Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vaikein tekoäly?

Sivun loppuun

Latska [22.07.2004 19:17:28]

#

Mietin tässä jonkun älypelin tekemistä. Mutta mieleen tuli kysymys: Minkä pelin tekoäly on vaikein suunnitella?

1. Shakin
2. Go:n
3. Reversin
4. tammen

Gwaur [22.07.2004 19:34:22]

#

Jos reversi on se joka tunnetaan myös nimellä othello, niin vaikein on tehdä shakkiin ja Go:hon tekoälyt.

Latska [22.07.2004 19:38:20]

#

Joo... Pistin reversin ihan sen takia, että othello on japanilaisen tsukudan rekisteröity tavaramerkki, enkä tahdo tokiolaisia haastemiehiä kimppuuni. :)

Jaska [22.07.2004 19:50:02]

#

Ehdottomasti vaikeinta on toteuttaa kunnon tekoäly go-peliin. Hyvä go-pelaaja pystyy voittamaan kaikki nykyiset go-tekoälyt. Jo pelkästään kiviryhmien tunnistaminen eläväksi tai kuolleeksi on hankala homma mikäli kiviketjut poimuilevat ympäri lautaa.

hunajavohveli [22.07.2004 20:00:02]

#

Shakki ja Go ovat luultavasti tosiaan ne vaikeimmat, joten niitä sinun tuskin kannattaa edes yrittää. Reversiin kohtalainen tekoäly ei kai olisi kovin vaikeaa. Tammikin on pohjimmiltaan aika yksinkertainen. Pitää vain totuttautua siihen ajatukseen, että vain joka toinen ruutu on käytössä, eli jonkinlaista järkeilyä saa taulukoiden kanssa käyttää.

Stini [23.07.2004 02:45:28]

#

Hyvä tekoäly Go:hon on ehdottomasti vaikeampi ohjelmoida kuin shakkiin mm. suuremman laudan takia, jolloin bruteforcella ei päästä kovinkaan pitkälle. Tavallisessa shakkiasemassa on keskimäärin n. 30-40 eri siirtomahdollisuutta, kun taas tavallisessa Go-asemassa siirtomahdollisuuksien määrä on yli 200. Lisäksi Go on strategisempi peli eli ts. suunnittelmat ovat yleensä paljon pidemmälle tähtääviä kuin shakissa, ja strategia on tunnetusti tietokonetekoälyjen heikoin lenkki. Shakki on taktisempi peli, ja siinä bruteforcella päästään yleensä hyviin tuloksiin, sillä tietokoneen ei tarvitse "nähdä" niin pitkällä kuin Go:ssa ja evaluointi on paljon helpompaa. Tietokoneet eivät shakissakaan osaa käsitellä oikein suljettuja asemia, joissa strategia on pääosassa, ja suurmestarit yleensä pyrkivätkin tällaisiin asemiin pelatessaan shakkiohjelmia vastaan.

renni [23.07.2004 16:39:19]

#

Tekoälyltään sopivan vaativia voisi löytyä jostain korttipeleistä.

Reversi on erittäin yksinkertainen tehdä.

msdos464 [26.07.2004 13:58:32]

#

Tai pokeri :D

tai ventti.. =P

Ristinolla.. =)

juup... voisi itsekkin jotain älyä ruveta tekemään..

hunajavohveli [26.07.2004 14:15:35]

#

Nyt kun tuli tuo tammi puheeksi ja kolme päivää mökillä pelattiin sitä, niin rupeanpa tekemään tammi-tekoälyä...

renni [26.07.2004 15:59:16]

#

Pokerin tekoäly ei välttämättä ole ihan niin helppo kuin kuvittelisi, mutta Ventin voi tehdä parilla rivillä koodia.
Bridge voisi olla melko haasteellinen tehdä, tai vaikka Huutopussi.

msdos464 [26.07.2004 18:35:06]

#

Kait se pokeriinkin suht helppo olisi... Pitää vaan päättää että
mitä kannattaa yrittää.. että onko ´2 kortin päässä oleva väri
parempi kuin 2 kuningasta yms... =P


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta