Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Suomipelit.comin kesäkisa

Sivun loppuun

firebug [07.07.2004 11:10:45]

#

Suomipelit.com näyttäisi järjestävän pelinkehityskilpailun ajalla 23. - 25.7, eli kilpailuaikaa on vain kaksi päivää. Kuinka moni täältä aikoo osallistua? Tässä uutinen itse sivuilta:

lainaus:

Suomipelit.com järjestää 23.-25.7. kesäisen pelintekokilpailun. Kilpailuaikaa on tasan kaksi vuorokautta ja tarkoitus on siinä ajassa tehdä annetusta aiheesta uusi ja ennennäkemätön peli. Aihe ilmoitetaan kilpailun alkaessa.

Kilpailun yhtenä erikoispiirteenä tulee olemaan sen reaaliaikainen seurattavuus: jokaiselle kilpailijalle tulee oma päiväkirjansa, jossa hän kertoo, kuinka kilpailupelin tekeminen edistyy. Kilpailuun on ilmoittauduttava viimeistään kahta päivää ennen kilpailun alkua. Ilmoittautumisohjeet ja kilpailun säännöt julkaistaan perjantaina 9.7.

Itse ainakin osallistun, jos vain kerkeän tekemään jotain. Ainoa huono puoli on se, että juuri tuolloin saatan olla lomareissulla.

hunajavohveli [07.07.2004 16:50:42]

#

Joo, voisihan tuohon ehkä osallistua. Riippuu vähän aiheesta, eli pitääpä odotella perjantaihin.

Metabolix [07.07.2004 16:57:25]

#

Kuka pystyy tekemään koko pelin grafiikoineen kahdessa päivässä? (oletetaan, että peli on jokin hieman muistipeliä suurempi.)

hunajavohveli [07.07.2004 17:02:06]

#

Eihän sitä koskaan tiedä. Aihehan saattaa olla jokin aivan yllättävä, jonka ehtii hyvinkin tehdä kahdessa päivässä.

Metabolix [07.07.2004 17:08:35]

#

Säännöt sanovat, että Gamemakerilla saa osallistua...
Kai tuohon saa sitten käyttää myös valmiita luokkia, joita olen C++:lle tehnyt?? (mm. Bitmap, Pcx, GameEngine, Menu)

tuomas [07.07.2004 17:50:26]

#

Itselläni olisi aikaa noin puolet ensimmäisestä päivästä aikaa tehdä :(
Lähden nimittäin helsinkiin...

Metabolix [07.07.2004 17:58:12]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Joo, voisihan tuohon ehkä osallistua. Riippuu vähän aiheesta, eli pitääpä odotella perjantaihin.

Suomipelit.com kirjoitti:

Suomipelit.com järjestää 23.-25.7. kesäisen pelintekokilpailun. - - Aihe ilmoitetaan kilpailun alkaessa.

hunajavohveli [07.07.2004 18:12:21]

#

Eli siis pitääkö tohon ilmoittautua, ennenkö saa tietää aiheen?

Metabolix [07.07.2004 18:19:37]

#

Ilmeisesti. Onhan tuo yksi tapa estää huijaaminen.

remontti-reiska [07.07.2004 20:35:09]

#

Eihän siinä periaatteessa ole mitään järkeä. Osallistuu kilpailuun, jonka aihetta ei edes tiedä.

Metabolix [07.07.2004 20:47:53]

#

Minusta tuossa ei ole niinkään tymää se, että aihetta ei kerrota, vaan se, että siihen pitää osallistua (siis ihan ilmoittaa etukäteen). Myös tuo sivuilla mainittu reaaliaikainen seuranta, jossa jokainen kirjoittaa päiväkirjaan, miten peli edistyy, on aika tyhmä juttu. itse ainakin käytän koko 48 tuntia peliin (ja syömiseen ja nukkumiseen) enkä siihen, että peelot, jotka eivät osaa ohjelmoida, voivat reaaliajassa seurata, miten projektini edistyy. Enintään siihen tulee kohdat "peli valmis, etsitään bugeja" ja "bugit korjattu."

jalaine [08.07.2004 09:15:32]

#

Joo, tuo kilpailun lyhyys on tällä kertaa olennainen osa sen ajatusta ihan jo sen takia, että saadaan jotain vaihtelua. :) Tällaisia kahden vuorokauden pikarutistuksia on jo jonkin verran järjestetty kansainvälisesti (esim. tuo Suomipelit.comissa mainittu Ludum Dare 48h) ja kokemukset niistä ovat olleet hyvinkin positiivisia; saahan tuossa hyvällä omallatunnolla viettää kaksi päivää koodaten intensiivisesti. Ei tarvitse ajatella, että pitäisi välillä tehdä jotain muuta. :D Harmi vaan, että aikataulut eivät aina kaikille sovi...

Aihetta tosiaan ei ilmoiteta ennen kuin juuri kilpailun alkaessa, jotta ihmiset eivät voi alkaa miettiä/työstää pelejään ennen kuin lähtölaukaus on annettu. Tällä saadaan samalla myös hieman lisää jännitystä tähän kilpailun odotteluun: ei paljasteta kaikkea kerralla. ;)

Ja sitten täytyy vähän selventää, mikä kaikki kilpailussa on sallittua ja mikä ei. Tarkoitus ei ole, että kaikki alkavat perjantai-iltana koodaamaan grafiikkaengineitä ja sunnuntaina valmiina on kasa toinen toistaan parempia blittausrutiineja - onhan kyse pelintekokilpailusta. Sen vuoksi sallitaan omien aikaisemmin tehtyjen grafiikkakirjastojen (sekä tunnetuimpien valmiiden kirjastojen, kuten Allegro) käyttäminen. Tärkeää on, että itse peli-idea ja peli tehdään tämän kisa-ajan puitteissa. Eli vaikka olisit tehnyt kuinka hienon tetriksen vuosi sitten, sitä ei kuitenkaan saa tähän kisaan lähettää :)

Ilmoittautuminen on sitä varten, että jokaiselle ilmoittautuneelle luodaan oma "päiväkirja", johon vain hän voi kirjoittaa tekemisistään. Näitä päiväkirjoja lukemalla voivat sitten ne, jotka eivät kilpailuun ehdi osallistua samoin kuin muut kilpailijatkin saada viihdettä ja ehkä oppia jotain uutta. Ja jäähän siitä itsellekin mielenkiintoinen dokumentti myöhemmin luettavaksi ja verrattavaksi muiden osallistujien työskentelytapoihin. Päiväkirjaan ei ole pakko kirjoittaa jokaista tekemäänsä asiaa, mutta tokihan aina on hauskempi lukea monisanaisia kirjoitelmia. =)

Ilmoittautumisen voi tietenkin myös perua, eikä ilmoittautuneen ole pakko tehdä peliä loppuun, jos inspiraatio lopahtaa - eihän tässä koulussa kuitenkaan olla :D

Toivottavasti kiinnostuneita ihmisiä löytyy (ja kisan voittaa joku oikeasti ohjelmoimalla tehty peli...) ja saadaan mielenkiintoinen kisa aikaiseksi =)

BlueByte [09.07.2004 14:09:16]

#

joo, pitää väsätä joku jännä peliengine tuohon valmiiksi ja toivoa, että siitä on jotain hyötyä

Metabolix [09.07.2004 15:45:29]

#

Kannattaakohan tuohon osallistua... Ehtisin tehdä peliä vain koko sunnuntain, eikä se kuitenkaan toimisi Win98:ssa.
Valmiiksi tehtäviä osia ovat varmasti kuvienkäsittely ja GameEngine, jossa on sisäänrakennettu älykäs ruudunpäivitys (siis ensin piirto offscreenina ja sitten blittaus kerralla). Menu ja highscore voivat myös olla helposti portattavissa.
Sitten vielä ongelma:

Suomipelit.com kirjoitti:

Tällä hetkellä emme ota uusia rekisteröitymisiä vastaan, koska kehitämme järjestelmän turvallisuutta.

Eli miten pääsen osallistumaan?

Antti Laaksonen [09.07.2004 17:33:21]

#

Ilmoittautuminen hyväksytään varmasti ilman tunnustakin, jos rekisteröityminen ei ole mahdollista. Itsekin voisin osallistua tuohon kilpaan, jos sinä viikonloppuna ei ole muuta tekemistä.

Metabolix [09.07.2004 17:40:05]

#

Ilmoittautumisohjeet kirjoitti:

(Lihavoidut tiedot ovat pakollisia):

  • Osallistujan nimi
    Jos et halua nimeäsi julkisuuteen, laita tähän kohtaan nimesi perään merkintä siitä
  • Suomipelit.com:in käyttäjätunnus
    Tunnus tarvitaan, jotta voit kirjoittaa omaa päiväkirjaasi keskustelualueella
  • Sähköpostiosoite
  • Suunniteltu toteutusväline (ei sitova)
  • Mahdollisia lisätietoja
    Jos haluat sanoa jotain kilpailun järjestäjille

jalaine [12.07.2004 09:51:34]

#

Joo. Tosiaan tuo rekisteröityminen on ollut jo jonkin aikaa korjattavana - ja se tulee tällä viikolla taas käyttöön. Eli ennen kilpailun alkamista ehdit varmasti vielä rekisteröitymään. :)

Voin vaikka ilmoittaa tässäkin keskustelussa heti, kun systeemi taas toimii.

BlueByte [13.07.2004 15:42:40]

#

Lähetin mailia, ei tullut kuittausta. Kauankohan tässä pitää oottaa sitä?

jalaine [14.07.2004 14:43:04]

#

Jeps. Olin lähettänyt vastauksen väärään osoitteeseen :) Toivottavasti nyt sait kuittauksen.

jalaine [14.07.2004 20:11:55]

#

Hmm.. Miksi en pysty muokkaamaan edellistä viestiäni?

No joka tapauksessa nyt Suomipelit.comiin pystyy jälleen rekisteröitymään, eli kilpailuun osallistumiselle ei ole enää esteitä :)

kenkku [14.07.2004 20:27:53]

#

jalaine kirjoitti:

Hmm.. Miksi en pysty muokkaamaan edellistä viestiäni?

Ohjeet kirjoitti:

Muokkaus ja poisto ovat käytettävissä tunnin ajan viestin lähettämisestä.

BlueByte [14.07.2004 23:35:09]

#

jalaine kirjoitti:

Jeps. Olin lähettänyt vastauksen väärään osoitteeseen :) Toivottavasti nyt sait kuittauksen.

hyvä juttu! kiva nyt voi myös rekatakkin :)

nomic [15.07.2004 10:36:59]

#

Metabolix kirjoitti:

Kuka pystyy tekemään koko pelin grafiikoineen kahdessa päivässä? (oletetaan, että peli on jokin hieman muistipeliä suurempi.)

helpostihan tuo onnistuu, itse olen onnistunut ihan hyvin luomaan kaiken alusta alkaen vb:llä. tein silloin ylhäältä päin kuvatun seikkailupelin alun ja kaikki toimi eikä tähän mennyt kuin joku puolisentoista päivää, ainut oli että grafiikkaan en panostanut pahemmin, graafisessa-mielessä, eli siis blittausta oli mutta itse tilet oli kauheat ;)

ja itse en voi osallistua tuohon kisaan kun ollaan silloin juuri menossa keski-suomessa tuttujen luona käymässä :(

Jay [18.07.2004 00:14:07]

#

Toivotaan, että tällainen järjestetään myöhemminkin ja pian uudestaan =) Sillä olen itsekin lähdössä pois. Pitäisi kuuden tunnin päästä istua lentokoneessa Portugaliin häämatkalle, joten kilpailu jää tällä kertaa väliin...

firebug [18.07.2004 00:19:21]

#

Aijai, tulee itselläkin vähän kiire osallistua. Lähden Vaasaan ensiviikolla, ja tulen sieltä sitten samana perjantaina milloin kisa alkaa. Saattaisihan siinä saada vielä jotain aikaankin, mutta veikkaan että pääsisin koodaamaan vasta puolenyön aikoihin ja väsymys painaa päälle pitkän ajomatkan jälkeen.

Metabolix [18.07.2004 00:25:33]

#

firebug: Ei tuo ole vielä mitään. Itse ehdin ehkä perjantaina selvittää aiheen, mutta koodaamaan en ehdi kuin vasta sunnuntaiaamuna. Siinä ajassa saa C/C++:lla jo hieman olla yritystä jos aikoo ehtiä.

firebug [18.07.2004 00:34:56]

#

Metabolix: On kyllä aika ihme, jos kerkeät sen pelin saada kokonaan valmiiksi sunnuntaina. Kilpailuaikahan taitaa loppua jo klo. 18:00. Hyvällä suunnittelulla ja valmiiden koodinpätkien hyväksikäytöllä saatat vaikka onnistua jotain tekemään.

Omalla kohdallani pelin valmiiksisaantia nopeuttaisi, jos aiheen saisi tietää heti kun kilpailu alkaa. Näin voisin suunnitella pelin valmiiksi perjantaina ja koodata valmiiksi lauantaina ja sunnuntaina. Olisiko joku halukas lähettämään sen vaikka tekstiviestillä? Koneen ääreen luulisin pääseväni vasta lauantaiaamuna.

Metabolix [18.07.2004 01:06:37]

#

Joo, yritys hyvä, ja kun perjantaina selvitän aiheen, ehdin ehkä suunnitella vähän.
Valmiina palikoina löytyy (itse tehtyinä tietenkin) Bitmap ja Pcx luokat, Engine (sis. ikkunanluominen, Gamecycle ja "Doublebuffer" blittaukseen) ja jopa Menu, siis sellainen joka on keskellä ruutua. niillä säästyy pitkältä pätkältä helppoa koodia. Bitmap ja Pcx sisältävät systeemit, joilla saa aikaan ihan hienon encode-systeemin. Tässä esimerkki.

Edit: Graafinen puoli muuten voi muodostaa vakavan esteen meikäläisen piirustustaidoilla.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta