Minulla on MS Accessissa database jossa on paivamaaria. Joistain paivamaarista pitaisi tulla 4 paivan jalkeen muistutus. Olen aika newbie. Mietin etta miten aloittaisin.. ja mita tohon tarvitsen. Eli mita komentoja tohon tarvii ja mita ohjelmaa. Tuumin etta varmaankin pitaisi Visual Basicilla kayda jollain loopilla joka paiva noita paivamaara soluja lapi ja aina neljan paivan jalkeen saada tuosta jokin ilmoitus..
Onko ehdotuksia miten tasta edeta?
Kiitos,
Miika.
Valotappa vähän sitä tietokantaasi ja mihin tietoa tarvit niin helpompi auttaa... Onko nämä päivämäärät sidoksissa johonkin? Tuleeko muistutus aina neljän päivän välein, vain "vanheneeko" tieto neljän päivän päästä? Pitääkö tiedot esittää jossain muodossa, vai haluatko vain tiedot itsellesi noista päivistä?
Jos tieto itselle riitää, niin itse lisäisin pelkän kyselyn (Query) tietokantaan, joka hakee automaattisesti kyseiset päivät kannasta. Seuraavaksi hieman SQL:ää (ala Access).
SELECT PM.ID FROM Päivämäärä AS PM WHERE DATEDIFF("d",PM.PäiväMäärä,Now)=4;
Tuo hakee neljä päivää vanhat ID:t.
SELECT PM.ID FROM Päivämäärä AS PM WHERE (DATEDIFF("d",PM.PäiväMäärä,Now) MOD 4)=0;
Tuo taas näyttää ID:t, joiden esittämisestä on kulunut 4 päivää.
Edit: Jos haluat esittää tiedot VB:llä jossain, nuo kyselyt on helppo linkata johonkin taulukkoon, ja antaa Accessin hoitaa niiden laskemisen.
Minulla on tietokannassa 1000 rivia allekkain. Jokaisella rivilla on 4 paivamaara solua. Ensimmaisesta pvm solusta pitaa tulla muistutus, kun on kulunut 4 tyopaivaa siita, mika paivamaara solussa lukee. Toiseen pvm soluun merkataan joku pvm ja siita 8 tyopaivan paasta pitaa tulla muistutus. Kolmannen ja neljannen pitaisi toimia taman toisen tapaan. Onko Accessissa kaskya joka erottaa viikoista tyopaivat ja jattaa viikonloput laskematta?
Paivamaarat ovat sidoksissa sellaiseen soluun johon voi laittaa raksin. Eli jos siihen laitetaan raksi, niin mitaan muistutuksia ei saisi tulla.
Tietoja ei tarvitse varmaankaan esittaa missaan muodossa, vain tieto itselle riittaa.
Olen ymmartanyt etta taman tosiaan voi toteutta pelkalla querylla, eika kannata vb:ia sotkea tahan.
Toinen tyhma kysymys..
Eli laitoit tuohon hieman SQLaa, mihin nuo voi oikein kirjoittaa? Mista paasee siihen koodi tilaan?
En ole viela kerennyt lukemaan hirveasti tutorialia.
Kiitooos.
Seuraavat ohjeet koskevat Access 97:aa, ja aivan varmasti poikkeavat uudemmista Accesseista, mutta pääpiirteet tulevat selviksi...
Katson vielä tuota arki-/työpäivien laskua...
No huh huh... Hauska leikkiä noiden päiväysten kanssa SQL:llä...;)
Arkipäivien tarkastuksen SQL-koodista tuli niin pitkä, että esimerkkitietokannan voi käydä lataamassa täältä. SQL-koodia ei ole juurikaan kommentoitu, joten jos siitä haluaa jotain selvää ottaa (pakko, jos haluaa soveltaa), niin kopioida siitä pätkiä omiin kyselyihin ja katsoa mitä tapahtuu mistäkin koodin pätkästä.
Edit: tapoin linkin, väärä tiedosto...
Edit2: Oikea tiedosto ja linkki siihen
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.