Olen kiinnostunut flashista, koska sillä saa tyylikästä ja vähän tilaa vievää grafiikkaa. Ajattelin kirjoittaa tänne aasin sillan takia kun se ei muuallekaan paremmin sopinut; outo välähdys; weird flash... hahhahhaa *nauraa kippurassa
Haluaisin siis tehdä kartasto-ohjelman flashilla. Html-sivuhan vielä toimii niin, että luon flash-objekteja ja sijoittelen niitä sopivasti taulukkoon. Entäs, kun tarvitsisi tehdä ohjelma, joka ei siis pyörisikään internet-selaimessa. Sehän tarkoittaa sitä, etten voi käyttää html-pohjaista taulukkoa. Mitäs nyt?
Olen myös ollut täysin flash-editorin varassa ja olen hyvin kauhuissani, sillä en ole koskaan käyttänyt editoria. Kaikki kielet olen opetellut vain ja ainoastaan koodaamalla. Tahtoisin siis ehkä myös oppia koodaamaan flashia. Kuitenkaan se ei ole päätavoitteeni (mutta neuvot kelpaavat silti) vaan haluaisin oppia flashin alkeet, sillä paljoa apua ei netistä eikä kirjastosta löytynyt.
Kiitos avustanne jo näin etukäteen!
www.apukeitto.com
www.actionscript.org
www.flashkit.com
en oo varma noista domainien päätteistä kun päästä ne äkkiä heitin...
http://www.apukeittio.com ... ei keitto
Noista linkeistä ei mielestäni ole hyötyä ennekuin on lukenut kirjan, ei ainakaan minulle ollut. Suosittelen inside flash mx kirjaa joka pitäisi löytyä kirjastosta. Flash ohjelmointiin(eli actionscriptiin) on mielestäni hyvä tutustua koska sillä saa tehtyä paljon paremmin kuin pelkällä "editorilla". Apukeittiö on se paikka mistä apua kannattaa kysyä.
Flashin mukana tulevat tutorialit auttavat hyvin alkuun ja eteenpäin pääsee sitten itse kokeilemalla lukemalla forumeja ja netistä löytyviä oppaita.
Flashissa et tarvitse taulukoita, flash-esitys kun on pelkkää grafiikkaa.
Flash-esityksen voit publishata myös projektorina joka toimii silloin ilman www-selainta, tosin PC:llä voit tehdä vain .exe-projektorin, macilla macille sopivan.
Huomasin, ettei apukeittiöstä ollut ollenkaan apua, kun olin todellisesta flash-ohjelmoinnista aivan pihalla.
Noista englanninkielisistä linkeistä. Kiitos. Kuitenkin todennäköisesti en niitä harjoitteluvaiheessa käytä, sillä vaikka ymmärränkin englantia hyvin, ei se ole niin selkeää minulle kuin suomi.
Etsin kirjan käsiini. Kiitos sinulle jonez. Juuri (ilmeisesti) actionscriptiä haluaisin oppia, sillä tuntuu kamalalta olla vain editorin varassa.
NiKC, mitä tutoriaaleja tarkoitat? Jos minulla on Windows, en voi tehdä projektoria Macille, vain Windowsille?
Kiitos kaikille!
Mihin sä sitä taulukkoa niiten flashien kanssa tarviit?
Heh. Minäkin haluisin oppi flash / actionscriptiä mutta linuxiin ei löydy softia. Mitenhän esim macromedia flash mx softat pyörivät winessä. Onko kellään kokemusta?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.