa ja GOTOa ja GOSUBia viljellään joka väliin), LISP, Smalltalk, Prolog, ja Pascal.

LISPiin, FORTRANiin, COBOLiin, Smalltalkiin, ja Pascaliin löytyy kääntäjät, olettaisin että myös Prologiin, Jovialiin, ja Easytalkkiin, jos vain jaksaa etsiä.

Ja täällä on sitten vähän lisää ohjelmointikieliä, jos kiinnostaa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages

Metabolix [12.08.2004 01:26:33]

#

Deewiant: Väitätkö, ettei Pascalia käytetä? Se on C:n ja C++:n lisäksi ainut kieli, jolla voi osallistua Datatähdessä ja kansainvälisissä kilpailuissa, kuten Olympialaisissa.

Tässä vielä HelloWorldit monilla kielillä:
http://www.campusprogram.com/reference/en/wikipedia/h/he/hello_world_program.html

makeuu [12.08.2004 09:10:20]

#

Erittäin hyödylinen vastaus: WANHA!!!!111

arcatan [12.08.2004 09:53:04]

#

Onhan tuo asmkin kyllä vanha kieli. Kyllä Pascalia käytetään, ja Delphihän käyttää Object Pascalia, eli hieman samaan tyyliin kuin C ja C++ niin Pascal ja Object Pascal. Isäni on kuulemma joskus 70-luvulla opiskellut assemblyä, BASICcia ja FORTRANia ja käyttänyt niitä työssään (silloin).

Common Lispistä puheen ollen:
http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=362

Deewiant [12.08.2004 11:49:39]

#

Metabolix kirjoitti:

Deewiant: Väitätkö, ettei Pascalia käytetä?

Mitä itse olen nähnyt, Delphi on pitkälti syrjäyttänyt sen. Ehkä en ole vain sattunut näkemään sitä.

Metabolix [12.08.2004 13:25:10]

#

"Käytätkö Delphiä vai Pascalia" on sama kuin "käytätkö VisualC/C++:aa vai C++:aa?"

www.ioi2004.org kirjoitti:

Versions of gcc / g++ , fpc , gdb and rhide will be installed in both environments; the Free Pascal IDE will be available in at least Windows, and emacs , vim , joe , and ddd will be available in Linux.

Tuossapa listattu myös muutama Pascal-IDE.
Suhteessa C:hen, niin harvat "väkertelevät" Pascalilla, että harvoin näkee kenenkään käyttelevän Dev-Pascalia.

Juhisl [12.08.2004 18:34:35]

#

Basicilla on oma vannoutunu käyttäjä kunta, mä kuulun siihen ainaki osittai ku se oli ensimmäisii kielii mitä opettelin.

Yks varmasti vanha kieli o GW-Basic, toiki o hyvä ohjelma mitä oon ite joskus kokeillu, isä käytti tota joskus 80-luvulla, siitä se oma innostuski lähti. Kannattaa kokeilla jos jostai vielä käsiinne saatte.

tuomas [12.08.2004 19:11:42]

#

No nyt kun on vanhat ohjelmointikielet listattu niin puhutaan välillä uusista.. Eli tietääkö kukaan mitään uutta hyvältä vaikuttavaa ohjelmointikieltä?

Latska [12.08.2004 19:37:06]

#

No koodausvaiheessa oleva LateScript on hyvä... Basicilla koodattu, osaa muutamia uniikkeja käskyjä kuten

<alleviivaa>:<teksti>

renni [13.08.2004 02:23:53]

#

tuomas: D vaikuttaa aika lupaavalta. Java on kans kehittyny tänä vuonnakin kivasti.

Latska [13.08.2004 16:01:29]

#

Deewiant kirjoitti:

Mitä itse olen nähnyt, Delphi on pitkälti syrjäyttänyt sen. Ehkä en ole vain sattunut näkemään sitä.

Tietääkseni Delphi on Windows-versio pascalista. Kuten visual basic on windows-versio q-basicista, vai?

renni [14.08.2004 16:24:18]

#

Visual Basicista on myös DOS-versio.
Delphi on tosiaan Pascalista kehitetty, mukaan on tullut myös olio-malli.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta