Ajattelin ekana ohjelmana tehdä laskimen.
Mulla ei ole mitään hajuakaan koko kielestä, mutta älkää sanko että sulla ei oo mitää mahkui.
En halua kysy mitään koodei(ainakaan viel), mutta kysyisin että mitä asioita tulisi ottaa huomioon tässä.
Ota ainakin huomioon se, että nollalla ei voi jakaa. :)
Aiotko tehä että sulkulausekkeita voi laskee yms.?
luulisin että aluksi ei..
Mikäs siinä... kyllähän laskimen pystyy tekemään.
Eipä tule mieleen mitään erityistä huomioon otettavaa.
Tottahan se mahdollista on. Sisältäähän VB jo itsessään monia matemaattisia funktioita, operaattoreita yms. Vaikeus piilee lähinnä siinä, miten saadaan merkkijono-muotoinen laskulauseke muunnettua VB:n ymmärtämään muotoon. Itse olen tehnyt laskimen, joka osaa jo suorittaa kerto- ja jakolaskuja, mutten en jaksanut jatkaa sitä enempää, vaikka se olisi ollut helppoa, kun pohja oli jo valmiina. Ideana olisi kai pilkkoa merkkijono-laskulauseke numeerisiksi polynomeiksi ja sitten käsitellä niitä yksi kerrallaan.
Aloitan aluksi vain ihan peruslaskuista, ja siitä sitten rakentamaan lisää.
En aio pitää minkään laista kiirettä, sillä aikaa on...
No aloita siitä, että vaikka yrität saada merkkijonomuotoisen polynomin pilkottua termeiksi ja tallennettua termit taulukkoon.
Parseri kannattaa alottaa yksinkertaisimmasta päästä, sillä parserin lopputulos täytyy kuitenkin suorittaa VB:n omilla funktioilla.
Parseri sitä varten, että sulku yms. täytyy ottaa huomioon.
Rakenna sellainen että siitä on myös ohjelmoijalle hyötyä? ( Pystyy kopioimaan koko lausekkeen ohjelmaan ) ja käyttämään muuttujia laskutoimituksessa.
Joo, loppuen lopuksi ajattelin tehdä tästä mah. monikäyttöisen laskimen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.