On tässä suunittelun alla php + mysql ostoskori systeemi.
Alkaa aikahyvin hahmottumaan systeemi...
Kysymysmerkkinä olisi kuitenkin tuo ostoskoriin lisääminen.
Miten olette toteuttaneet / tekisitte.
Istuntojen käyttämisestä, mitä kannattaa tallentaa.
Random numero?
IP?
?
mysql taulut olisivat suurinpiirtein.
tuotteet:
sisältää tiedot tuotteista voidaan yksilöidä id numeron perusteella.
Tuote lisätään ostoskoriin tallennetaan toiseen tauluun tuotteen id + jotakin minkä haetaan sessions muutujista?
Toivottavasti ymmärsitte...
Itse pistäisin talteen ainakin tuotteiden id:n. Sitten vaikka exploden avulla jaotellaan istunnossa olevat tuotteet ja haetaan tuotteet kannasta ja tulostetaan tiedot/tuotteet.
Itse olen toteuttanut $_SESSION['id_lisavalinta1_lisavalinta2...'] = määrä jolloin mustat, koon S hanskat erottuvat vihreistä, koon XL hanskoista. Tuosta on helppo vielä parseroida ostoskorin sisältö käymällä foreach $avain => $arvo loopilla jolloin vähän explodea peliin tuottaa id:n + lisävalinnat.
Itselläni tämä on toiminut, mutta varmasti löytyy joku vielä parempi tapa.
Voi perseen suti...
Ei tullut pieneen mieleenkään tuo väri / koko systeemi.
Pitää jatkaa suunittelua lisää...
Tällähetkellä tuotteista ei ole kuin yhtä mallia/väriä,
mutta sellaisiakin tuotteita voi tulla myyntiin missä valita pitää olla.
Koodi ja kanta kasvaa :(
Tuo on aika oleellinen osa nettikauppaa, itsekin tajusin tuon vasta versiossa 1.3... Eihän tuolla ole merkitystä jos kauppa myy esim. pelkästään DVD ja CD-levyjä, mutta vaatteet jo noita lisävalintoja vaativat. Oma kauppani nielaisee ylimääräiseen tauluun id, tuotteen id, ryhmän nimi ja lisävalinnan nimi (esim. 12 222 väri keltainen) ja yksi kysely per tuote saadaan nuo poimittua omiin valintoihinsa tuote id:n perusteella, ryhmittely ryhmän nimellä. Ei oikeastaan paha rasti.
Toinen mikä ehkä kannattaa ottaa huomioon, on eri hintaryhmät. Joskus tulee tarvetta saada tuotteelle pari/kolme eri hintaa esim. 1 paita 12e, 3 paitaa 25e. Tätä ei oma nettikauppani ainakaan vielä tue, mutta toiveita tuohon suuntaan olen kuullut.
Mikäs ongelma on tuo koko/väri?
Järkevänä ihmisenä niille annetaan vähän erillainen tuotekoodi.
Normaalisti meillä on autoja malleja:
aaaa
bbbb
cccc
dddd
....
Lisätään tuohon värit m=musta p=punainen k=keltainen:
aaaa-m
aaaa-p
aaaa-k
bbbb-m
bbbb-p
jne...
Eli generoidaan tuotekoodi siten että siittä on helposti erotettavissa tavittaessa itse tuotekoodi ja lisämääreet.
Itse joskus leikin sellaisella että tietokannassa oli tuotteille kolme hintaa ja viite porrastus määrittelyyn.
Eli hintaan oikeuttavat määrät haettiin toisesta kannasta, jolloin hintaportaiden määrittely oli helppoa ja muuttaminen tarvittaessa nopeaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.