Mitä vanhoja ohjelmointikieliä tunnette ja onko niihin kääntäjiä olemassa?
Itse olen ainakin kuullut näistä:
Mutta muita en oikein tiedä, ja kokemusta ei ole noista mistään.
Olen kuullut yhden: Jovial
Mikä on wanha? Onhan C:kin jo vuodelta 1982, ellen väärin muista.
No wahhaksi luettelisin semmoiset, joita ei enää paljon käytetä.
No, FORTRANia käytetään vielä, tiedä sitten mitä tarkoitat "paljon":illa (ei tarvitse vastata ;)). Vähemmän käytetyitä kieliähän löytyy: BASIC (siis ne wanhat, joissa jokaisella koodinpätkällä on oma rivinumeronsa ja GOTOa ja GOSUBia viljellään joka väliin), LISP, Smalltalk, Prolog, ja Pascal.
LISPiin, FORTRANiin, COBOLiin, Smalltalkiin, ja Pascaliin löytyy kääntäjät, olettaisin että myös Prologiin, Jovialiin, ja Easytalkkiin, jos vain jaksaa etsiä.
Ja täällä on sitten vähän lisää ohjelmointikieliä, jos kiinnostaa: http://en.wikipedia.org/wiki/
Deewiant: Väitätkö, ettei Pascalia käytetä? Se on C:n ja C++:n lisäksi ainut kieli, jolla voi osallistua Datatähdessä ja kansainvälisissä kilpailuissa, kuten Olympialaisissa.
Tässä vielä HelloWorldit monilla kielillä:
http://www.campusprogram.com/reference/en/
Erittäin hyödylinen vastaus: WANHA!!!!111
Onhan tuo asmkin kyllä vanha kieli. Kyllä Pascalia käytetään, ja Delphihän käyttää Object Pascalia, eli hieman samaan tyyliin kuin C ja C++ niin Pascal ja Object Pascal. Isäni on kuulemma joskus 70-luvulla opiskellut assemblyä, BASICcia ja FORTRANia ja käyttänyt niitä työssään (silloin).
Common Lispistä puheen ollen:
http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=362
Metabolix kirjoitti:
Deewiant: Väitätkö, ettei Pascalia käytetä?
Mitä itse olen nähnyt, Delphi on pitkälti syrjäyttänyt sen. Ehkä en ole vain sattunut näkemään sitä.
"Käytätkö Delphiä vai Pascalia" on sama kuin "käytätkö VisualC/C++:aa vai C++:aa?"
www.ioi2004.org kirjoitti:
Versions of gcc / g++ , fpc , gdb and rhide will be installed in both environments; the Free Pascal IDE will be available in at least Windows, and emacs , vim , joe , and ddd will be available in Linux.
Tuossapa listattu myös muutama Pascal-IDE.
Suhteessa C:hen, niin harvat "väkertelevät" Pascalilla, että harvoin näkee kenenkään käyttelevän Dev-Pascalia.
Basicilla on oma vannoutunu käyttäjä kunta, mä kuulun siihen ainaki osittai ku se oli ensimmäisii kielii mitä opettelin.
Yks varmasti vanha kieli o GW-Basic, toiki o hyvä ohjelma mitä oon ite joskus kokeillu, isä käytti tota joskus 80-luvulla, siitä se oma innostuski lähti. Kannattaa kokeilla jos jostai vielä käsiinne saatte.
No nyt kun on vanhat ohjelmointikielet listattu niin puhutaan välillä uusista.. Eli tietääkö kukaan mitään uutta hyvältä vaikuttavaa ohjelmointikieltä?
No koodausvaiheessa oleva LateScript on hyvä... Basicilla koodattu, osaa muutamia uniikkeja käskyjä kuten
<alleviivaa>:<teksti>
tuomas: D vaikuttaa aika lupaavalta. Java on kans kehittyny tänä vuonnakin kivasti.
Deewiant kirjoitti:
Mitä itse olen nähnyt, Delphi on pitkälti syrjäyttänyt sen. Ehkä en ole vain sattunut näkemään sitä.
Tietääkseni Delphi on Windows-versio pascalista. Kuten visual basic on windows-versio q-basicista, vai?
Visual Basicista on myös DOS-versio.
Delphi on tosiaan Pascalista kehitetty, mukaan on tullut myös olio-malli.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.