Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Mistä kannattaisi aloittaa netti sivujen teko???

Sivun loppuun

squid [22.07.2004 21:08:04]

#

Haluaisin vain tietää että mistä se kannattaisi aloittaa?
Kannattaako se tehdä sillain että tekee ensin vain kaikki logot,menut,taustan jne. valmiiksi ja "kehystää".

kaviaari [22.07.2004 21:12:31]

#

Siis tuo on vähän outo kysymys, ensiksi pitää tietää millaiset sivut haluat tehdä, itse kyllä sanoisin että eka pohja toimivaks ja sitten herkut niskaan, sama pätee lähes aina ohjelmoinnissa ja miksei muuallakin.

tuomas [22.07.2004 21:12:41]

#

Senhän voi aloittaa aivan mistä tykkää.
Itse olen tainnut tehdä useimmiten niin että väännä kaikki grafiikat yms. mitä sivuille tulee ja teen koodin vasta sen jälkeen.

renni [22.07.2004 23:33:39]

#

Ihan ekana kannattaa kynällä ja paperilla hahmotella layouttia ja mitä tulee mihinkin kohtaan ja pikkasen vois myös miettiä mitä eri sivuja teet ja miten niiden välillä liikutaan ja noudattavatko ne samaa layouttia vai onko jokaisella omansa...

tsuriga [23.07.2004 00:46:01]

#

Layout kannattaa tehdä ensin. Kun layout on valmis, tietää kuvien koon jo valmiiksi, jolloin niitä ei tarvitse suurennella tai pienennellä sovittaakseen ne layouttiin.

Lanttihame [23.07.2004 17:48:30]

#

Kyllä sisältö on se mitä ensin kannattaa miettiä.
Jos sivulla kerrotaan elämän tarkoitus niin alalaidan "takaisin etusivulle" -linkin väri ei ole tärkeä.

Toki sitten on hyvä lähteä kehittämään sivu(je)n ulkoasua ja keskinäistä linkitystä.
Samoin heti ei kannata lähteä ihan kaikkia hienouksia ja flashanimaatioita suunnittelemaan. Omien taitojen rajoissa.
Muuten on käsissä ikuisuusprojekti.

Juice [23.07.2004 18:12:39]

#

Joo, ja kielioppi olisi hyvä kanssa opetella: nettisivu on yhdyssana. Minua ainakin tämä ärsyttää, ja sitten saakin jo nipottajan leiman :P

Lanttihame [23.07.2004 18:22:29]

#

Ei oman tekstin tavitse olla täysin korrektia, mutta kyllä sitä surullisena katsoo kun tarina aloitetaan tyyliin: "Kävin tässä eilen lappeen rannan neste huolto asemalla kääntymässä..."

Erityisesti nettisivujen arvokkuutta kohottaa tietty kieliopillisuus.

makeuu [23.07.2004 19:10:35]

#

mä teen aina näin: piirrän paperille kuvan jonkalaisen sivun haluaisin.. yleisimmin teen sen sitten tableilla..

Sitten alan tekemään jotain grafiikoita, taustakuvia ja muita pellevirityksiä..

Lopuksi viimeistelen ja kirjoitan jonkulaisen koodin jolla saan sivut getillä aina siihen näkyviin (en tainnut oikein hyvin selittää)

Viimeisenä tallennan kaikki lopullisiksi ja lähetän nettiin (kotona on servu php:tä varten) ;)

T.M. [23.07.2004 19:14:17]

#

lainaus:

mä teen aina näin: piirrän paperille kuvan jonkalaisen sivun haluaisin.. yleisimmin teen sen sitten tableilla..

Paperille? :DD
Äly hoi... tietokoneella voi piirtää myös.

tsuriga [23.07.2004 19:16:04]

#

Se on ihan makuasia. Paperille on hyvä tehdä hahmottelu.

T.M. [23.07.2004 19:21:19]

#

Mä "hahmottelen" yleensä sivun päässäni, ja sitten vasta piirrän sen koneelle.
Kukin tavallaan :)

squid [23.07.2004 19:23:31]

#

Kiitos vinkeistä.
Nyt on sivut viritys vaiheessa, ja kun en itse osaa, niin pyydän apuanne.
Tarvitsisin semmoisen saman tyylisen kysymys "virityksen" kuin on täällä Ohjelmointiputkassakin. Eli että siinä on vaihtoehtoja, ja kun joku valitsee yhden se näyttää prosentteina että miten on äänestykset menny.

makeuu [23.07.2004 20:00:30]

#

kato http://www.karrinkotisivut.net ja sieltä scriptit tai mik ä se olikaan

leftover [24.07.2004 09:49:46]

#

Itse teen yleensä sisällön, navigoinnin ym. rakenteelliset asiat ensin (ihan ekana tietokantasuunnittelu jos sitä tarvitaan) ja lopuksi pinnoitan sisällön grafiikalla. Tämä tyyli on siitä kätevä että kun miettii miten PHP:llä puskee navigoinnin ulos, ei tarvitse koko koodia sorvata uudestaan jos haluaa päivittää ulkoasua.

Darkest-0 [29.07.2004 01:12:28]

#

Itse mietin ekas mitä laitan kotisivuihini sisällöksi, ja sitten mietin millaisen ulkoasun tekasen ja sen jälkeen teen grafiikat. Sitten laitan sivut kasaan! Ja tämän jälkeen tietenkin tulee CSSää ja muita hienouksia!

Jyri [29.07.2004 09:35:12]

#

Ite mä oon tehny "pohja-tablen" eka, sitte kattonu hyvät linkkien paikat, tehny bannerin ja lopuks loppu ulkoasu. Ja tän jälkeen oon mainostanu nii paljo ku oon kehannu :P

gariSurf [01.08.2004 12:21:40]

#

Mä ainakin piirrän Painttiin tai jonnekkin aina ensin koko sivun, sit mietin miten saan taulukoilla pilkotut kuvat paikoilleen niin, että tekstin saa sinne ja se näyttää samalta kuin Paintissa. Jos sulla on PHP käytössä, laita ennen <html>:ää tälläne koodi:

<?php
include("globals.php");
if (mmode == "1"){
  echo "<script>location.href='blaa.php';</script>";
}
?>

Jossa blaa.php :ssa lukee "Sivut ovat korjattavana.", ja globals.php:ssä voi olla muitakin arvoja mut tämä on tärkeä:

$mmode = "0";

...ja sit admini jolla voi vaihtaa tätä numeroa... hyvin kätevä.

Ja kantsii kaikki menut ym. laittaa omaan tiedostoon ja includata niitä, jottei tarvii joka sivuu erikseen muokata sitte...

Akseli F [01.08.2004 13:36:19]

#

Sisällön tekemisestä. Sen jälkeen tehdään menut sekä suunnitella sivuille helppo liikkuttavuus.

Sitten aletaan tehdä grafiikoita ja css tiedostoja.

Kannatta myös tarkistaa, etää sivut näyttävät järkeviltä kaikissa selaimissa ja että ne toimivat ilman kuvia. Ja jos käytät kehyksiä tee sivuista kehyksetön versio vanhoja selaimia varten.
Tämän jälkeen pistetään sivut nettiin ja aletaan mainostaa niitä sekä ilmoitetaan hakukoneille.

Osoitteesta http://www.sivut.org/sivusto/ löytyy sivujen tekemiseen littyviä ohjeita.

Latska [07.08.2004 00:52:19]

#

T.M. kirjoitti:

Mä "hahmottelen" yleensä sivun päässäni, ja sitten vasta piirrän sen koneelle.
Kukin tavallaan :)

Sori... ihan pakko... (sitä tämä keskiyön reipas ylitys tekee) siis mitä teet päissään. :P

Jos nyt ihan asiassa pysytään, niin sanoisin, että suunnittele sivu ja mieti linkitys. Ei näin: ”Minun paras kaverini on huumorimekan ylläpitäjä. Jos tahdot nähdä hänen sivunsa klikkaa tästä

Jaahas... Latska yksikön kolmannessa persoonassa. :)

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta