Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux:in Asennus

Sivun loppuun

ttuoppi [29.06.2004 18:18:53]

#

Minulla on tietokoneessani Win XP käyttis ja ajattelin asentaa seuraksi Linux IT 2002:den. Mutta minulla on ongelma että miten saada asennusohjelma käyntiin? Sen pitäisi käynnistyä Dos:issa joillain komennoilla mutta minä en pääse dos:iin. En konetta käynnistäessä enkä windowsista (ei toimi komentorivillä). Toinen vaihtoehto olisi aloitta asennusohjelma Linuxin kautta mutta minulla ei ole mitään linuxia ennestään. Mikä siis neuvoksi?

sooda [29.06.2004 18:24:48]

#

Saako sen boottaamaan cd:ltä? Jos saa, niin tee sillain ja tarkista biossista että kone boottaa cd:ltä ennen kovista.

ttuoppi [29.06.2004 18:27:27]

#

eli??? Suomeksi???

rndprogy [29.06.2004 18:30:07]

#

Ei sitä oikeen muullakaan tavalla voi selittää. Kyllä minä tuon ymmärsin. Eli: Ota BIOSsi esille ja katsot sieltä jostain minkä se käynnistää ekana CD:n vai kovalevyn. niin aseta se CD:ksi.

ttuoppi [29.06.2004 18:32:11]

#

joo mut mistä sinne biossiin pääsee?

rndprogy [29.06.2004 18:33:10]

#

Auta armias! Paina dellii ku konekäynnistyy.

ttuoppi [29.06.2004 18:34:42]

#

oon painanu...

rndprogy [29.06.2004 18:35:56]

#

No sen pitäis lukee siinä käynnistyksessä että mistä BIOS käynnistyy. Jatka yrittämistä.

Heikki [29.06.2004 18:36:54]

#

Alkaa tuntua siltä, että sinun ei varmaankaan kannata siirtyä Linuxiin, mutta neuonpa nyt kuitenkin:

Koneen käynnistyessä paina deleteä (joissain BIOS:seissa F1 tjsp, lukee ruudulla koneen käynnistyessä), jolloin eteesi tulee näppäimistöllä käytettävä valikko. Mene Standard settings valikkoon (nimet voivat vaihdella paljonkin riippuen BIOS:ista) ja laita first boot -kohtaan CDROM. Tämän jälkeen tallenna asetukset ja poistu, jolloin kone käynnistyy uudelleen. Pistä Linuxisi CD sisään vaikka jo ennen uudelleenkäynnistystä. Nyt asennusohjelman pitäisi käynnistyä.

jv_windy [29.06.2004 18:37:25]

#

DEL:n lisäksi saattaa toimia F1 tai F2. Näppäimestä kertovan tekstin pitäisi lukea näytöllä koneen käynnistyessä, ainakin vilahtaa.

Edit: Heikki ehti jo ensin jälkimmäisen lauseen asiaan.

juhaz [29.06.2004 18:37:38]

#

eikös toi biossiin pääsy voi olla jokin muukin kuin del? Jos mä muistan oikein niin mulla pääsee ainakin kai F2:lla? Siinä koneen käynnistyessä pitäisi lukea, mutta jos ttuoppi on noin noob, kuin mitä teksteistä saa ymmärtää niin ehdotan, että et ala mitään itse tekemään vaan pyydät vaikka koulun linuxnörtin avuksesi ;)

tsuriga [29.06.2004 18:46:29]

#

Toimii: Painat vaan kaikkia :). BIOSsiin pääsy on emokohtainen?

ttuoppi [29.06.2004 18:47:18]

#

haistakaa pitkä "piip"! sitäpaitsi mä olin jo käyny siel biossissa mut en tienny et se oli bios, hokasin äske ku kävin siellä. Ja napit on mulla del tai shift+tab.

Dual [29.06.2004 18:54:27]

#

juhaz kirjoitti:

...mutta jos ttuoppi on noin noob, kuin mitä teksteistä saa ymmärtää niin ehdotan, että et ala mitään itse tekemään vaan pyydät vaikka koulun linuxnörtin avuksesi ;)

Kukaan ei synny hakkeriksi. Se että pääsee tuosta newbie-statuksesta vaatii omia sekoiluja koneen parissa. Koneen täydellinen sekoittaminen on paras tapa oppia... oli ainakin minulle.

ttuoppi kirjoitti:

haistakaa pitkä "piip"! sitäpaitsi mä olin jo käyny siel biossissa mut en tienny et se oli bios, hokasin äske ku kävin siellä.

Hmm. noob;)

ttuoppi [29.06.2004 19:00:20]

#

noob? Ska vi skriva finska? (hmm ei oo mulla toi venäjän kieli paras mahdollinen) :)

kenkku [29.06.2004 19:06:32]

#

Noob = newbie, aloittelija.

TETRIS [29.06.2004 19:31:06]

#

Kyllä täytyy olla aika n00b että ei tiedä mitä n00b tarkoittaa :P ...noo kuten sanottu kukaan ei synny h4x0riksi... Ainakin joussain viime vuoden MB:ssä oli ohjeet kädestä pitäen miten Mandrake asennetaan.

juze [30.06.2004 14:07:03]

#

Kyllä tekin joskus olitte mortteja.
Ja kyllä melkein mikä tahansa _nykyaikainen_ Linux on helpompi asentaa ku mikään vindous. boottaat ceedeeltä ja klikkailet ok ok ok jne... (unohda gentoot ja nuo wanhat linukat).
Aloittelijalle vaikka jokin cd distro... knoppix tai mepis.
knoppix on perus cd distro jolla voi testata linuxia helposti ilman vaikeaa asennusta ja huom! tähänmennessä on lähes kaikki laitteet toimineet ilman erillisiä ajuriasennuksia!! mepis toimii niinikään ilman asennusta, mutta sen voi suoraan käyttisekstä myös asentaa kiintolevylle. Ideana on: cd pesään ja kohta on käyttis päällä, eikä tartte (lähes)mitään tehdä itse. Itse käytän susea joka on myös _todella helppo_ asentaa.

Aruviel [30.06.2004 21:27:05]

#

Ja kyllähän tuon Knoppixinkin voi asentaa suoraan "käyttiksen sisältä" kovalevylle.

juze [02.07.2004 13:27:17]

#

Aruviel kirjoitti:

Ja kyllähän tuon Knoppixinkin voi asentaa suoraan "käyttiksen sisältä" kovalevylle.

Kas, empä sitten moista tiennytkään, enemmän rescuena käyttänyt jotain ikivanhaa knoppixia.. pitänee latailla uus.

Aruviel [02.07.2004 13:40:36]

#

Ah, se onkin näin:

"Q: Can one also install the distribution from the CD onto a hard drive?"

"A: In principal, yes. However there is currently _no_
installation GUI for this."

Sori, luin väärin, eli ei mitään GUI:ta löydy asennukseen. Mutta mahdollistahan tuo asennus kuitenkin on.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta