Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Fontit www-sivuilla

Sivun loppuun

karvinen [19.07.2004 20:51:09]

#

Mitäs mielipiteitä, millä fontilla paras luettavuus.

Heittäkää oman mielipiteenne.

rndprogy [19.07.2004 20:54:02]

#

Times New Roman. (Vaikka onkin tylsä)

Blaze [19.07.2004 21:15:45]

#

Kristallipalloni näyttää, että kysymyksen taka-ajatuksena on se, että haluat tietää, mikä fontti kannattais määritellä veppisivulle. Vastaus on, että paras tulos tulee sillä, ettei määrittele mitään fonttia, vaan antaa lukijan selaimen katsoa asetuksista, mistä fontista lukija itse pitää ja piirtää sillä fontilla ne sivut.

Jos palloni nyt kuitenkin oli väärässä, ja tämä oli vain ihan rehellinen gallup, niin user CSS:stäni löytyy seuraavankaltaiset rivit:

/* Set default font */
html, body {
	font: 14px Verdana;
}

/* Set default fixed-width font */
pre, code, samp, kbd, tt, textarea, input, listing, plaintext, xmp {
	font-family: 'Lucida Console';
}

/* It blends in text better with this smaller size */
p pre, p code, p samp, p kbd, p tt, p textarea, p input, p listing, p plaintext, p xmp{
	font-size: 13px;
}

renni [19.07.2004 22:02:04]

#

Tuo asetuskin on hyvä, ei sotke niiden fonttia joilta ei Verdanaa löydy. :) Mutta kiinteä pikselikoko? Hyih.

Juice [19.07.2004 22:24:34]

#

Times New Roman, Arial, Garamond

Blaze [19.07.2004 22:24:36]

#

renni kirjoitti:

Mutta kiinteä pikselikoko? Hyih.

User CSS:ää. Veppisivuihin liitettävissä tyylitiedostoissa ei toki koskaan tule käyttää kiinteitä pikselikokoja.

Matti Kaijomaa [20.07.2004 01:01:43]

#

Nykytilanteessa kun kaiken maailman tolloja käyttää nettiä niin ne kiinteät koot pesee kyllä ne koot jotka on riippuvaisia selaimen asetuksista. Säästyy roimalta wineaallolta ku käyttää kiinteitä kokoja.

Joskus hamassa tulevaisuudessa kun ihmiset oppivat käyttämään tietokonetta nii katotaan uusiks...

EDIT: typo

T.M. [20.07.2004 01:19:01]

#

Verdana.

Itse en käytä muita kuin kiinteitä kokoja.
Joskus itsellänikin menee vahingossa tuo fontin oletuskoko vähän vinksalleen, niin mikseipä menis muillakin. Eikä kaikki sitä edes huomaa, saatikka osaa muuttaa normaaliksi.
Jolloin säästyy turhilta vinetyksiltä, kuten matti jo sanoikin.

Itseasiassa en edes tiedä mitään syytä miksi kiinteitä kokoja ei saisi käyttää o_O
Tuskin kellään on niin suurta/pientä resoluutiota etteikö sivun tekstiä voisi lukea normaalisti.

Olga [20.07.2004 09:42:47]

#

Ei kiinteitä pikselikokoja nettisivuille. Akselin artikkeli kertoo lyhyesti, miksi.

rndprogy [20.07.2004 10:19:36]

#

Asiaan liittyen MBNETIssä näyttäisi olevan uutisia

Olga [20.07.2004 10:29:25]

#

rndprogy kirjoitti:

Asiaan liittyen MBNETIssä näyttäisi olevan uutisia

Hmm... mielenkiintoinen uutinen, mutta ei kyllä liity tähän aiheeseen millään tavalla :)

Blaze [20.07.2004 11:52:31]

#

T.M. kirjoitti:

Itseasiassa en edes tiedä mitään syytä miksi kiinteitä kokoja ei saisi käyttää o_O

Koska sinä et voi tietää, minkäkokoista tekstiä minä haluan lukea.

T.M. kirjoitti:

Tuskin kellään on niin suurta/pientä resoluutiota etteikö sivun tekstiä voisi lukea normaalisti.

Äitini valittaa säännöllisesti, ettei tahdo nähdä, mitä sivuilla lukee. Opetin sitten pitämään Ctrl:ää pohjassa ja pyörittämään rullaa. Yritä siinä sitten selittää, miksei se suurentanutkaan joka sivulla sitä tekstiä. No sekin ongelma ratkesi, kun julistin IE:n pannaan, mutta helpompaa olisi, kun 31i73webmastahit eivät yrittäisi määrittää kärpäsenpaskan kokoisia kiinteäkokoisia fontteja.

Ja kannattaa toki muistaa, että "pystyy lukea tekstin" ei tarkoita sitä, että sitä olisi mukava lukea. Itse pystyn lukea pienempääkin, kuin tuo userstylesheetissäni oleva 14px Verdana, mutta olen huomannut, että tuollaista hiukan isompaa on paljon mukavampi lukea.

leftover [20.07.2004 20:57:16]

#

Hieman samoilla linjoilla, ehdottoman samaa mieltä että leipätekstille se ainoa ja oikea mittayksikkö on 1em, mutta esim. navigoinnin hajottamiseen en useinkaan anna mahdollisuutta vaan sanon kylmästi 10pt.

Parhaat fontit ovat ehdottomasti Verdana ja Tahoma. Myös Courier (new) soveltuu tyylikkäästi esim. lomakekenttiin.

sooda [21.07.2004 08:12:22]

#

Verdana on kyllä paras munkin mielestä :)

Blaze kirjoitti:

T.M. kirjoitti:

Tuskin kellään on niin suurta/pientä resoluutiota etteikö sivun tekstiä voisi lukea normaalisti.

Äitini valittaa säännöllisesti, ettei tahdo nähdä, mitä sivuilla lukee. Opetin sitten pitämään Ctrl:ää pohjassa ja pyörittämään rullaa.

Hehhee. Mun mutsin ja faijan kohdalla on sama juttu :D

Juhisl [21.07.2004 18:16:03]

#

No ainaha ne silmä- ja suurennuslasit on keksitty, ite en kyllä mitää semmosii tarvi, näen lukea vaikka parin metrin päästä 1024*768 ja 15"näyttöä, mua ei haittaa mikään muu ku semmone et on tumma teksti tummalla pohjalla, siitä ei kyllä saa selvää muulla ku et vetää hiirellä siniseks koko tekstin ja sit lukee.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta