Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Arvioita ja parannusehdotuksia

Sivun loppuun

HiTe [02.08.2004 09:49:10]

#

Sain lopulta omat kotisivuni (ja blogin) valmiiksi. Pohjana on PHP+MySql. Olisi melko hyödyllistä saada jonkinlaisia arvioita ja kehitysideoita myös muilta. Itse kun tahtoo aina tulla enemmän tai vähemmän sokeaksi tekemälleen työlle. Kommentteja voipi kirjoitella tänne tai sitten suoraan alla olevaan osoitteeseen.

Sivut löytyvät osoitteesta http://www.hietaharju.net

NiKC [02.08.2004 10:18:17]

#

Kivan näköstä jälkeä ja sisältöäkin löytyi.

Moitittavaa näin pikasella vilkasulla väsyneenä, juuri lomalta palanneena löytyi niukasti.

Kuitenkin ainakin joillain sivuilla lähdekoodissa oli useampi html-dokumentti, head- ja body-osoineen jne. Ilm. ei validaattoreita ole käytetty tarkistuksiin.

HiTe [02.08.2004 10:30:48]

#

Ihan hyvä ajatus olisi tuota koodia putsata.. Asia on nimittäin niin, että suurimmassa osassa sivuja olen pistäynyt includet suoraan koodiin, ilman että olisin karsinut sitä. Korjataan.

mauza [02.08.2004 10:51:31]

#

Ihan mukavan oloinen kokonaisuus ja toteutus vaikuttaa rakenteeltaan hyvältä.

Mitä nyt ulkoasuun tulee, niin ainakin noiden mustalla pohjalla olevien linkkejen fontin kokoa voisi hieman kasvattaa. HTML-koodi on hieman suttuisen näköistä sekamelskaa , joka johtuu suurelta osin juuri tuosta NiKC:n mainitsemasta asiasta.

Helppolukuiset, selkeät ja tarpeeksi yksinkertaiset sivut, joilla on mukavan rauhallinen väritys. Hyvää jälkeä.

Akseli F [02.08.2004 11:05:15]

#

Sivut olivat hyvän näköiset mutta mustaa, alleviivaamatonta tekstiä ei keksi heti linkiksi, etenkään samanlaiseen tekstiin upotettuna.

Alkuun liikkuminen oli hieman hankalaa, mutta kun idean tajusi löysin nopeasti etsimäni

"Kerro sivuistamme kaverillesi"-osiossa olisi voinut olla mahdollisuus lähettää linkki useammalle eri henkilölle.

Sivut kyllä ovat kokonaisuudessaan hyvät. Sisältöäkin löytyy jo ihan mukavasti.

Edit: mauza olikin nopeampi. :-)

Deewiant [02.08.2004 11:14:18]

#

Koodi puhtaaksi ja tekstinsisäiset, mustanväriset linkit jotenkin näkyviin niin eiköhän se ole siinä.

Tietenkin, jos minulta kysytään, koodin pitäisi vielä olla validia XHTML 1.1:tä ja taulukoita ei käytettäisi ulkoasun tekemiseen... Mutta on kohtuutonta vaatia tätä kaikilta.

Matti Kaijomaa [02.08.2004 11:41:32]

#

Deewiant kirjoitti:

taulukoita ei käytettäisi ulkoasun tekemiseen...

Erhm... mitenkäs sitten ulkoasu saadaan aikaiseksi?

Ja sitten aiheesen.

Ainakin kun itse kävin tuolla sivulla niin en edes huomannut kakkosvalikkoa. En varmaan olisi ollenkaan huomannut ennen kuin täällä puhuttiin "kerro kaverille" - osiosta. Tämä voi tosin olla vain minun ongelmani ;)

Muuten sivusto näyttää aikas hyvältä.

Blaze [02.08.2004 11:55:00]

#

Matti Kaijomaa kirjoitti:

Erhm... mitenkäs sitten ulkoasu saadaan aikaiseksi?

CSS:llä.

Mitä itse sivuun tulee, niin enpä minä siitä paljon enempää osaa sanoa, kuin että vaikuttaa ihan kivalta :)
Koodia en aikaisemmin katsonutkaan, nyt kun katsoin niin joo, se kaipaa kyllä siistimistä.

HiTe [02.08.2004 12:08:51]

#

Kiitos positiivisesta palautteesta.

Putsasin koodista ylimääräiset html-tagit pois. Se näyttää edelleen sotkuiselta, mutta pääasia että se näkyy suunnilleen oikein kun sitä dreamweaverilla editoin. Muutin myös noiden tekstinsekaisten linkkien värit aavistuksen näkyvämmäksi. Alkuperäinen ajatus oli se, että ne yksinkertaisesti vain olisivat siinä tekstin seassa ja jos joku niitä harhautuisi sohimaan, pääsisi hän suoraan lukemaan linkin sivun, ilman että tarvitsisi etsiä kyseistä sivua valikoista.

Edelleen tuntuu ongelmana olevan validaattoreissa tuon tablen kehysväri, jota vain IE tukee, sekä tablen korkeus.. Mutta kun ne nyt ovat siinä, ei jaksaisi kaikkea tehdä alusta. Saapas nähdä mitä muutoksia joudun tekemään kun saan testattua nämä myös Mozillalla ja Operalla..

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta